Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Laus Deo

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Laus Deo

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

49.

Speelt God een spel?

God onderhoudt door Zijn kracht de door Hem geschapen wereld en regeert haar door Zijn voorzienigheid. Het bewijs van deze regel levert de Bijbel zelf op vele plaatsen. Calvijn beantwoordt vervolgens de vraag: Welk dóel heeft God nu eigenlijk met het openbaren van Zijn Voorzienigheid, die kracht waardoor Hij al het geschapene in stand houdt en regeert? Het is Zijn bedoeling dat Hij ons daardoor laat zien “dat het ganse menselijke geslacht een voorwerp van Zijn zorg is; dat Hij echter voornamelijk de wacht houdt in het regeren van de Kérk, welke Hij waardig keurt, dat Hij meer in ’t bijzonder Zijn blikken op haar richt”. Wij moeten ons daarom ook wachten voor het gevaar “dat het vlees ons aanzet tot tégenspreken, alsof God er een spel van maakte de mensen als ballen heen en weer te werpen”. Beter dan tegenspreken is het om met een rustige en kalme geest op de uitkomst van Gods ondoorgrondelijke handelingen te letten. Door de uitkomst van een zaak zal dikwijls blijken dat God voor Zijn handelswijze een zeer goede reden gehad heeft “hetzij om de zijnen op te voeden tot lijdzaamheid, hetzij om hun slechte neigingen te verbeteren en hun ongebondenheid in te tomen, hetzij om hen te nopen tot zelfverzaking, of om hen uit hun slapheid op te wekken; aan de andere kant om de trótsen ter neder te werpen, om de listigheid der goddelozen uiteen te slaan en om hun aanslagen te verijdelen”.

Geen verantwoording schuldig

Wij moeten altijd “bescheidenheid in acht nemen om God niet te dwingen rekenschap af te leggen”. In plaats van Hem te dwingen rekenschap af te leggen van Zijn daden is het beter zó Zijn verborgen oordelen te eerbiedigen, dat zijn wil ons de allerrechtvaar-digste oorzaak is van alles. Calvijn geeft om dit te verduidelijken een beeld uit de natuur: “Wanneer de hemel betrokken is met dichte wolken en een hevig noodweer opsteekt, een sombere duisternis voor ogen komt, en de donder in de oren weerklinkt en al onze zinnen van schrik verbijsterd worden, schijnt het óns toe, dat alles ondersteboven geworpen wordt; maar intussen blijft steeds in de hémel rust en klaarte”. Achter de wolken schijnt de zon. Dat moet Gods Kerk in alle noodweer van het leven blijven bedenken. Ze dient door het geloof boven het noodweer uit te zien tot in de klaarte van de hemel der hemelen van waaruit God alles regeert. Laat het ons genoeg zijn te weten dat Hij regeert. Dat Hij dat doet met rechtvaardigheid en wijsheid. Dat Hij dat doet naar een “uitnemend vastgestelde orde”. Dat Hij alles stuurt naar het “juiste einde”. Calvijn noemt het “krankzinnigheid” dat velen Gods werken aan hun beoordeling durven te onderwerpen en Zijn verbórgen raad zouden willen onderzoeken. Mensen die zo gauw hun mening klaar hebben over ondoorgrondelijke dingen. Tegenover medemensen nemen zij meer bedachtzaamheid in acht dan tegenover God. Ze spreken over Zijn handelingen te snel hun mening uit. Dat is een “brutaal bespotten” van de voor ons ondoorgrondelijke Gods-regering.

Afgronden

Willen wij nuttigheid hebben van de Gods-regering dan is het nodig dat men zich “met passende ootmoed onderwerpt tot vrees en eerbied” jegens Zijn Maker en de Bouwheer van deze wereld. Velen missen deze ootmoed ten aanzien van de Godsregering. Men wil het Godsbestuur met zijn verstand kunnen narekenen. Vandaar dat ze ook als blaffende honden tekeer gaan tegen de leer van het alomtegenwoordige en almachtige Godsbestuur. “Dat tegenwoordig zoveel honden deze leer met hun giftige beten zoeken te treffen of althans met hun geblaf aantijgen, omdat ze niet willen, dat God meer geoorloofd is dan hun eigen verstand hunzelf zegt”.

Ze weigeren het wijze en rechtvaardige van die Godsregering te erkennen wanneer hun verstand de wijsheid en gerechtigheid niet kan ontdekken. Zij erkénnen eigenlijk helemaal geen verbórgen raad en wil van God. Schaamte weerhoudt hen ervan “om hun godslasteringen tegen de hémel uit te braken”. Daarom twisten zij met óns “om zo des te vrijer te kunnen razen”.

Terecht verweert Calvijn zich met een beroep op Ps. 36 : 7, Uw oordelen zijn een diepe afgrond. En Paulus schrijft dat Gods oordelen óndoorzoekelijk zijn, Rom. 11 : 33.

Wie heeft de zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn Raadsman geweest? Met die “diepe afgrond” worden niet de heilgeheimen van het Woord bedoeld. Inderdaad liggen er in de Wet en in het Evangelie vele verborgenheden die ver uitgaan boven de maat van ons verstand: afgronden die niet te peilen zijn door ons natuurlijke verstand. Echter om deze verborgenheden te begrijpen, verlicht God het verstand van de Zijnen met de Geest der kennis. En dan is daar geen afgrond meer, “maar een weg waarlangs men veilig kan wandelen en een lamp om de gang te besturen en een licht des levens en een leerschool van vaste en heldere waarheid”. Echter de Gódsregering is terecht een diepe afgrond genoemd. De zin en het doel is voor ons vaak ondoorgrondelijk. We hebben haar eerbiedig te aanbidden.

Mozes zegt: de verborgen dingen zijn voor de HEERE onze God, maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, Deut. 29 : 29. De conclusie: “Daar dus God Zichzelf een recht toekent om de wereld te regeren, moet dit voor ons de wet van ingetogenheid en bescheidenheid zijn; dat wij berusten in Zijn oppergezag, zodat Zijn wil voor ons de enige regel der rechtvaardigheid is en de rechtvaardigste oorzaak van alle dingen”. Die dat verstaat, leert aan Zijn hand vertrouwend gaan, want die Goddelijke hand geleidt hen veilig.

Institutie

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 februari 1988

Bewaar het pand | 6 Pagina's

Laus Deo

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 februari 1988

Bewaar het pand | 6 Pagina's