Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

En bedroeft de Heilige Geest Gods niel!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

En bedroeft de Heilige Geest Gods niel!

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Efeze 4 : 30a.

De apostel wekt in het tweede gedeelte van dit hoofdstuk de gelovigen op tot een leven in heiligmaking, tot dagelijkse, voortgaande bekering. Ze moeten de oude mens, die verdorven wordt door de begeerlijkheden der verleiding afleggen en dan de nieuwe mens aandoen, die naar God geschapen is in ware rechtvaardigheid en heiligheid, (vers 24). En in dit verband staat ook de vermaning: “bedroeft de Heilige Geest Gods niet!”.

Zullen we dit woord “bedroeven” eens goed op ons laten inwerken? Een wildvreemde op straat kan ik wel uitschelden of najouwen of allerlei kwaad doen, maar bedroeven kan ik hem niet. De man wordt door mijn onhebbelijk gedrag misschien ontzettend boos op mij, maar innerlijk leed over mij voelt hij niet. Alleen iemand, die mij hartelijk liefheeft, kan ik echt bedroeven. Een kind kan bijvoorbeeld moeder bedroeven. Moeder, die haar kind onder het hart heeft gedragen, alles voor haar kind overgehad, zich voor haar kind heeft opgeofferd, haar kind in liefde heeft vermaand om in de wegen des Heeren te wandelen, voor haar kind gedurig heeft gebeden. Ja, een kind kan moeder bedroeven door al die liefde te verachten, te vertrappen door eigen, zondige wegen te gaan.

Zouden er niet heel veel van die bedroefde moeders (en vaders) zijn?

Het is vreselijk, dat ik telkens in mijn leven mensen bedroefd maak. En toch: stel u eens voor, dat er alleen maar mensen zouden zijn, die u boos, kwaad kunt maken. En dat er niemand was, die ooit bedroefd over kon worden. Dat zou toch betekenen, dat niemand u liefheeft, dat u niemand ter harte zoudt gaan.

Welnu, zo lief heeft God Zijn volk, dat Hem in Zijn Heilige Geest bedroeven kan. Want Hij heeft Zijn volk liefgehad met een eeuwige liefde. Daarom heeft Hij ze getrokken met goedertierenheid. Hij heeft alles voor hen overgehad. In Zijn lieve Zoon heeft Hij Zichzelf voor hen gegeven: hierin is de liefde, niet dat wij Hem hebben liefgehad, maar dat Hij ons heeft liefgehad en Zijn Zoon heeft gegeven tot een verzoening voor onze zonde (1 Joh. 4 : 9). En daarom, omdat Hij de Zijnen zo nameloos liefheeft, kunnen ze Hem bedroeven. Hj toornt niet alleen tegen hen, als zij zondigen, maar zij bedroeven Hem ook door hun kwaad. Als Gods Woord dan ook vermaant: Bedroeft de Heilige Geest Gods niet, — dan horen we daarin allereerst kloppen het liefhebbend hart van God, dat bedroefd kan worden.

De Heilige Geest (met Welke Gods kinderen verzegeld zijn tot de dag der verlossing) bedroeven, dat doen ze bijvoorbeeld, wanneer ze Zijn werk van Christus-verheerlijkmg tegenstaan. Als zij bedenken de dingen, die des vieses en niet, die des Geestes zijn. Of, om het in verband te zetten met wat de apostel hier in de verzen 25-31 zegt: Ik bedroef de Heilige Geest Gods, als ik lieg, als ik steel, als ik lui ben en onmededeelzaam, als ik vuile woorden spreek en bitterheid voed, als ik toegeef aan gramschap en lastering. Kortom: Ik bedroef de Heilige Geest Gods, wanneer ik slordig leef en niet jaag naar de heiligmaking, naar de volmaaktheid.

Bedroeft de Heilige Geest Gods niet! Maar verblijdt Hem!

God bedroeven. Dat kan! Maar Hem verblijden, dat kan ook! Namelijk, door niet de duivel, maar Christus plaats te geven. Door stichtelijke, opbouwende gesprekken te voeren, door jegens elkander goedertieren, barmhartig en vergevensgezind te zijn (vers 32). Kortom: door te wandelen in de vreze des Heeren, in diepe afhankelijkheid tegen Hem aangeleund.

Denk nog eens aan moeder! Een rechtgeaard kind wil moeder toch niet bedroeven, pijn doen, op het hart trappen. Een rechtgeaard kind wil moeder toch veel liever blij maken?

Kunnen we Gods Geest bedroeven, omdat we door die Geest verzegeld werden en een kinderhart ontvingen?

O, als we toch nog geen kinderhart kregen en daarom geen geloofs- en liefdesbetrekking op God in Christus......Wat een reden om de

Heere aan te lopen, nu het nog kan. Heden! Maak er geen “morgen” van!

En als u God in Zijn Geest kunt bedroeven, omdat Zijn liefde uw hart inwon, weest er dan gespannen op om Hem niet te bedroeven. maar te verblijden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 mei 1988

Bewaar het pand | 6 Pagina's

En bedroeft de Heilige Geest Gods niel!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 mei 1988

Bewaar het pand | 6 Pagina's