Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wie is Jezus van Nazareth?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wie is Jezus van Nazareth?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

6.

Op blz. 176 begint het hoofdstuk: Het evangelie van Johannes. Volgens de schrijver van ons boek is dit evangelie het meest ongewone en waarschijnlijk het meest waardevolle lid van het kwartet canonieke evangeliën.

Het verschilt van de andere evangeliën in structuur en stijl. Het bevat geen gelijkenissen en slechts zeven wonderen, waarvan vijf nergens anders opgetekend zijn. Het is een geheel zelfstandig werk, onafhankelijk van de drie synoptische evangeliën.

Eerst handelt ds. Harinck over de schrijver van het evangelie. Deze noemt nergens voluit zijn naam, maar uit alles is te merken, dat we hier te doen hebben met de geliefde apostel Johannes.

Verder schrijft ds. Harinck over de inhoud van dit evangelie. Op blz. 181 lezen we: “Deze drie woorden, tekenen, geloof en leven vormen de sleutelwoorden in het evangelie van Johannes. In de tekenen is de openbaring van God; in het geloof is de reaktie, die de tekenen willen oproepen en in het leven is de vrucht van dit gezegend geloof gedefinieerd.”

Daarna gaat het over de indeling. De schrijver noemt 8 sekties en handelt dan over Jezus’ Zelfgetuigenis. Het evangelie van Johannes staat vol met de uitspraak Tk ben’. “Met de Tk ben’-uitspraken” — aldus ds.

Harinck — “heeft Jezus Zichzelf geopenbaard als de presente God. Deze Zelfopenbaring onderstreept op een bijzondere wijze waarom dit evangelie is geschreven, n.1.: “opdat gij gelooft, dat Jezus is de Zoon van God en opdat gij, gelovende, het leven hebt in Zijn Naam, Joh. 20 : 31.” Zie blz. 187.

Er volgen nog enkele korte hoofdstukken. Eerst gaat het over De grote vraag. Hier lezen we o.a.:

“De vraag is echter: Heeft Jezus van Nazareth Zich alzo genoemd? Heeft Jezus Zich de Zoon van God genoemd. Die eens als Wereld-rechter de levenden en de doden oordelen zal? Of heeft de Kerk meer van Jezus van Nazareth gemaakt, dan Hij omtrent Zichzelf gezegd heeft? De vraag: Wie is Jezus van Nazareth?” is nooit zo dringend aan de orde geweest, als in het proces, dat tot Jezus’ doodvonnis heeft geleid.” Zie blz. 188. Op blz. 189 lezen we: “De Hogepriester en het hele Sanhedrin heeft Jezus op grond van Zijn uitspraak ’Tk ben het” ter dood veroordeeld. Zij noemden het blasfemie, godslastering!” En op blz. 190: “De grote vraag is gesteld. Het antwoord is gegeven. Er bleef het Sanhedrin slechts twee mogelijkheden over, n.1. Jezus als God en Messias aanvaarden óf Hem verwerpen. Zo was het toen en zo is het nu. Er is geen alternatief!”

Ds. Harinck schrijft verder over: De onvermijdelijke keus. Hij zegt o.a.: “De onvermijdelijke vraag “Wat dunkt u van de Christus?” dringt zich op aan ieder, die op welke wijze ook, met Jezus van Nazareth in aanraking komt. De vraag of Jezus van Nazareth God en Messias is, is dan ook een vraag van leven en dood. Onontkoombaar komt de vraag tot ons: “Wie is toch Deze?””

Hierna komt het laatste hoofdstuk: Een unieke aanspraak. Jezus zei van Zichzelf: ’Tk ben het Licht der wereld”, ’Tk ben het Brood des levens”, ’Tk ben de weg, niemand komt tot de Vader dan door Mij.” Het Christendom maakt er aanspraak op dat Hij uniek is. Hij staat geheel apart en alleen.

Ds. Harinck eindigt zijn boek op een treffende wijze:

“Met deze boodschap, dat alleen Jezus redt en behoudt, zijn de apostelen de wereld ingegaan. Jezus Zelf heeft hen, die Zijn Naam aan de wereld verkondigen zouden, uitgekozen. Hij heeft Zich daarbij niet laten leiden door menselijke wijsheid. Was er ooit groter dwaasheid denkbaar dan onbekende, ongeleerde vissers de bekering der wereld toe te vertrouwen?” (....)

“Welke stichter van een nieuwe leer heeft ooit een dwazer methode gevolgd? Op deze wijze was het reeds van tevoren tot mislukken gedoemd. Geen wonder, dat de wijsheid van deze wereld (de Grieken) er zich vrolijk over maakten en de vijanden van Christus (de Joden) er hun diepste minachting over uitspraken. En toch, dit dwaze Gods was wijzer dan de mensen en dit zwakke Gods sterker dan de mensen. Vissers en tollenaars hebben gezegevierd over wetgeleerden, wijsgeren en koningen.” (....) “De boodschap van de apostelen heeft de wereld van Griek en Romein overwonnen. Velen hebben gebogen voor de aanspraken van Jezus, dat Hij alleen is de Weg en de Waarheid en het Leven. Zij vonden vrede bij God door het bloed des kruises.

Voor het arme, door onrust gekwelde en door het geweten veroordeelde mensenhart is alleen rust in Hem, die riep: “Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven”, Matth. 11 : 28. Daarom: Tolle Lege, neem en lees!

Lees de vier evangeliën. Laten ze u vertellen wie Jezus van Nazareth is, want: “deze zijn geschreven, opdat gij gelooft, dat Jezus is de Christus, de Zone Gods, en opdat gij gelovende het leven hebt in Zijn Naam”, Joh. 20: 31. Het is immers één van beiden. Jezus is waarheid óf leugen.

Wie is Jezus van Nazareth?

De Schrift zegt: “Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God,” Matth. 16 : 16. Op deze petra bouwt God Zijn gemeente.”

Er volgen nog bladzijden met aantekeningen, een literatuur- en een inhoudsopgave.

We willen deze bespreking sluiten met de woorden: neem en lees!

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 januari 1988

Bewaar het pand | 6 Pagina's

Wie is Jezus van Nazareth?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 januari 1988

Bewaar het pand | 6 Pagina's