Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het boek Ruth door dr. H.F. Kohlbrugge.

Uitgeverij Den Hertog b.v. - Houten.

Dit is het eerste deel van de Schriftverklaringen van Kohlbrugge, die opnieuw worden uitgegeven. Van 1886 tot 1906 verschenen de verklaringen in Nederland in afleveringen. Van 1965 tot 1974 verscheen er een herdruk.

Als eerste verscheen in 1986 de verklaring van het boek Ruth. Een vriendenhand schreef ze gedurende het improviseren op. Ze is uit het Hoogduits vertaald.

Kohlbrugge geeft een eenvoudige verklaring, maar deze is diep van zin. We geven een paar voorbeelden:

Bij 2 : 8 zegt Kohlbrugge o.a.: “Mijn dochter, voegt Boaz er uit vriendelijkheid bij en zet ze zo ineen onder de dochter van Israël. Gaat niet, om in een ander veld op te lezen, zoals de Heere ook zegt: Gij zult geen andere God aanbidden en niet tot een andere genade gaan. Bij Mij zult gij blijven, bij Mij zult gij leven en overvloed hebben. Dus de ware Boazzen stoten de ziel niet af, maar geven het bevel: Gaat niet van hier! Daarmee heeft ook Jakob de Heere overwonnen, doordat hij bij de Heere bleef en sprak: Ik zal U niet laten gaan, tenzij Gij mij zegent. En de Heere Jezus zegt nog tot de arme maagden, die zich zo onder Gods wet en gebod buigen, dat ze als armen en ellendigen aan het zoeken komen: Gaat niet van hier! Houdt u bij Mijn volk en bij hen, die in Mijn dienst staan, want daar hebt u gelegenheid te vernemen dat Israëls God alleen God is”. Zie blz. 21.

Op blz. 22 schrijft hij o.a.: “Het was haar te doen om God, om de rijkdom van Zijn genade, om de eeuwige heerlijkheid! Zo zij iets gezocht had, dat haar van de Heere aftrok, zij had het in Moab kunnen vinden. Zij zou in Moab ruimschoots gelegenheid gehad hebben eigen huis en hof te bezitten. Maar zij heeft Moab en zijn afgoden versmaad en is een arme, klagende weduwe gevolgd. Zij heeft, toen zij meeging, niets anders gezien dan het tegendeel van Gods beloften. Toch heeft zij in de woorden van de moeder gezocht en zoekende gevonden wat haar helpen kon voor de eeuwigheid. Zij heeft geloofd dat zij in die weg alles, ook voor dit leven zou vinden. Zo leefden in haar hart Gods wet, de eeuwige goederen, de genade en de barmhartigheid des Heeren. En zo, vervuld met deze genade, is zij al kleiner en kleiner geworden. Daar zij nergens aan dacht, dan aan een moeitevolle arbeid om haar en haar geliefde schoonmoeder in het leven te behouden, heeft zij geheel onverwachts ook dat tijdelijke gevonden, waarvan God de Heere wel weet, dat het voor de mens levensbehoefte is. Ja, zij heeft het gevonden als iets dat eeuwig en onvergankelijk was, want in al die weldaden heeft zij zich het meest verkwikt aan de genade en de barmhartigheid van Israëls God!

De zichtbare dingen zijn een afschaduwing van de onzichtbare. In deze zin willen wij onze betrachtingen over de geschiedenis van Ruth voortzetten en beschouwen hoe Boaz haar met hulp uit Zijn heiligdom tegemoet kwam”.

Tot zover Kohlbrugge. Het is een leerzaam boek.

Het boek telt 136 blz. en kost als paperback ƒ 15,75.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 april 1989

Bewaar het pand | 6 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 april 1989

Bewaar het pand | 6 Pagina's