Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor de jeugd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor de jeugd

Nehemia 53.

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Ook van dien dag af, dat hij mij bevolen heeft landvoogd te zijn in het land Juda, van het twintigste jaar af tot het twee en dertigste jaar van de koning Arthahsasta, zijnde twaalf jaar, heb ik met mijne broederen het brood des landvoogds niet gegeten.

Beste jongelui!

De vorige keer hebben we vernomen dat Nehemia gesproken heeft, geïnspireerd door de Heilige Geest. Hij stond niet zichzelf te prijzen, gelijk zo iets verwacht zou kunnen worden. Hij stond in de vreze Gods.

Dat hij het brood des landvoogds niet gegeten heeft, zou je ook zo kunnen verklaren: Hij is er voor bewaard gebleven. Want lekker eten doen de meeste mensen wel graag. Nu is dat natuurlijk op zichzelf geen zonde. Het is zelfs een zegen te noemen als je gezond bent en het eten je goed mag smaken. Als het zo met jullie is, dank er dan God voor.

Doch eten en drinken kan wel zonde worden, als men namelijk de grenzen van de matigheid overschrijdt. En dat gebeurt niet zelden als je de rijk aangerichte tafels ziet van al degenen “die in hoogheid zijn gezeten”. Ik denk aan regeringspersonen in deze tijd. Ze vergaderen nu eens hier en dan weer daar. Overal waar ze komen zijn het feestelijke tafels. Ze eten en drinken, redeneren en konfereren. Zij praten over de vrede. Achter eikaars ruggen zijn ze bezig om wapenen te verkopen. Liefst zo veel mogelijk en zo duur mogelijk. Als er een transaktie afgesloten is, schuiven ze weer aan dezelfde tafel. Ze gaan weer rustig door, met eten en drinken, gekken en gappen. De tafels worden steeds weer geopend. Niet met gebed, noch minder met Gods Woord. Men doet het met het heffen van een glas op de goede afloop, bij voorbaat. De konferentie wordt voortgezet. Dag in dag uit. De konferentie wordt gesloten. Het kommentaar wordt gegeven: De konferentie is mislukt! Volgende keer verder. Liefst in een ander land. Graag op een zeer mooie plaats. In het duurste hotel. De kosten worden wel door het volk gedragen. Daar is men dag en nacht voor in de weer, zoals dat heet. Terwijl het volk op lager niveau bezig is met oorlog voeren, moorden, brandstichten, vernielen enz. Daarbij komt dat tweederde deel in de wereld nog altijd broodsgebrek lijdt. Al deze toestanden leveren aan de kranten voer, die het dagelijks verslinden. Want het lezers publiek moet tenslotte ook wat worden voor gezet. Het zijn wel de wrange spijzen van een zichzelf vernietigende mensheid, die met God al lang heeft afgerekend, terwijl God bezig is om de rekening te presenteren. Doch dat ziet men niet. Men is daar geheel blind voor. Ik hoop dat jullie het niet zijn. Want, zo als het geschreven is, is het wel de werkelijkheid in de wereld anno 1988. Wie het echt ziet, zegt:


Wat drift beheerst het woedend heidendom
En heeft het hart der volken ingenomen?
De koningen verheffen zich alom
De vorsten zijn vermetel saamgekomen;
Om God, de HEER’, zelfs naar de kroon te steken
Om tegen Zijn Gezalfde op te staan.
Zij spreken saam: Laat ons hun banden breken,

En van hun juk en touwen ons ontslaan.
Maar d’Opperheer, Die Zijn geduchte stoel
Op starren sticht, en grondvest op de wolken,
Zal lachen om dit vruchteloos gewoel,
En spotten met de waan der dwaze volken.
God zal Zijn wraak ontdekken voor hun ogen;
Straks gloeit de lucht door ’t vlammend bliksemlicht;
’t Is God, Die spreekt, Hij dondert uit de hoge,
En jaagt de schrik Zijn haat’ren in ’t gezicht.


Het is al een heel oude psalm. Doch wie hem weet te lezen in het licht van deze tijd, daar is hij gloednieuw voor. Gods Woord is een eeuwig blijvend Woord. Het is echt bij de tijd, omdat de God van het Woord eeuwig blijft. Mensen kunnen proberen Hem buiten de deur te houden, doch zij vergeten dat Hij nergens uit te sluiten is, dat Hij overal tegenwoordig is, dat er met Hem niet te spotten is.

Dat heeft Nehemia geweten. Dat bracht de vreze Gods mee, waarin hij delen mocht. Wie daar ook in delen mag, zal altijd rekenen met God. Hij regeert en zal Zijn almacht tonen. Wat is dat een geweldige zaak voor een ieder die gelooft. Dat kan alleen waarlijk rust geven in deze zo zeer onrustige wereld, die dolgedraaid is.

De voorgangers van Nehemia hadden van hun machtspositie misbruik gemaakt. Zij hadden het er van genomen. Brood en wijn en daarbij nog veertig zilveren sikkels. Het is moeilijk om in deze tijd precies aan te geven, hoeveel dat in onze geldwaarde is. Je kunt het wel zo invullen dat het een zeer hoog traktement geweest is. Ook heersten hun jongens over hen. Dat waren de kornuiten van die hoge heren. Die pikten natuurlijk ook een graantje mee. Zo ging dat en zo gaat dat! Het was de geest der wereld van toen. Het is de geest van deze tijd, zo zegt men het nu. Jullie begrijpen dat de geest van toen en de geest van nu, al een heel oude geest is. Het is een boze geest. Het is een duivelse geest. Het is de duivel zelf, die door zijn geest zijn onderdanen bezielt. Doch het gaat alles op de ondergang aan.

Nehemia had een andere Geest. Hij had de Geest van Christus. Je kunt het uit zijn woorden horen. Je kunt het in zijn daden zien. Hij leidde een zelfverloochenend leven. Hij zocht zichzelf niet. Hij zocht het welzijn van het volk. Hij was daarin een voorbeeld voor “zijn broederen”. Die gingen in het spoor van hun voorganger. Want ook dezen leidden een sober leven.

Zij hadden ook het welzijn van het volk op het oog.

Als ik het zo zie, geloof ik te mogen zegen, dat Nehemia met zijn broederen typen geweest zijn van de Heere Jezus met Zijn apostelen. Dat waren toch Zijn broederen in geestelijke zin. Wat in Nehemia en zijn broederen afgeschaduwd is, zien we volle, heerlijke werkelijkheid worden in de Heere Jezus en de apostelen.

Nehemia leefde zo, met zijn broederen, niet maar een dag, of een week, maar twaalf jaren lang. Dat is gedurende de ganse tijd dat hij landvoogd is geweest. De Heere Jezus, Die veel hoger is geweest dan Nehemia, want Hij was God bekleed met macht, heeft Zichzelf dieper vernederd dan Nehemia ooit gedaan heeft. Hij heeft Zichzelf vernietigd en de gestalte van een dienstknecht aangenomen. Hij is de mensen in alles gelijk geworden, uitgenomen de zonden. Hij heeft gehongerd en gedorst, Hij heeft alles willen ontberen, terwille van een volk dat alles verzondigd heeft. Alles verzondigd! Dat is een bekende uitdrukking, die menigmaal erg gemakkelijk door de haag onzen tanden vloeit. Doch hij moet echt wel serieus genomen worden. Alles verzondigd, wil zeggen: Nergens recht op te hebben. Maar dan ook nergens, dan alleen op de eeuwige rampzaligheid. Voor dat soort heeft de Heere Jezus alles over gehad. De discipelen, die later als apostelen de wereld zijn ingegaan, hebben de voetsporen van hun Meester gedrukt. Zij verloochenden ook zichzelf. Zochten zichzelf niet, maar het welzijn van hun medemens.

Jezus vormde met de Zijnen een tegenstelling met de farizeërs en de schriftgeleerden, die alleen maar zichzelf op het oog hadden. Voor de schijn deden zij alsof, doch de werkelijkheid was anders. En die werd door de Heere gezien. Hij stelde hen daarom aan de kaak als “geveinsden”.

Op deze wijze wordt ook de brug geslagen naar ons. Welke geest bezielt ons?

Dat is een ernstige vraag, die niemand ontlopen mag. Hebben wij de geest der wereld, die alleen zichzelf zoekt, of hebben wij de Geest van Christus, Die alleen het heil van anderen zoekt? Dan moet dit ook in het leven tot openbaring komen, door zichzelf te verloochenen. Dat is toch de eis aan een ieder die de naam van Christus met ere wil dragen: Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf, hij neme zijn kruis op en volge Mij.

Mogelijk zegt iemand: Ik geloof dat beide geesten in mij huizen. Kan dat? Inderdaad dat kan. Het een komt voort uit het oude bestaan , dat is het vlees, waarvan het bedenken vijandschap is tegen God. Het andere komt voort uit de Geest, waardoor men bedenkt de dingen die des Geestes zijn. Als het goed is zal er dan een strijd zijn tussen deze twee. Het vlees strijdt tegen de Geest en de Geest strijdt tegen het vlees. Want deze twee staan tegenover elkander. Ik hoop dat deze strijd mijn lezers niet vreemd is. Het is een innerlijke strijd. In eigen kracht niet te voeren.


Welzalig is hij/zij, die al zijn kracht
En hulp, alleen van God verwacht......


Nu nog even iets anders. Wij zijn kerkelijk verhuisd. Jullie weten dat ik tegenwoordig in Elburg sta en preek in het kerkje van de Beekstraat. Dat wordt gerenoveerd. In verband hiermee kerken we tijdelijk in een aula van de Christelijke MAVO “Rehoboth”. Deze staat aan de Arent toe Boecoplaan 40, te Elburg. Als jullie met vakantie in de omgeving komen en je zou bij ons willen kerken, dan weet je waar je ons vinden kunt. De diensten vangen aan om 9.30 uur en 19.00 uur. Het is niet moeilijk te vinden. Als je bij het bord Elburg-Oost de plaats inrijdt, ben je er zo. Het is maar dat je het weet.

De hartelijke groeten van jullie aller vriend,

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 april 1988

Bewaar het pand | 6 Pagina's

Voor de jeugd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 april 1988

Bewaar het pand | 6 Pagina's