Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Schone handen!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Schone handen!

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als nu Pilatus zag, dat hij niet vorderde, maar veelmeer dat er oproer werd, nam hij water en wies dehanden voor de schare, zeggende:“Ik ben onschuldig aan het bloedvan deze Rechtvaardige; gijliedenmoogt toezien!”

Wat hebben ze er toch een moeite mee gehad om de Heere Jezus aan het kruis te krijgen. Eerst al de geestelijke rechtbank van de Joden, het Sanhedrin. Verschillende valse getuigen waren bij elkaar gezocht om aan het doodvonnis,dat van tevoren natuurlijk al vast stond,toch enige rechtsgrond te geven. Maar het ging niet. Ook die valse getuigen waren in hun getuigenis niet eenparig. En pas in de mond van twee of drie getuigen zal alle woord bestaan. En als dan het proces helemaal vastloopt, veltJezus Zijn eigen doodvonnis, door instemmend te antwoorden op de vraag van de hogepriester: “Ik bezweer U dat Gij ons zegt of Gij zijt de Christus, de Zoon van God!” Het Sanhedrin is eruit: “Deze heeft God gelasterd; wat hebben we nog getuigen van node?”

En nu dan voor de wereldlijke rechter Pilatus. Ook hier loopt het proces helemaal vast. Och, hoe zou het ook anders kunnen? Jezus kon immers zo vrijmoedig vragen: “wie overtuigt Mij van zonde?” Pilatus doorziet meteen, dat de Joden Hem uit nijd hadden overgeleverd. Maar Hem vrijlaten kan ook niet. Dat is Goddelijk onmogelijk! Immers voor God is Jezus de Schuldige, tot zonde gemaakt. De plaats-bekledende Borg voor Zijn uitverkoren bruidskerk. Maar Pilatus zit ermee. En hij probeert deze Gevangene vrij te laten. Hij weet, dat Hij onschuldig is. En hij zegt het ook: “ik vind geen schuld in deze Mens!” Wanneer hij hoort, dat Jezus uit Gallilea komt, stuurt hij Hem naar Herodes. Maar die bespot Hem alleen maar en weet er verder ook geen weg mee. Weer terug naar Pilatus. Deze laat het volk kiezen tussen de vrijlating van Jezus of de misdadiger Bar-abbas. Maar het volk roept in blinde haat: “laat Bar-abbas los, en laat Jezus gekruisigd worden!” De vrouw van Pilatus laat haar man nog waarschuwen: “heb toch niet te doen met deze Rechtvaardige, want ik heb heden in de droom veel geleden om Zijnentwil.” Maar Pilatus durft deze Rechtvaardige niet vrijlaten. De woede van het volk, opgehitst door hun leiders, is te groot. Hij laat Jezus geselen en stelt de bebloede Koning aan het volk voor, om hun medelijden op te wekken. Maar als ook dat niet lukt, en er dreigt oproer, en zijn eigen positie als stadhouder loopt gevaar, dan geeft hij tenslotte de Onschuldige over aan de woede van het volk.

Pilatus legt alle gevolgen van deze gerechtelijke moord op de Joden. Zelf neemt hij water en wast zijn handen voor de schare, terwijl hij zegt: “ik ben onschuldig aan het bloed van deze Rechtvaardige; gijlieden moogt toezien.”

Pilatus wast zijn handen in onschuld. Hij volgt daarbij een echt-Joods gebruik. U kunt het lezen in Deu-teronomium 21. Wanneer iemand vermoord werd gevonden en de dader niet te ontdekken viel, dan moesten de oudsten van de dichtstbijgelegen stad een jonge koe slachten. Daarna moesten zij hun handen wassen boven dat dode dier om daarmee te betuigen dat zij en hun stad onschuldig waren aan het gepleegde misdrijf.

Pilatus wast zijn handen in onschuld.

Maar het zal hem niet gelukken om zijn handen schoon te wassen. Het bloed van deze Onschuldige wil er niet af. De Romein Pilatus, die het recht zo goed kent, verkracht het recht willens en wetens, en het zal hem tot in eeu-wigheid worden aangerekend. Maar één ding is door hem boven alle twijfel vastgesteld: de onschuld van Jezus! Het hoogste gezag heeft dit openlijk verklaard: geen schuld in deze Mens! En in dit licht krijgt antwoord 38 van de Heidelberger Catechismus zijn volle, rijke klank: Hij heeft onder de rechter Pontius Pilatus geleden, opdat Hij, onschuldig onder de wereldlijke rechter veroordeeld zijnde, ons daarmee van het strenge oordeel Gods, dat over ons gaan zou, bevrijdde. Pilatus probeert zijn handen schoon te wassen in onschuld. Het lukt hem niet.

Het zal ook ons niet lukken om onze handen in onschuld te wassen. Wij hebben reeds in het paradijs Gods vloek over ons gehaald. Tegen al Gods geboden zwaar overtreden; geen ervan gehouden; nog steeds tot alle boosheid geneigd! Gods strenge oordeel verdiend!

Vuile handen, een verdorven hart, een zondig bestaan. Werd het al onze nood, onze schuld? Zolang we er nog goed mee kunnen leven, wacht ons alleen het strenge oordeel Gods. En dat oordeel zal alleen maar vreselijk wezen.

Maar er is een weg ter ontkoming. Voor schuldigen. Voor onreinen. Voor vuile zondaren, die niet meer proberen hun handen in onschuld te wassen, omdat ze weten dat het nooit zal gelukken. Voor melaatsen, maar die met David leerden smeken: Ontzondig mij met hysop, en mijn ziel, nu gans melaats, zal rein zijn en genezen. Was mij geheel; zo zal ik witter wezen, dan sneeuw, die vers op ‘t aardrijk neder-viel.

Was mij geheel! Niet alleen mijn handen. Was mij geheel! Is het onze bede, is het ons diepste verlangen geworden?

Er is een weg. Gode zij eeuwig dank! Daar is die Onschuldige Jezus, maar door God schuldig verklaard. Om de overtreding Zijns volks is de plaag op Hem geweest. Maar hoor Hem dan nu spreken: “Ik voor u, daar Gij anders de eeuwige dood had moeten sterven! Zijn bloed reinigt van alle zonden. In Hem, in Zijn volbracht Borgwerk is de Vader bevredigd. Andere Toevlucht ken ik geen! Een andere Toevlucht is er niet. Een andere Toevlucht wens ik niet! Gezegende Heere Jezus!”

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 maart 1992

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Schone handen!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 maart 1992

Bewaar het pand | 12 Pagina's