Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De moederbelofte

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De moederbelofte

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u de kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.

De moederbelofte! Zo staat bovenstaande belofte in onze kerkelijke kringen bekend. Waarom? Wel, omdat we dit woord kunnen beschouwen als een stam, waaruit verschillende loten uitspruiten. Alle andere beloften aangaande de komende Christus zijn als het ware uit deze “moeder” voortgekomen. Het is wel de Messiaanse tekst bij uitstek. Terstond na de val van Adam en Eva kondigt de Heere aan de komst van de Messias, de Gezalfde, de Christus.

Vraagt u: “wie is de eerste advent- en kerstpredik-er?” Dan mag het antwoord op deze vraag luiden: God Zelf! Wat door de heilige patriarchen en profeten werd verkondigd, wat door de offeranden en andere ceremoniën der wet werd afgebeeld, dat heeft God Zelf eerst in het paradijs geopenbaard, namelijk: het heilig evangelie (ant. 19 H.C.). Het heilig evangelie, door God Zelf in het paradijs geopenbaard. Geopenbaard! Bekendgemaakt! Want het evangelie was er al eerder. Het was al van eeuwigheid in Gods besluit, in Gods raad, in Gods hart! Maar na de val in het paradijs openbaart God het heilig evangelie; de heilige, goede, blijde boodschap. Dit is evangelie: God Zelf neemt onze schijnbaar hopeloze zaak ter hand. God zegt: Ik laat het er niet bij zitten, dat gij, o mens, naar Mijn beeld geschapen door Mijzelf, een verbond gesloten hebt met Mijn grote tegenstander satan! Ik ga dat bondgenootschap verbreken, te niet doen! Ik zet vijandschap, om vriendschap te doen geboren worden! Vijandschap met de duivel betekent leven! Vriendschap met de duivel betekent dood! Natuurlijke, geestelijke en eeuwige dood!

Ik zal vijandschap zetten. Ik zal, zegt de Heere. Het gaat helemaal van God uit. Nooit zou de moedwillig van God afgevallen mens zijn bondgenootschap met satan hebben opgezegd. O nee: nooit! Maar God spreekt: Ik zal vijandschap zetten tussen u (de slang, de duivel) en tussen deze vrouw, tussen uw zaad en tussen haar zaad! En als God spreekt, dan is het er. Omdat de Heere het verbond tussen mens en slang verbrak, vlot het niet tussen de kinderen des lichts en de kinderen der duisternis. Daarom is er van meetaf “de antithese”, de tegenstelling tussen degenen, die de Heere vrezen en die Hem niet vrezen: de lijn van Seth en de lijn van Kaïn. Maar toch: alle kinderen van Eva bij elkaar, alle vrome, wedergeboren, bekeerde mensen samen zouden in eigen kracht satan nooit ten onder kunnen brengen en houden, hem nooit kunnen dwingen om onvoorwaardelijk te capituleren. Dat kan allen “het Zaad”, “het Vrouwenzaad“: Christus! Wat alle stervelingen, van alle tijden, niet konden en kunnen, dat kan Christus! En Hij heeft het gedaan. Hij overwon, volstrekt! Het is waar: het kostte Hem strijd, bloed en tranen. Het kostte Hem Gethsémané,Gabbatha en Golgotha! Maar Hij overwon. De Leeuw uit Juda’s stam. Hij verpletterde de kop van satan. Golgotha: het is volbracht! Pasen: waar is uw overwinning?

En Hij doet in Zijn overwinning delen allen, die de Vader Hem gegeven heeft als loon op Zijn arbeid. Als Zijn ziel zich tot een schuldoffer gesteld zal hebben, zo zal Hij zaad zien! De vrucht op Zijn arbeid: Zijn zaad! Door de wederbarende genade van de zaligmakende Geest, door Hem verworven, vernieuwt Hij zondaarsharten en zondaarslevens, doet ze uit de dood opstaan tot een nieuw leven, maakt ze los van satan en zonde in de weg van boetevaardigheid en berouw, doet ze uit Hem leven als ranken uit de wijnstok in de weg van heiligmaking. Hij doet ze delen in Zijn overwinning. Hier in beginsel, straks in volmaaktheid. Hij leert ze hier al zingen, vaak nog wel met een gebroken stem, straks in zuivere jubel: “wij steken het hoofd omhoog en zullen d’ eerkroon dragen! Door U, door U alleen! O, gezegend Vrouwenzaad!“

Kunnen we meekomen? Buiten het Vrouwenzaad, buiten Christus heerst enkel de dood! Dood zonder enig ander uitzicht dan de buitenste duisternis. Hoe zullen we dan leven? Is dat uw levensvraag? Waarom zoudt ge sterven? Dat vraagt de Heere! Zoekt Mij! En leef!

Een gezegend advent toegewenst!

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 december 1990

Bewaar het pand | 6 Pagina's

De moederbelofte

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 december 1990

Bewaar het pand | 6 Pagina's