Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

De kracht Zijner opstanding (2)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Opdat ik Hem kenne en de kracht Zijner opstanding en de gemeenschap Zijns lijdens, Zijn dood gelijkvormig wordende; of ik enigszins moge komen tot de wederopstanding der doden

In de vorige meditatie over bovenstaande verzen zagen we hoe hartstochtelijk de apostel begeerde om verlost te mogen worden van de dood. Alles wat tot de dood behoorde moest weg. Uit zijn hart, uit zijn leven, en tenslotte ook uit zijn lichaam. Hij wenste alleen nog maar te leven, volmaakt te leven naar ziel en lichaam, als beelddrager Gods.

En Paulus wist dat hij, om dat te bereiken, helemaal op Christus was aangewezen. Hij moet Christus gewinnen (vers 8), in Christus gevonden worden (vers 9), door het geloof delen in de gerechtigheid van Christus, om zo in Christus voor God rechtvaardig te zijn (vers 9), vrijgesproken van schuld en straf en een recht verkrijgen op het eeuwige leven, enkel en alleen op grond van het Borgwerk van Christus, waarin en in Wien hij door het geloof begeert te rusten. Alles wat van hemzelf is, al zijn eigen (vermeende) wetsonderhouding, al die dingen, die hem eerder winst toeschenen, acht hij nu schade te zijn. Hij werpt ze als waardeloze ballast overboord. Om Christus maar te mogen gewinnen. En dan niet slechts om in Christus voor God te kunnen bestaan. O ja, dat ook. Maar dat niet alleen. Hij moet verder. Hij jaagt verder. Hij moet Christus kennen (door het geloof) niet alleen om in Christus voor God rechtvaardig te zijn, maar dan ook om door Christus volkomen heilig voor God te mogen leven.

Opdat ik Hem kenne.... Om Christus te mogen kennen en de kracht Zijner opstanding. Steeds meer, steeds dieper, steeds voller. Christus kennen. Niet maar verstandelijk, beredeneerd. Niet maar veel over Christus weten. Maar Hem kennen met een kennis die voortvloeit uit de levensgemeenschap en de hartelijke verbondenheid met Christus door het geloof.

Dat ik Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding. En de kracht Zijner opstanding! Dat is niet de kracht, waardoor Christus is opgestaan, maar de kracht, die nu in de opgestane Heere is, en van Hem uitgaat. Die kracht moet zich in de apostel doorzetten en uitwerken. Die kracht moet hem volledig beheersen. Zö, dat alle zonde en dood bij hem wordt te niet gedaan. Zö, dat alleen het nieuwe en heilige leven uit Christus hem vervult, hem bezielt, hem leidt en versterkt. Zö, dat de “oude mens” in hem geheel sterft en hij als een geheel vernieuwd mens volmaakt zijn God mag dienen. Dan pas zal de wedergeboorte tot zijn volle uitwerking en vrucht zijn gekomen.

Dat ik Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding, en de gemeenschap Zijns lijdens. En de gemeenschap Zijns lijdens! Nee, het gaat Paulus niet om gemeenschap met het verzoenend, Borgtochtelijk lijden van Christus, in die zin, dat ook hij met Christus dat verzoeningslijden zou dragen en daardoor verzoening verwerven en bewerken. Dat is onmogelijk en onnodig. Die eer komt alleen Christus toe, Die de pers alleen heeft getreden. Maar Paulus doelt hier op de uitwerking van het lijden van Christus, zoals het in Gods kinderen de zonde doodt en hen aan de zonde doet sterven. In Romeinen 6:5, 6 schrijft hij: “want indien wij met Hem één plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding; dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.”

Gemeenschap aan het lijden van Christus. De apostel zal hier ook doelen op het deelhebben aan het lijden, dat Christus de eeuwen door in Zijn gelovigen lijdt. Hij schrijft daarover in 2 Cor. 4:9-11: “vervolgd, doch niet daarin verlaten; nedergeworpen, doch niet verdorven; altijd de doding van de Heere Jezus in mijn lichaam omdragende, opdat ook het leven van Jezus in ons lichaam zou geopenbaard worden. Want wij, die leven, worden altijd in de dood overgegeven om Jezus’ wil; opdat ook het leven van Jezus in ons sterfelijk vlees zou geopenbaard worden.”

Gemeenschap aan het lijden van Christus, Zijn dood gelijkvormig wordende. Daarmee wil de apostel niet zeggen dat hij wenst te sterven op dezelfde wijze als Christus, maar deze gelijkvormigwording aan Christus’ dood betekent voor Paulus, dat hij geheel verteerd wordt, opgeteerd wordt in de dienst des Heeren, waarvan het einde zal zijn de dood, hetzij de marteldood of een andere dood.

Maar dan zo, door de dood heen, naar het volle, volmaakte leven. Of ik enigszins moge komen tot de wederopstanding der doden, namelijk de wederopstanding des vieses. Pas dan heeft de apostel zijn volle wens verkregen. Of ik enigszins moge komen.... Ik ben er nog niet, maar toch: ik jaag ernaar of ik het ook grijpen mocht. Ik ben er nog niet, ik heb het nog niet gegrepen. Maar toch: ik zal het grijpen! Omdat Christus mij daartoe heeft gegrepen!

Lezers, kennen we dat verlangen van de apostel? Dat streven, dat jagen? O. wat leven we, ook na ontvangen genade, toch ver onder de maat!

Heilige Geest, Die Christus verheerlijkt in zondaren: doorwaai de hof van mijn hart, van mijn leven.... opdat ik jagen mag naar de volmaaktheid!

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 mei 1992

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 mei 1992

Bewaar het pand | 12 Pagina's