Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een nieuwe hoogleraar in Apeldoorn

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een nieuwe hoogleraar in Apeldoorn

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Donderdagavond 14 januari werd in de Barnabaskerk te Apeldoorn een speciale dienst gehouden ter gelegenheid van de installatie en bevestiging van Dr. H.G.L. Peels tot hoogleraar aan de Theologische Universiteit van de Christelijke Gereformeerde Kerk. Voorganger in deze dienst was de president-curator ds. J. van Dijken. De tekst voor de prediking was Deuterononium 8:3b.

Het thema voor de prediking luidde: LEVEN BIJ HET WOORD DES HEEREN. Drie gedachten werden uitgewerkt:

1. Het Woord des HEEREN als bron van het leven.

2. Het Woord des HEEREN als norm in het leven.

3. Het Woord des HEEREN als belofte voor het leven.

Na de prediking werden de vragen beantwoord die gesteld worden bij de bevestiging van hoogleraren van de Theologische Universiteit. Na het toezingen van Psalm 119:9 werd het formulier voor de hoogleraren in de theologie ondertekend en een korte toespraak gehouden door ds. J. van Dijken waarin hij erop wees dat de handtekening is geplaatst onder de belijdenis der Kerk wat inhoudt dat er een voortgaande lijn is in de Schriftvertolking. De belijdenis is de geloofsovertuiging en de geloofscontext die bepalend is voor het uitleggen van de Heilige Schrift.

Vrijdagmiddag 15 januari sprak prof. dr. H.G.L. Peels zijn inaugurele oratie uit waarmee hij het ambt van hoogleraar in de oudtestamentische vakken aan de Theologische Universiteit van de Christelijke Gereformeerde Kerken aanvaardde.

De titel van zijn oratie luidde: “Voed het oud vertrouwen weder: De Godsopenbaring bij Nahum.”

Aan de orde kwam de inhoud van het boek Nahum en de datering. Als werkhypothese is het jaar 663 voor Christus aanvaardbaar. In dat jaar trekt het overwinnende leger van de Assyriërs terug uit Egypte door Kanaan. Thebe (in Egypte) is dan ingenomen en het gehele Middenoosten is dan aan één macht onderworpen, wat voor die tijd nog nooit was gebeurd.

Vervolgens werd stilgestaan bij de opbouw van het boek Nahum. Vele Schriftverklaarders willen Nahum 1 zien als een latere toevoeging. Dit werd door dr. Peels duidelijk bestreden. Hij hield vast aan de eenheid van het boek Nahum.

Daarna werd stilgestaan bij drie hoofdzaken:

1. God is de God van Israel en de God van de volkerenwereld. De Heere heeft Nineve gebruikt als een strafinstrument in Zijn hand. Maar de volkeren zullen gebruikt worden door God om Nineve te straffen. God is de Wereldrechter.

2. God is de Heere van de schepping en de Heere van de geschiedenis. God heeft alle zeggenschap in de schepping en Hij gebruikt volkeren om de wereldgeschiedenis te wenden. Gods vinger schrijft de geschiedenis.

3. God is God der wrake en de God der liefde. De val van Ninevé predikt het eindgericht over alle goddeloosheid van welke wereldmacht ook. Het gericht over de vijanden betekent verlossing voor Gods volk. Dr. Peels benadrukte dat het Oude Testament met twee woorden over God spreekt, die niet van hetzelfde niveau zijn. Het woord van Gods liefde, genade en trouw is primair (staat voorop) en heeft het overwicht. Het woord van Gods toom, wraak en gericht is niet marginaal (van weinig betekenis), want er zijn tijden dat het voorop staat, zoals bij Nahum.

Het woord “wraak” moet niet negatief ingevuld worden, maar positief. Het betekent immers dat God uiteindelijk recht zal doen.

De rector prof. dr. W.H. Velema hield de nieuwe hoogleraar de “professorspiegel” voor. Hij sprak over: vakmanschap, meesterschap en discipelschap. Het laatste, het discipelschap, noemde hij de kern. Tenslotte werd prof. Peels al het nodige toegewenst.

Zo mag er weer een nieuwe hoogleraar in Apeldoorn zijn, de eerste die in Apeldoorn is gepromoveerd. De plaats die vijfjaren geleden door prof. Oosterhoff werd verlaten door emeritaat, mag weer vervuld zijn. Moge de Heere de arbeid van prof. Peels, van de overige hoogleraren en van de anderen die bij het onderwijs in Apeldoorn betrokken zijn, tot zegen stellen voor de kerken.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 januari 1993

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Een nieuwe hoogleraar in Apeldoorn

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 januari 1993

Bewaar het pand | 12 Pagina's