Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het is wèl 6

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het is wèl 6

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

De gronden voor onderwerping (3)

En ten tweede. Hij is ook getrouw in het besturen ervan. “God is getrouw, Welke u niet zal laten verzocht worden boven hetgeen gij vermoogt, maar Hij zal met de verzoeking ook de uitkomst geven, opdat gij ze kunt verdragen”, 1 Cor. 1 : 13. Wanneer ze te zwaar vallen, zullen ze worden weggenomen of gij zult worden ondersteund. “Mijn genade is u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht”, 2 Cor. 12 : 9. God handelt met Zijn kinderen als Jacob met de zijne. “De kinderen zijn teder en ik heb zogende schapen en koeien bij mij; indien men ze maar één dag afdrijft, zo zal de gehele kudde sterven......ik zal mij op mijn gemak als leidsman voegen naar de gang van het werk, hetwelk voor mijn aangezicht is en naar de gang dezer kinderen”, Gen. 33 : 13,14. Uw Vader kent uw kracht en Zijn eigen verbond beter dan gij doet of kunt.

Wat ontbreekt er nog aan, dat uw vrezen zo groot, uw geschrei en geklaag zo buitengewoon drukkend zijn? Waarin heeft Hij u verlaten? Waarin heeft Hij jegens u gefaald? Zeg de tijd, noem de plaats, geef bijzonderheden van de verzoeking. “Te dezer tijd zal van Jacob gezegd worden en van Israël wat God gewrocht heeft”, Num. 23 : 23. Niet alleen nu, maar bij al dergelijke gelegenheden wil God tonen te uwen behoeve sterk te zijn. O, gij die uw vertrouwen op de Heere stelt. Dit en de andere tegenwoordige uitredding is slechts een voorbeeld van wat het zal zijn, wanneer uw noden en de doeleinden van Gods glorie het vereisen. En is dit niet een argument voor onderwerping? O, het is! Het kalmeert, het brengt de ziel tot rust en doet haar zelfs roemen in de verdrukking.

6. De kracht en de algenoegzaamheid van God zij een verdere grond voor onderwerping. Zij zijn erop gericht om deze gezegende gesteldheid in de ziel te bewerken, waar mijn tekst van spreekt. “Waarom zegt gij dan, o Jacob, en spreekt, o Israël, mijn weg is voor de HEERE verborgen en mijn recht gaat aan mijn God voorbij? Weet gij het niet? Hebt gij het niet gehoord, dat de eeuwige God, de HEERE, de Schepper van de einden der aarde, niet moede noch mat wordt? Er is geen doorgronding van Zijn verstand. Hij geeft de moede kracht en Hij vermenigvuldigt de sterkte dien, die geen krachten heeft”, Jes. 40 : 27-29. Wat gij ook verliest, is er niet nog genoeg in God? Zijn Zijn vertroostingen gering? Neen, maar uw geloof is zwak. De Fontein is nog even vol als ooit. “Ik ben God, de Almachtige”, Gen. 17 : 1. God, dat is genoeg, hoewel dit of dat kanaal, dit of dat middel van vervoer is afgesneden. Zou u dat ooit van enig schepsel zeggen? Was er ooit enig blijk van algenoegzaamheid in? O, met wat voor ogen zien de besten God en het schepsel! Jona verliest zijn wonderboom en het was noodzakelijk dat hij ook zou sterven.

Jacob verliest zijn zoon en hij kan geen troost meer hebben, zeker, we hebben een medelijdend God zowel als een machtige Zaligmaker. Had God ieder van hen beiden gedaan naar hun woord, ik zal niet zeggen zoals David deed na Abners dood (de een was een patriarch en de ander een profeet), maar zeker waren ze de marteldood gestorven wegens hun eigen zondige neigingen.

O, wanneer u uw welzijn, uw vertroostingen van het schepsel zou moeten hebben, wee u! Rachel moest kinderen hebben of ze zou sterven, Gen. 30:1. En zij stierf bij het baren van een kind. God gaf haar een zoon, maar het was Benoni, de zoon van haar smart, haar dood. Zij leefde geen ogenblik om er de vreugde van te hebben. Als u zuigt aan de onderste springaders van creatuurlijke genoegzaamheid om bevrediging en rust te vinden, dan zult u er geen troost, maar vergif uit halen. “De dood is in de pot.”

God heeft geen enkel schepsel bekleed met Zijn eigen algenoegzaamheid. Het is vreselijk om wat wij ten diepste zegeningen achten uit Gods handen te wringen. Ik bewonder Hagars geloof. Ik aanbid de wijsheid en goedheid van God om er de gelegenheid toe te geven, Gen. 16 : 13: “En zij noemde de Naam des HEEREN, Die tot haar sprak: Gij, God des aanziens, want zij zeide: Heb ik ook hier gezien naar Dien, Die mij aanziet?” Bezwijk niet onder uw last, arme bedroefde heilige; wat er ook moge gebeuren, God, uw God, ziet u en uw last. Uw Jezus is een teergevoelige Vriend: wanneer gij naar Hem zoekt, zal Hij tot u spreken. Hij zal van u gevonden worden. En liefde is op Zijn lippen, verlossing is in Zijn hand. Hij is de levende God en Hij ziet u. Gods algenoegzaamheid is een andere grond voor onderwerping. Het moet wèl zijn, wanneer we ons aandeel hebben in een eeuwig en algenoegzaam God.

7. Gods onveranderlijkheid is een andere grond voor onderwerping van een Christen. “Maar Gij zijt Dezelfde en Uw jaren zullen niet geëindigd worden”, Psalm 102 : 28. Maar Gij zijt Dezelfe. Het is een gezegend ’maar’. Het komt met een niettegenstaande alle veranderingen, niet alleen die er geweest zijn, maar ook die er mogelijk komen. Mijn gezondheid vermindert, mijn dagen korten op. Helaas, wat is dit! Deze hemelen zelf zullen vergaan, zij zullen verouderen gelijk een kleed. Maar Gij, HEERE, zult alles verduren. Gij zult eeuwig Dezelfde blijven. De Rots der eeuwen is een veilige Woonplaats. Het deel van de liefhebbers van God is blijvend en eeuwigdurend. Geen verandering is er in Hem, niet de minste schaduw ervan.

“IK BEN, DIE IK BEN” zegt God. Bij alle wisselingen van de tijd en verwoestingen van de natuur, wanneer zij in beroering zal worden gebracht en vergaan zal, en de gehele gedaante ervan wordt afgebroken tot niets, is Hij nog Dezelfde. Wat een duurzame grond van troost is hier! Wat een steunpunt voor de hoop! Wat een gezegend argument voor onderwerping! Kijk naar de Kerk, kijk naar de gezinnen van vrienden, kijk naar de wereld, kijk naar uzelf, wat een ontelbare veranderingen zien we aan alle kant, in elke omstandigheid en tijd van het leven. Welk een verandering geeft een week, een dag! En hoe kan een Christen er rustig onder zijn? Wanneer is het, dat hij kan zeggen: “Het is wèl”? O, het is vanwege Gods eeuwigheid, Gods onveranderlijkheid, die een beproefd God is en een Zaligmaker, een nooit falende Rots en Toevlucht. Een een Vader, zal het geloof zeggen, is altijd een Vader, eens een vriend is altijd zo. Mijn God, mijn Jezus, mijn Deel verandert niet. Zijn leiding moge veranderen, Zijn hart kan niet veranderen. Zijn uitdrukkingen mogen veranderen, maar niet Zijn genegenheid.

Eeuwige liefde maakt zeker werk. Zij dringt door alle beschikkingen. God heeft van vrede gesproken en Hij zal het nooit herroepen. Ik kan mijn troost verliezen, maar niet mijn deel. Hij heeft er de grondslag van gelegd in Zijn eeuwigdurende liefde, oogmerk, belofte en verbond. Mensen sluiten hun handen (zoals men wel zegt), omdat zij ze hebben geopend, maar omdat God eens de Zijne geo pend heeft zal Hij ze nooit meer dicht doen. Hij is een van gemoed, wie kan Hem veranderen? Goed en genadig, wijs en sterk. En Zijn naam Jehova toont dat Hij eeuwig en onveranderlijk zo is.

Vrede dan, mijn ziel, wees stil. Gij zult door deze beproeving even gemakkelijk als veilig waden, als gij door de laatste deed. Hij is een Rots en Zijn werk is volkomen. Deze God is uw God voor eeuwig. Hij zal uw Gids zijn zelfs in de dood. Zo leidt Gods onveranderlijkheid tot onderwerping en zo voegt ze veel toe aan de gronden voor onderwerping van een Christen of daardoor is het dat de ziel denkt en zegt van al wat God doet: “Het is wèl”.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 april 1988

Bewaar het pand | 6 Pagina's

Het is wèl 6

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 april 1988

Bewaar het pand | 6 Pagina's