Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De deur

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

De deur

5 minuten leestijd

“Ik ben de Deur; indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan, en weide vinden”.

In de gelijkenis van de goede Herder is Christus het, Die zegt: “Ik ben de Deur!” De Deur, die toegang geeft tot de veilige, beschermde schaapskooi.

Een deur veronderstelt een muur. Wat is er achter de muur, waarin Christus de Deur is? Is God daar? En zo ja: Hoe is Hij? Wie is Hij? Is er achter die muur een eeuwigheid? Een allesbesiissend oordeel? Een hemel met gezahgden? Is er ook een hel met verlorenen? We gevoelen wel, dat van het “ja” of het nee” op die vragen alles voor ons afhangt. We kunnen proberen die vragen te verdringen, maar dat geeft geen vrede. Het oude en het moderne heidendom mag dan zeggen: wij weten het niet! Wij kunnen onszelf proberen aan te praten: achter de muur houdt alles op, na het sterven is er niets meer! Maar het is dwaas en geeft geen echte rust in het hart, waarin God de eeuw(igheid) heeft gelegd.

Hoort dan naar wat de Waarheid Zelf spreekt:

“Ik ben de Deur!”

Er is niet alleen een muur. Er is ook een Deur tussen tijd en eeuwigheid; tussen God en een zondig mensenkind; tussen deze wereld en de toekomende een Deur, door God gegeven en geopend. En die Deur is Christus. De goede Herder, Die Zijn leven voor Zijn schapen heeft gegeven.

“Ik ben de Deur”, zegt Hij. En we hoorden het al: Hij, Christus is de Deur, die toegang verleent tot de veilige schaapskooi. En alleen degene, die door deze Deur ingaat, is dan ook behouden, gered, zalig. Door de Deur ingaan” is dan ook hetzelfde als: in Christus geloven! Nietwaar? Gelooft in de Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden! Christus alleen de Deur, die toegang verleent tot God, tot het leven, het ware leven in Gods verzoende gemeenschap. Christus alleen de Deur, die toegang verleent tot de schaapskooi, de plaats, waar men veilig is voor alle gevaar.

“Indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden”!

Op dat ingaan komt het dus aan. Op niets anders. Het is niet genoeg, om de Deur te zien, aan anderen te kunnen omschrijven hoe die Deur er uit ziet. Het is niet genoeg om die Deur te bewonderen en aan anderen aan te prijzen, al is die Deur wel bewonderens en aamprijzens-waardig. Maar we zullen, om de veilige schaapskooi te bereiken, door de Deur moeten ingaan. En door die Deur ingaan(zagen we) is: geloven in Christus. En geloven in Christus betekent: onszelf uitleveren aan Christus.

En onszelf uitleveren aan Christus wil zeggen: ons door de Heilige Geest laten overreden om schuld-belijdend, het oordeel-aanvaardend, zonde-bewenend, ons nochtans onvoorwaardelijk te laten zinken op Christus en Zijn aangebrachte gerechtigheid. Ingaan door de Deur is in die zin dan ook hetzelfde als het ingaan door de enge poort, waarover Jezus op een andere plaats spreekt. Door de Deur ingaan houdt dan ook in het afzien van alle eigen kennen en kunnen, het verloochenen van onszelf, van al het onze. Als we door de Deur ingaan, betekent dat, dat we ons vertrouwen van onszelf en van alle schepselen aftrekken, om het alleen nog op Christus te stellen.

We gevoelen wel dat dat alleen mogelijk is als vrucht van de wederbarende genade van de Heilige Geest. Anders zal ons hoogmoedig “ik” nooit breken en zullen we onszelf nooit prijsgeven en overgeven. Maar toch: driewerf zalig als we ervoor ingewonnen worden, de wapenen van verzet laten vallen, onze vroom-klinkende maar goddeloze tegenwerpingen niet meer kunnen hanteren: Ik boog me, en geloofde: en mijn God sprak mij vrij! Nu ken ik de waarheid, zo diep als gewis, dat Christus alleen mijn gerechtigheid is! Ingegaan door de Deur. En nu: in de veilige schaapskooi Gods vergevende liefde, Zijn verzoende gemeenschap smaken. Waar is mijn zondeschuld? Ze is uitgedelgd. Hoe krijg ik vrede? Hij, Christus is onze vrede. Mijn toekomst? In het huis Mijns Vaders zijn vele woningen. Ik ga heen om u plaats te bereiden!

Ingegaan door de Deur. Binnen de veilige muur van de schaapskooi. Hier wordt de rust geschonken!

Ik ben de Deur; indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden, en hij zal ingaan en uitgaan en weide vinden.

Hij zal ingaan en uitgaan. Ja, dat doet een kind in het ouderlijk huis: inlopen en uitlopen. En nu: o, heel eerbiedig, stil-verwonderd, want het is zo hoog, zo heilig, zo rein, zo teer: wie door Christus als de Deur ingaat, mag “ingaan en uitgaan” bij God, zoals een kind in-en uitloopt in het ouderlijk huis. Binnentreden bij God, om Zijn bevelen in ontvangst te nemen. En dan uitgaan in het leven, in de wereld om die bevelen uit te voeren, met lust!

Die gunst (ingaan door de Deur in de veilige schaapskooi) heeft God Zijn volk bewezen, opdat het altijd Hem zou vrezen. Zijn wet betrachten, en voortaan volstandig op Zijn wegen gedaan.

Ingaan en uitgaan en weide vinden. Ja, ook weide vinden. Wie door Christus ingaat vindt in diezelfde Christus ook weide, malse weide, ovérvloed. Want Christus is gegeven tot wijsheid van God, tot rechtvaardigheid, tot heiligmaking, tot een volkomen verlossing. Weide vinden. Hij doet mij nederliggen in grazige weiden, Hij voert mij zachtkens aan zeer stille wateren, Hij verkwikt mijn ziel, Hij leidt mij in het spoor der gerechtigheid om Zijns Naams wil.

Ik ben de Deur, zegt Christus. Indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden, en hij zal ingaan en uitgaan en weide vinden. Zullen wij die Deur niet versmaden? We kunnen het niet anders doen dan tot onze eeuwige schade.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 februari 1989

Bewaar het pand | 4 Pagina's

De deur

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 februari 1989

Bewaar het pand | 4 Pagina's

PDF Bekijken