Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Waken over de aangenomen leer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Waken over de aangenomen leer

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

2.

Pilaar en vastigheid der waarheid

Het behoort tot de taak van de Kerk de aangenomen leer te bewaken. Dat hangt samen met het feit, dat de Kerk door de Heere Zelf genoemd wordt “pilaar en vastigheid der waarheid” (1 Tim. 3:15). Het dak en de muren van het gebouw worden gevormd door de waarheid en de pilaar geeft aan dak en muren steun; de pilaar draagt dat dak. En het woord “vastigheid”, dat Paulus gebruikt is eigenlijk het fundament, waar het hele gebouw van de waarheid op rust. Duidelijk geeft dit beeld dus aan wat de Heere van de Kerk verwacht ten aanzien van de waarheid - de aangenomen leer.

De keerzijde is, dat de dwaalleer moet worden weerlegd. Ook dat houdt de Schrift ons voor. De tegensprekers mogen eigenlijk geen kans krijgen. Wat zij verkondigen dient door de Kerk terstond te worden herkend en ontmaskerd, opdat niemand echt in verleiding gebracht zal worden. Paulus zegt aan Titus, dat de tegensprekers weerlegd moeten worden (Tit. 1:9). Trouwens, dat deed Paulus in zijn tijd zelf ook. 1 Cor. 15 is een weerlegging van de dwaalleer dat er geen opstanding der doden is. Fil. 3 is een weerlegging van enerzijds het Legalisme en anderzijds het Antinomianisme. En Johannes deed al niet anders. Toen in zijn dagen van sommige kanten bezwaren werden ingebracht tegen de leer van de vleeswording van Gods Zoon, kwam Johannes tegen deze dwaalleer in het geweer. Zo dient de Kerk te waken. Zoals Luther het had over “Christus belijden op dat speciale punt waar de wereld en de duivel Zijn waarheid aanvallen”.

Waar is dat vandaag? We zagen een vorige keer, dat het ondertekenings-formulier voor de hoogleraren spreekt van de noodzaak van weerlegging van die dwalingen die op de synode van Dordrecht 1618-19 werden veroordeeld. Dat zijn vandaag nog de dwalingen die ons bedreigen. Zij hebben aan actualiteit niets ingeboet. Nog steeds staat de leer der verkiezing op de tocht, zelfs binnen de Gereformeerde gezindte hier en daar. Nog steeds zijn er op zijn minst symptomen van algemene verzoening. En als het gaat om de leer van de doodstaat van de mens - die wordt weliswaar niet altijd ontkend, maar of er in prediking en pastoraat altijd recht aan gedaan wordt is weer een andere vraag.

Maar niet alleen op deze punten loert het gevaar waardoor de aangenomen leer bedreigd wordt. Wat denkt u van de leer der schepping - hoe wordt daar mee omgegaan? En hoeveel is er in onze tijd intussen al getornd aan het Schriftgezag? Ook de leer van de Godheid van Christus loopt ernstig gevaar. Welnu, op deze punten dient de kerk duidelijk te spreken. En duidelijk te zeggen wat zij op grond van Gods Woord gelooft en waarom zij allerlei wind van leer moet afwijzen.

Dat krijgt een extra spits omdat er in de laatste dagen mensen zullen zijn, die de gezonde leer niet meer verdragen zullen. Paulus schrijft aan Timotheus dat zij zich daarom zelf leraars zullen aanstellen; leraars die hen naar de mond praten en die niet allereerst vragen wat de Heere zegt, maar wat hun hoorders gezegd willen hebben. Maar als de Kerk aan haar hoge en heilige roeping getrouw zal zijn, dan dient zij ook in die laatste dagen pilaar en vastigheid der waarheid te zijn. Dan dienen met name zij, die met een ambt in de kerk bekleed zijn, zich bewust te zijn van hun verantwoordelijkheden ten aanzien van de zuivere leer. In de opleiding van toekomstige dienaren des Woords; in de prediking; in het pastoraat.

Hoeveel van de leer?

Het kant niet anders dan dat de Heere bedoelt, dat heel de waarheid moet worden gepredikt en dat alles van de leer dient te worden bewaakt. Wij hebben niet het recht om te selecteren, alsof een bepaald element van de leer wel belangrijk zou zijn, terwijl een ander element niet zo belangrijk is. Alles wat God heeft bekend gemaakt is door Hem belangrijk genoeg gevonden. Heel de Schrift is dan ook nuttig tot lering, tot wederlegging. En er is niets waarvan wij zouden mogen zeggen: Dat kunnen we wel weglaten en vergeten. Wie zijn wij, dat we dat zouden durven? Trouwens, welke norm leggen we aan om te beoordelen wat wel en wat niet van belang is? Toch gebeurt dit helaas maar al te veel. Om een voorbeeld te noemen: Vaak kan gehoord worden dat Joh. 6:37b wordt geciteerd: “die tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen”. Ja, dat heeft de Heere Jezus Zelf gezegd. Maar Hij zei nog meer. Voordat Hij deze woorden sprak, sprak Hij de woorden die we vinden in Joh. 6:37a: “Al wat Mij de Vader geeft zal tot Mij komen”. Maar dat woord wordt lang niet zovaak geciteerd als het laatste deel van dit vers. Waarom niet? Omdat er zo duidelijk in gesproken wordt over de Goddelijke verkiezing!

Een ander voorbeeld. Mogen we dat woord uit Joh. 6:37 over het komen tot Jezus citeren en zwijgen over wat het komen tot Jezus meebrengt, zoals dat bijvoorbeeld aangewezen wordt in Luk. 14:26? “Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broeders en zusters, ja ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn”. Ik bedoel maar, dat wij niet mogen scheiden wat God heeft samengevoegd.

Toen Paulus afscheid nam van de ouderlingen van Efeze - we lezen ervan in Hand. 20 - zei hij, dat hij rein was van het bloed van hen allen. Maar hoe kon hij dat zeggen? Hij kon dat zeggen omdat hij er van overtuigd was, dat hij niets achtergehouden had van hetgeen nuttig was (vs 20). Ja, hij kon zeggen: “Want ik heb niets achtergehouden, dat ik u niet zou verkondigd hebben al de raad Gods” (vs 27). Pas dan zijn we echt vrij van het bloed van hen die ons horen. Heel het Woord! Heel de leer! Alles wat God nuttig en nodig geoordeeld heeft en daarom geopenbaard heeft. En als welk element dan ook wordt verzwegen en weggestopt, dan doet dat schade aan de zielen. Zo nauw luistert het!

Motieven

Maar als iemand het nu oprecht meent en zuivere motieven heeft, maakt het dan wel uit of hij iets van de waarheid achter houdt? Het is toch alleen maar belangrijk dat we het menen? Ja, zo wordt er wel eens gedacht en gesproken. En dan kan er soms veel mee door. Maar dit uitgangspunt is totaal onjuist.

In Fil. 1 gaat het over predikers, die Christus verkondigen, maar die dat doen met heel verkeerde motieven. Paulus zit gevangen en nu denken deze mensen dat hun kans gekomen is. Paulus was altijd zo belangrijk, maar nu is hij uitgeschakeld en dat betekent dat de mensen naar hen kunnen luisteren. Hun motieven om Christus te verkondigen zijn dus wel erg verdacht. Zij doen het, zegt Paulus om aan zijn banden verdrukking toe te brengen. En toch, Paulus verheugt zich erover dat ze Christus verkondigen. Maar die verkeerde motieven dan? Daar oordeelt Paulus niet over. Daar zal God over oordelen. In ieder geval is de inhoud van hun prediking getrouw.

In Gal. 1 gaat het echter over mensen die misschien wel de beste bedoelingen hadden. Zij wilden de zaak zuiver houden. Zij waren bezorgd, dat als we de wet van Mozes helemaal terzijde stellen, wel al spoedig in een soort vrijheid terecht komen, die leidt tot losbandigheid. Vandaar dat zij de eis stelden aan hen die tot geloof in de Heere Jezus gekomen waren, dat ze zich ook nog moesten laten besnijden. Zuivere motieven, maar.... Nee, van hen zegt Paulus niet, dat hij zich erover verblijdt dat zij Christus prediken. Wat hij ten aanzien van deze mensen zegt, klinkt totaal anders. Hij spreekt zelfs het “vervloekt” over hen uit. Ongemeen fel haalt hij uit naar deze Juda-ïsten. Hoe komt dat?

Omdat zij de waarheid verminken. Zij doen afbreuk aan de eer van Christus door de algenoegzaamheid van Zijn offer te loochenen. En dat mag de apostel niet over zijn kant laten gaan. Hier moet hij dringend en ernstig waarschuwen, want door deze verminking van de leer worden zielen misleid. Maar.... de bedoelingen van deze predikers waren zuiver? Niets te maken met motieven! Gewaakt moet wordt over de leer. Daar mag niets aan worden toegedaan en daar mag niet van worden afgedaan.

Wij draaien deze dingen vaak om. Met alle begrip en dankbaarheid zelfs voor de goede bedoelingen en motieven zijn we geneigd de tekortkomingen in de presentatie van de waarheid over het hoofd te zien. En zodoende is er niet veel meer te bespeuren van een waken over de aangenomen leer. Allerlei wind van leer wordt toegestaan in de hoop dat er toch nog iets goeds uit te voorschijn zal komen. Maar als het om het Evangelie gaat dient de eerste vraag niet te zijn: Is het goed bedoeld en ernstig gemeend?, maar: Is dit wel het echte Evangelie? Wat heeft een verloren zondaar aan een boodschap die wel goed bedoeld en warm en met de beste motieven gebracht wordt, als het een boodschap is, die God niet geautoriseerd heeft? Kan dat hem zalig maken?

Er dient dus gewaakt te worden over de aangenomen leer.

Niets van die leer mag verzwegen, veronachtzaamd, weggewerkt worden. Waarom is dat zo?

Wat zijn de redenen die daarvoor kunnen worden aangereikt? Die God Zelf aanreikt? We hopen dat een volgende keer te zien.

(wordt vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 november 1991

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Waken over de aangenomen leer

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 november 1991

Bewaar het pand | 12 Pagina's