Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gereformeerde Spiritualiteit

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gereformeerde Spiritualiteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

3.

In het vorige artikel konden we lezen wat het boek van Prof. Velema, getiteld: Nieuw zicht op gereformeerde spiritualiteit inhoudt. We namen over wat de schrijver zelf daarover in het eerste hoofdstuk schreef. Het zal onze lezers duidelijk zijn dat we te maken hebben met een belangrijk boek, dat we gaarne ter lezing willen aanbevelen. Het laat een eigen geluid horen in deze tijd van verwarring, van kerkverlating, van Godsverduistering, een woord dat nogal eens gebruikt wordt. Het is niet onze bedoeling het boek van hoofdstuk tot hoofdstuk te bespreken, maar willen er toch in een paar artikelen nog aandacht voor vragen.

In het laatste hoofdstuk, getiteld Spiritualiteit en het vinden van God schrijft prof. Velema ook over het boek van prof. Graafland, getiteld: Gereformeerden op zoek naar God, met als ondertitel: Godsverduistering in het licht van de gereformeerde spiritualiteit.

Aan het einde van zijn bespreking van dit boek van prof. Graafland zegt prof. Velema o.a.: Wij moeten van de duisternis overgezet worden in het leven. Dat lijkt ons de boodschap van Graaflands boek. Verder schrijft Velema onder het kopje: Gereformeerde spiritualiteit; het antwoord o.a.:

Dit is de boodschap van de gereformeerde spiritualiteit. Nu zijn we weer bij het hart van het thema van ons boek. Ter afsluiting vatten we een aantal punten uit het boek nog eens samen.

God maakt Zich bekend. Hij doet dat uit liefde. Hij doet dat in de gave van Zijn Zoon Jezus Christus. Hem heeft Hij gegeven tot verzoening van onze zonden. Zonder de verzoening en het offer van Christus is er geen gemeenschap met God mogelijk. Dat is de unieke en exclusieve plaats van Christus in de gereformeerde spiritualiteit. God maakt dat door de Heilige Geest tot ons persoonlijk deel. De Geest komt in ons. Men beseffe hoe geweldig dat is. Dat gene waarnaar in zoveel godsdiensten wordt gehunkerd en gestreefd - is voor ons werkelijkheid: God, door de Geest van Christus, in ons met al het heil van Christus - de liefde, de vergeving, de vernieuwing, de volharding.

Wij hebben hierover niet te beschikken. Het is geschenk en het blijft geschenk. We ontvangen het alleen door erom te vragen. We mogen roepen, schreeuwen en bedelen. (Luther). God houdt getrouw Zijn Woord.

Wat in onze tijd Godsverduistering wordt genoemd, treffen we in de Bijbel aan in de omschrijving: God verbergt Zijn aangezicht. Men zie als samenvatting van de vele andere schriftplaatsen Deuteronomium 31:18. De verberging van Gods aangezicht is het oordeel van God over de zonde van Zijn volk Israël. Hij onthoudt aan dat volk Zijn gunst. Het ondervindt ’vele rampen en benauwdheden’, vers 17. Het feit dat God zelf spreekt over de verberging van Zijn aangezicht is een aansporing om met schuldbelijdenis dat aangezicht te zoeken. We herinneren aan wat we hierboven schreven over de ervaring van Gods afwezigheid.

God is ook nu, niet onkenbaar geworden. Hij is te vinden, als mensen met belijdenis van schuld Hem zoeken. Men zie de wijze raad die David zijn zoon Salomo geeft in 1 Kronieken 28:9. Men zie ook Jeremia 29:13, waar erop gewezen wordt dat de Heere Zich laat vinden, als Israël met zijn hele hart naar Hem vraagt.

Juist het Woord, ons in de Schriften gegeven als het waarachtige en betrouwbare getuigenis Gods, is het middel waardoor wij God mogen kennen. Het is Gods Woord. De Heere beschikt erover, maar niet naar menselijke willekeur. Hij beschikt erover als de God, Die Zijn belofte-woord waarmaakt. Dat is ons houvast. Hier ligt de grond voor onze zekerheid.

Prof. Velema zegt nog meer. We hopen in het volgende artikel verder te gaan.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 augustus 1991

Bewaar het pand | 10 Pagina's

Gereformeerde Spiritualiteit

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 augustus 1991

Bewaar het pand | 10 Pagina's