Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Sprekende plaatsen 5.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sprekende plaatsen 5.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De jonge James Renwick heeft evenals David een zwervers leven gekend. Maar op zijn zwerverspad heeft hij ondervonden wie de Heere is. Zijn bemoeienissen met hem waren sprekend. Wonderlijk werd hij bewaard. Soms ternauwernood gered van de dood. Maar gered! Hij kon weer verder gaan met de verkondiging van het Evangelie. Verder gaan met de strijd voor Gods Woord en het leven naar Zijn Woord. Pijnlijke uren zijn hem niet bespaard gebleven. Waar de Heere werkt, daar gaat de duivel zich ook inzetten. Als oorblazer doet hij ook zijn werk. En hij bereikt nogal eens zijn doel. Echter hij heeft niet het laatste woord. Kennelijk wordt soms gezien, dat de Heere God is en Hij het opneemt voor Zijn gunstgenoten en wat er ook tussen de Zijnen ligt neemt Hij geheel weg. Nu dit heeft James Renwick ondervonden. In Schotland werkte Alexander Peden. Ook hij stond in de dienst van de Heere. Hij was een man van nauwe omgang met de Heere. Menigmaal maakte de Heere hem bekend, wat er zou gaan gebeuren. Vele profetieën heeft hij uitgesproken, die letterlijk vervuld zijn. Om die reden droeg hij de naam van “de profeet”. Toch had hij ook zijn zwakheden en op een bepaald moment bleek dit duidelijk. Er was tussen Peden en Renwick een goede verstandhouding. Grote verwachtingen had Peden van Renwick. Toen echter enkele dingen van Renwick werden verteld, geloofde Peden die. Het waren echter grove leugens. Dit nu griefde Renwick. Hij ging gebogen onder deze werkelijkheid, een werkelijkheid die verwijdering en zelfs verdachtmaking had veroorzaakt. Maar ziet; wat de Heere deed. Hij nam het op voor zijn jonge knecht. Peden, die op zijn sterfbed lag, ontbood Renwick. Na het verzoek om te komen ging Renwick dadelijk naar Peden toe. Hij vond hem in een grot, waarin hij zich verborgen had. Als Renwick bij hem komt, dan richt Peden zich op van zijn bed en leunend op zijn elleboog vraagt hij of hij de James Renwick is waar zoveel drukte om is. Renwick antwoordt: “Vader, mijn naam is James Renwick, maar ik heb de wereld geen grond gegeven om zoveel drukte over me te maken, want ik heb geen nieuw principe of praktijk aangenomen maar alleen wat onze Reformatoren en Covenanters handhaafden”. Peden vroeg hem naast hem te gaan zitten en hem rekenschap te geven van zijn bekering en zijn roeping tot het ambt. Nu daar kon Renwick op ingaan. Wat de Heere gedaan had stond hem duidelijk voor de aandacht. De Heere was in zijn leven gekomen en Hij had hem tot Zijn dienst geroepen. Toen hij uitgesproken was, zei Peden: “U hebt me geantwoord tot voldoening van mijn ziel en het spijt me zeer dat ik dergelijke kwade berichten over u geloofd hebt, die niet alleen mijn liefde voor u doofden en mijn sympathie voor u wegnamen, maar er ook de oorzaak van waren, dat ik me zo bitter over u heb uitgelaten, het verdriet me zeer. Maar Sir, voordat u weggaat moet u voor me bidden, want ik ben oud en ga de wereld verlaten”. Toen Renwick gebeden had nam Peden hem de hand en trok hem naar zich toe en kuste hem en zeide: “Mijnheer, ik vind u een gelovige knecht van uw Meester; ga voort in afhankelijkheid van de Heere en u zult een eervol leven hebben en de weg zuiver beëindigen, terwijl vele anderen die hun hoofd hoog opstaken, gevallen zullen zijn en in het slijk liggen zullen en onreine handen en klederen gemaakt zullen hebben”.

Daarna bad Peden of de Heere Renwick wilde gedenken, sterken, ondersteunen en vertroosten in al zijn bezigheden en moeilijkheden. Daarna namen ze afscheid van elkaar en vervolgde Renwick zijn tocht. Hoe Bijbels is dit. Het is ons bekend, wat de oorzaak was van de verwijdering tussen Paulus en Barnabas. Paulus wilde Johannes Markus niet verder meenemen op reis. Hij zag niets in hem. Maar later werd het anders. Timo-thetis kreeg de opdracht Johannes Markus mee te nemen, want hij kon Paulus zeer van dienst zijn. Hij had zijn dienst nodig. De Heere lost op. De Heere wil verwijderingen, onenigheden wegnemen. Mocht er ook vandaag maar naar gestaan worden opdat allen, die de Heere vrezen elkaar accepteren en dienen. Een stukje beleving van de gemeenschap der heiligen is goed en werpt vruchten af.

Verschillende brieven heeft Renwick nagelaten. Ook in die brieven spreekt zijn leven. Uit de brief geschreven enkele dagen voor zijn terechtstelling wil ik iets doorgeven. “Ik zou een ieder van u willen smeken om u te vergewissen van uw persoonlijke verzoening met God in Christus, want ik vrees, dat velen van ulieden zulks nog te doen hebben en wanneer gij gekomen zult zijn waar ik ben, om de vale dood in het gezicht te zien, gij niet weinig geschokt zult worden en verschrikken, indien gij niet naar het eeuwige leven gegrepen hebt. Ik zou u willen bidden om veel nauwgezetheid te betrachten in het gebruik der middelen, uw bijeenkomsten te houden, veelvuldig en vurig u af te zonderen in het gebed, veel het geschreven Woord van God te lezen en u zelf hieraan te onderzoeken. Wordt niet moede om het tegenwoordige getuigenis in uw plaatsen en woningen te handhaven, want wanneer Christus uittrekt om de antichrist te verslaan, met deze naam geschreven op Zijn kleed en op Zijn dij: Koning der koningen en Heere der heren, zal Hij zich groot maken op de aarde. Vreest niet, dat de Heere Schotland zal verlaten, want Hij zal gewisselijk terugkeren en Zich heerlijk in ons land openbaren. Ik mag het tot Zijn lof zeggen, dat ik Zijn kruis zoet en liefelijk voor mij heb bevonden, want ik heb vele vreugdevolle uren mogen smaken en geen vreesachtige gedachte om de mens en de dood te trotseren en ik verlang thans het blijde uur mijner ontbinding en behalve u lieden is er niets in de wereld, dat mij doet betreuren haar te verlaten; doch ik verreis naar een beter gezelschap en alzo moet ik van u allen afscheid nemen. Vaarwel, christen-boezemvrienden van het Lam. Vaarwel, christelijke en beminde moeder en zusters, vaarwel, goede gezelschappen. Vaarwel nachtelijke omzwervingen, koude en vermoeidheid om Christus’ wil. Vaarwel hartelijke Bijbel en prediking van het evangelie. Vaarwel zon, maan en sterren en alle ondermaanse dingen. Vaarwel strijd met een lichaam des doods! Welkom schavot voor de dierbare Christus. Welkom hemels Jeruzalem. Welkom ontelbare schare van engelen. Welkom algemene vergadering en gemeente der eerstgeborenen. Welkom kroon der overwinning. Witte klederen en lied van Mozes en het Lam. En bovenal welkom, o Gezegende Drieënige en Ene God! O eeuwige God. Ik geef mijn ziel over aan Uw eeuwige rust!” James Renwick.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 december 1989

Bewaar het pand | 6 Pagina's

Sprekende plaatsen 5.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 december 1989

Bewaar het pand | 6 Pagina's