Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rijnsburg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rijnsburg

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op vrijdagavond 24 januari vonden de bevestiging en intrede plaats van Ds. T.M. Hofman.

De dienst werd gehouden in de historische Nederlandse Hervormde Grote Kerk te Rijnsburg.

Het was zoals we zongen: Hij wil ons in het leven sparen, ons hoeden op de steilste paan. Een ingrijpende operatie had ds. Hofman verhinderd zich op 5 september 1991, na zijn afscheid van Ouderkerk aan de Amstel aan de gemeente van Rijnsburg te verbinden. De dienst stond in het teken van de sparende en dringende liefde Gods.

Zijn bevestiger ds. W. v. Sorge vergeleek de situatie van ds. Hofman met die van Epafroditus van wie de apostel schrijft in Philippenzen 2:27: “En hij is ook krank geweest tot nabij de dood; maar God heeft Zich zijner ontfermd!”

Dat moet onze broeder Hofman uit het hart gegrepen zijn geweest.

De tekst van de bevestiger was 2 Timotheüs 2:15, Benaarstig u, om uzelf Gode beproefd voor te stellen, een arbeider die niet beschaamd wordt, die het woord der waarheid recht snijdt!

Het thema van de preek: Arbeider in het Woord van God. Maar hoe?

1. als een die zichzelf welbeproefd ten dienste van God stelt

2. als een die niet beschaamd wordt

3. die het woord der waarheid recht snijdt.

1. Timotheüs wordt geconfronteerd met dwaalleraars die woordenstrijd voeren maar daarmee de gemeente niet bouwen. Paulus roept Timotheüs op daarover niet mee te doen. Tegenover de afbraak van de gemeente door de dwaalleraars stelt Paulus in de tekst de opbouw van de gemeente door goede dienaren. Timotheüs moet zich beijveren zichzelf aan God beproefd voor te stellen.

Het dienaar zijn legt beslag op al onze verkregen gaven. Maar het heeft ook een heerlijk perspectief. Degenen die met zijn talenten woekert mag het eenmaal horen: over weinig zijt gij getrouw geweest, over veel zal ik u zetten.

Het gaat er om zichzelf de grote Keurmeester, d.i. God Zelf, beproefd voor te stellen. Wij zijn God verantwoording schuldig. Het gaat niet om het applaus van mensen.

In de ontmoeting met de Heere wordt de liefde ontvangen om zich restloos aan de Heere over te geven. Dan zullen wij de schrik des Heeren zowel als de zoekende liefde van God op het hart binden. Beproefd bevonden zijn we als we het spoor van het Woord bewandelen en geen zijwegen inslaan. Ook wordt in dagen van ziekte ons geloof en onze trouw aan de Heere beproefd. De beproeving is een zegen, wanneer ze ons dichter bij de Heere brengt.

“Geef u aan uw werk. Aanvaard het indien de vleugels niet zo wijd uitgeslagen kunnen worden! U hoeft het niet op eigen kracht te doen. Zijn genade is u genoeg.”

2. Als een die niet beschaamd wordt Terecht leggen de kanttekenaren van de Statenvertaling deze woorden uit als: die vanwege enige nalatigheid zich niet schamen!

Is dat wel haalbaar? Wij struikelen toch allen in vele? Ook dienaren van Christus hebben reden om zich te vernederen voor de Heere. Het wonder is dat Jezus volkomen offerande ook de schuld van de ambtelijke bediening bedekt. Het goede in de ambtelijke dienst komt bij de Heere vandaan. Het gebrek wordt door Christus bedekt.

“Ons oog zij op Hem geslagen. Houd in gedachtenis dat Jezus Christus uit de doden is opgewekt.” Uit Hem alleen is onze bekwaamheid!

3. Als een die het Woord der waarheid recht snijdt

Daartoe moet elke predikant zich beijveren. Onder het Woord der waarheid verstaan de kanttekenaren de prediking van zonde en genade. In de prediking moeten rechte voren gesneden of liever getrokken worden. Er moet recht toe recht aan gepreekt worden, zonder omwegen. Dat is de hartelijke begeerte van alle oprechte predikanten.

Het Woord recht snijden kan alleen als zij zelf het Woord verstaan.

“Gemeente, gun uw predikant de tij dom op kracht te komen. Maar ook om te graven in dit Woord. U kunt dan rijke zegen verwachten.

Broeder Hofman, laat de liefde tot het Woord in uw hart moge leven. Dan zult u spreken in oprechtheid. Met zuivere bedoelingen in de tegenwoordigheid van God.

Recht snijden. Dat betekent dat wij het niet mogen veranderen als het scherp is. Maar ook dat wij met het Woord niet mogen kwetsen of verstoten. Het gaat er om door de liefde gedrongen biddende het Woord te onderzoeken, het toe te passen in prediking en gesprek, in concrete levensomstandigheden, op de geestelijke toestand van de leden der gemeente.

Indien zo het Woord recht gesneden wordt, zal de Heere daarmee mensen in het hart grijpen en ze hechten als parels aan Zijn Middelaarskroon. Dan zal Hij Zijn eer ontvangen. Zo te mogen arbeiden in het Woord is een heerlijk voorrecht.

Gemeente, maak ernst met de prediking. Het gaat immers om Gods Woord. Draag uw dienaar in het gebed, opdat het Woord van God Zijn loop moge hebben!”

Na de prediking werd Psalm 119:67 gezongen: Maak in Uw Woord mijn gang en treden vast.

Na zijn bevestiging deed ds. T. M. Hofman intrede met de apostolische woorden

“Want de liefde van Christus dringt ons” (2 Korinthe 5:14).

Wat bezielt ze toch? Mensen die door een ideaal zijn gegrepen, bijvoorbeeld een wereld zonder lijden voor mens en beest. Maar wat bezielt een dienaar van het Woord? Het antwoord is: de liefde van Christus dringt hen. Dat is een gedrevenheid die vast ligt in het werk van hun Zender. Paulus schrijft aan de Philippenzen dat hij daartoe door Jezus Christus gegrepen is.

Thema van de preek: Dringende liefde.

1. Drang

2. Liefde

1. Paulus was van zichzelf geen krachtfiguur. Zeker niet tegenover de tegenstanders in Korinthe. Mensen die vergaten dat genade Gods gave is. Paulus rekent zichzelf bij het uitschot van de wereld. Wij worden als dienaren te kijk gezet om Christus’ wil. Ik sterf alle dagen in allerlei gevaren. Paulus kan slechts roemen in zijn zwakheden. Maar zijn krachtbron ligt in God. Hij heeft gezegd: Mijn genade is u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht. Daarom, zegt hij, zal ik roemen in mijn zwakheden opdat de kracht van Christus in mij wone.

Daarom verliest hij de moed niet. Hij mag dit wonder verkondigen.

Paulus was een gedreven mens. Zijn leven is in beslag genomen door de Heere. De liefde van Christus beheerst hem totaal. Paulus zou kunnen roemen in geestelijke ervaringen waarop zijn tegenstanders prat gaan. Hij is opgetrokken in de derde hemel. Maar hij paste ervoor daarmee te koop te lopen.

Het gaat hem om de bediening der verzoening. Van nature onder de toom van God, valt voor ons in het heden der genade de beslissing. Wij kunnen ons leven niet meer overdoen. Dus, wij dan wetende de schrik des Heeren bewegen, de mensen tot het geloof.

Paulus wist dat mensen bekeerd móeten worden. Het wonder is dat ze ook bekeerd kúnnen worden. Christus komt in het leven van mensenkinderen zoals bij Paulus.

“Het heeft God behaagd Zijn Zoon in mij te openbaren”.

Verwacht van uw dienaar geen hoogdravende woorden. Geen kleurrijke tekening van staten of standen van de bekeerde mens. Ik heb maar één begeerte, nl. u het Evangelie, het Woord van het kruis te verkondigen.

Er is ruimte in het Evangelie. Het kan vanavond voor iedereen.

Maar stoot u zich niet aan de ernst van de prediking. Laat er gebed zijn voor de dienaar van het Woord. Dat hij het Woord recht snijdt!

2. De diepste drijfveer van de prediking ligt in Christus van Wie Paulus zegt in Galaten 2:20a: “Ik leef door het geloof in de Zoon van God Die mij liefgehad heeft en Zichzelf voor mij overgegeven heeft”. De liefde van de Heere gaat aan Paulus’ liefde vooraf. In de prediking moeten wij niet bij de mens maar bij God beginnen. Bij de liefde van de drie-enige God, Die Zijn liefde getoond heeft op Golgotha in het plaatsvervangende offer waarvan Jesaja 53 spreekt. Christus is niet gekomen om gediend te worden maar om te dienen.

Hij heeft hier in plaats van de kroon het kruis willen dragen. Dat is het geheim en de drijfveer in het leven van Paulus en al Gods dienstknechten.

Wanneer is die dienaar op zijn plaats? Indien hij niets weet dan Jezus Christus en Dien gekruisigd. Dan kun je en wil je niet meer om het kruis heen. Dan wordt het verzoenend sterven het rustpunt van je hart. Gemeente, daarop mag u uw dienaar aanspreken. Laat er gebed om zegen voor de studeerkamer zijn, die uitgedeeld wordt op de kansel. Dat een lied der liefde mag klinken. Een Hooglied dat de liefde van Vader, Zoon en Heilige Geest bezingt. Een lied dat weerklank vindt: “Wij hebben hem lief omdat Hij ons eerst heeft liefgehad! Dan dringt de liefde van Christus ons.” Wat bezielt ze? God was in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende en heeft het Woord der verzoening in ons gelegd. Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege. Dat bezielt ze.

Ik hoop dat we vanavond onze knieën buigen meet de belijdenis: God heb ik lief omdat Hij mij eerst liefgehad heeft!

De vraag is: geldt dat ook mij? Ja, een ieder die ziet op de Zoon van God die als de slang in de woestijn verhoogd is.

Dan zing je het schoonste lied van een Koning op Wiens lippen genade is uitgestort.

Namens de classis sprak ds. W. Kok van ‘s Gravenzande. Hij wekte de gemeente op de predikant te sparen omdat hij nog steeds medische zorg nodig heeft. Hij spoorde aan tot wederkerige trouw zoals die in het huwelijk geldt. In voor- en tegenspoed. Het beroep is het ja-woord van de gemeente. Waarop de predikant zijn woord gegeven heeft vanavond.

Hij wenste de predikant gezondheid toe, om de gezonde leer ook in de toekomst in Rijnsburg te mogen brengen. Gedreven door de liefde van Christus.

Namens de kerkeraad sprak broeder De Weerd.

Hij sprak van een wonder dat ds. Hofman deze avond bevestigd mocht worden. Hoe groot was de zorg in september 1991.

De Heere heeft gebeden willen horen. Hij liet de predikant toezingen Psalm 56:6: Gij hebt zijn ziel beveiligd voor de dood.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 februari 1992

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Rijnsburg

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 februari 1992

Bewaar het pand | 12 Pagina's