Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Katwijk aan Zee afscheid van ds. D. Slagboom

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Katwijk aan Zee afscheid van ds. D. Slagboom

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het was vrijdag 5 januari j.1. voor deze gemeente en ook voor ds. D. Slagboom en zijn gezin een dag die in het teken stond van het nemen van afscheid. Ruim tien jaren lang heeft deze dienaar des Woords daar mogen arbeiden. De banden waren hecht. Van weerskanten ging het afscheid nemen gepaard met weemoed. Zo was het ook gegaan met vorige dienaren.

De gemeente Katwijk aan Zee werd geïnstitueerd op 14 maart 1944. Van 1947-1952 stond ds. P. van der Bijl er. De gemeente groeide onder ds. N. de Jong, die er predikant was van 1952-1964. Onder hem kwam het mooie kerkgebouw aan het Duinrustplein, de Bethelkerk, tot stand. Ds. H.C. van der Ent volgde ds. De Jong op. Deze diende Katwijk van 1965-1978. Ds. Slagboom kwam op 21 december 1979 naar Katwijk. Deze gemeente heeft dus dienaren gehad die lang aan haar verbonden bleven, dienaren die de volle raad Gods tot zaligheid verkondigden. De vacante perioden duurden slechts kort. Er zijn stormen over de gemeente heengegaan, maar de Heere heeft over haar gewaakt.

Ds. Slagboom kreeg het beroep naar Doornspijk en het was de Heere Zelf Die zijn hart overboog om dit beroep aan te nemen. Vandaar dat op de avond van bovengenoemde dag een afscheidsdienst was belegd.

Het ruime kerkgebouw was vol toen de dienst om half acht begon. Er waren vele genodigden en belangstellenden uit andere gemeenten, o.a. uit Doornspijk, Barendrecht, Alphen aan den Rijn en Nieuwkoop. Er waren verschillende predikanten, ook uit andere plaatselijke kerken.

Na votum en groet liet ds. Slagboom zingen Ps. 119 : 33 en 52. Hij las na de geloofsbelijdenis 1 Corinthe 13 en noemde zijn tekst: 1 Corinthe 16 : 22: Indien iemand den Heere Jezus Christus niet liefheeft, die zij een vervloeking: Maranatha! Waarna hij voorging in gebed.

Het uur van afscheid is daar. Aldus ds. Slagboom. We mochten hier ruim tien jaar staan. Hij is nergens zo lang geweest als hier. Hij mocht week aan week het evangelie van vrije genade verkondigen. De Heere heeft kracht willen geven voor allerlei arbeid. Spreker heeft tegen deze avond opgezien. Als tegen een hoge berg. Het valt moeilijk om afscheid te nemen. Hij moest denken aan een kind van God dat bij het sterven tot haar man zei: er was wel eens wat, maar de liefde is gebleven. Het geheim van die liefde is de verbondenheid die uit God is geweest. God Zelf heeft in moeilijke omstandigheden ondersteund. Spreker was geroepen om hier te arbeiden. Er viel zegen onder de prediking. God heeft hem liefde tot Katwijk gegeven, liefde om telkens voort te gaan met de bediening van het Woord, het Woord van God. Er was verbondenheid door God door de liefde. Dat is het enige wat blijft. Het woord blijft en de zegen die uit God is, de liefde die God werkt in het hart. De liefde verbindt. De liefde wijst ook naar de toekomst.

Het woord voor vanavond gaat over:

HET LIEFHEBBEN VAN DE HEERE JEZUS CHRISTUS:

1. de oorzaak verkondigd,

2. het gemis veroordeeld,

3. de vervulling verwacht.

We zingen Ps. 138 : 2 en 4. Er wordt gecollecteerd.

Hierna spreekt ds. Slagboom, kort samengevat, het volgende:

Paulus is aan het einde van de brief, die hij gedicteerd heeft. Hij wil nog een enkel woord, vanuit zijn hart, heel persoonlijk, geleid door de Heilige Geest, met eigen hand schrijven.

Hij is bewogen in liefde over de gemeente. In dit hoofdstuk gaat het veel over de liefde. De liefde doortrekt alles wat hij zegt; ook in de tekst spreekt de liefde. De ontboezeming: niet-liefhebben heeft een positieve grondslag, rust op wat Paulus gepredikt heeft. Paulus kan zo vermanen, omdat hij in deze brief zoveel over de liefde gesproken heeft. De oorzaak van deze liefde heeft Paulus vooral verkondigd.

De liefde is te danken aan Hem Die eerst heeft liefgehad. Vaak wordt over liefde gesproken buiten de nood van de mens om. Liefde tot de Heere Jezus Christus brengen wij niet voort. We zijn zo hard als een spijker. We zijn haters van God en onze naaste. We zijn vervreemd van God en Christus. Dat is ons bestaan. Christus alleen is de oorzaak van de liefde tot Hem. God is de diepste bron ervan. De liefde komt bij God vandaan. De liefde heeft gestalte in Hem Die aan het recht heeft voldaan. Christus is de openbaring van Gods liefde geworden. Hij heeft door Zijn Middelaarswerk liefde verworven. Paulus weet ervan in eigen leven. God bracht Paulus tot stilstand. Dat wordt vaak overgeslagen. Daar is de liefde van Paulus geboren, als verloren zondaar.

De oorzaak van de liefde heeft spreker week aan week mogen prediken. Het liefhebben van de Heere Jezus Christus is beslissend.

Paulus kent de gemeente van Corinthe met alles wat er verkeerd is. Corinthe was een grote gemeente. Paulus is er met veel strijd geweest. Er werden er velen toegebracht. Er waren naam-christenen bij. De apostel gaat met ernst over de eeuwigheid spreken: Indien.... die zij een vervloeking. Een anathema. Een verbanning. Het gaat over de vervloeking onder de toorn van God. Daar mag een dienstknecht des Heeren niet van zwijgen, van verdoemenis, vervloeking. De apostel zwijgt er niet van. Hij spreekt ervan om te bewegen tot het liefhebben.

Maranatha komt erbij. Heere, kom. Een wachtwoord. Hier dit woord te zien in het licht van de wederkomst van Christus. Door dat woord riep men tot bekering. Jezus komt. Hij roept tot geloof. Hij smeekt: of gij nog in deze uwe dag mocht bedenken wat tot vrede dient.

Wanneer het Woord van God wordt veracht dan is er vervloeking. Spreker mag Hem nog prediken. Dat Hij voor vijanden, vervloekten de vloekdood heeft willen sterven.

Er is ook vertroosting in dit woord verborgen. Voor hen die de Heere Jezus Christus waarlijk liefhebben. Spreker had vanmorgen mogen opmerken dat de zon doorbrak na dagen van donkerte. Het was hem een wonder. Het wees hem op de Zon der gerechtigheid die ook doorbreekt.

Maranatha. Hij komt. Daar spreekt troost in. Het was een roep om Zijn komst. Dat sluit aan bij allen die zuchten. Hij zal Zijn werk volbrengen. Het is ontzettend als wij er niet bij zullen zijn. Zo gij Zijn stem dan heden hoort.... Er is een eenheid tussen hen die hun wens al hebben verkregen en hen die nog op aarde zijn.

Het geloof dat in de liefde openbaar komt doet verwachten. Straks zal er één schare zijn van allen die Hem in onverderfelijkheid hebben liefgehad. Dan zijn er geen zonden meer die benauwen. Dan zullen zij allen het wonder bezingen van het werk van de Heilige Geest, van de Zoon en van de Vader. Amen.

We zingen: Ps. 97 : 6.

Daarna spreekt ds. Slagboom de gemeente en deze en gene toe. Hij verheugt er zich over, dat zijn echtgenote toch nog deze afscheidsdienst heeft kunnen meemaken en dat zijn zoon uit Zuid Afrika kon overkomen en hier ook aanwezig kon zijn. Zijn oude vader was verhinderd door de ziekte van een zoon en ds. Van der Ent door de ziekte van zijn vrouw. Uit de toespraak van ds. Slagboom blijkt wel hoe nauw de banden tussen hem en de zijnen en de gemeente Katwijk waren.

Ouderling Tavenier sprak welmenende woorden ten afscheid. Ds. P. van Zonneveld van Scheveningen sprak als consulent en namens de classis en drs. W.C. Hovius, Hervormd predikant te Katwijk, namens anderen en als vriend.

Na een kort dankwoord van ds. Slagboom zongen we Ps. 122 : 3, waarna de scheidende dienaar voor de laatste maal als eigen predikant de zegen des Heeren op de gemeente legde.

Voor de genodigden was er gelegenheid om in het gebouw achter de kerk een kop koffie te drinken. Daar troffen we vele vrienden en bekenden aan. Later waren ds. Slagboom en de zijnen er ook. Zij hadden eerst in het kerkgebouw aan de gemeente en andere belangstellenden gelegenheid gegeven om afscheid van hen te nemen.

Het was een goede avond. Het was een rijke Woordbediening. De familie Slagboom gaat Katwijk verlaten, maar de troost voor Katwijk is dat de Heere blijft. Ds. Slagboom sprak de hoop nog uit dat deze gemeente weer spoedig een eigen leraar in Gods gunst zou mogen ontvangen. Daar kunnen we ons van harte bij aansluiten.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 januari 1990

Bewaar het pand | 6 Pagina's

Katwijk aan Zee afscheid van ds. D. Slagboom

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 januari 1990

Bewaar het pand | 6 Pagina's