Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor de Jeugd (10)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor de Jeugd (10)

De Samaritaanse vrouw

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

“De vrouw zeide tot Hem: Heere, Gij hebt niet om mede te putten, en de put is diep; vanwaar hebt Gij dan het levend water?

Beste jongelui,

We zijn bezig met het overdenken van de geschiedenis van de Samaritaanse vrouw. Zij heeft geen kontakt met Jezus gezocht. Jezus heeft dat wel met haar gedaan. Het gaat nooit van de mens uit. Ook niet van ons. Het gaat altijd van Jezus uit. Dit geeft echter niemand de vrijheid om daar dan op te gaan zitten wachten. Want als we dat doen, en dat heeft de duivel heel graag, dan verzaken we onze roeping, namelijk om de Heere te zoeken terwijl Hij te vinden is en om Hem aan te roepen terwijl Hij nabij is. Het kontakt dat Jezus heeft gezocht, dreigt eigenlijk op een mislukking uit te lopen. Hij sprak met haar over “levend water”. Hij bedoelde daarmede de Heilige Geest en Zijn werkingen. Want die twee zijn wel te onderscheiden, maar niet te scheiden. De Heilige Geest is de Geest die van de Vader en de Zoon uitgaat, en die in al de waarheid leidt. De Heere Jezus is Zelf de Levensbron. We hebben daar al op gewezen. En de Heilige Geest, die alles werkt, doet een zondaar, door het geloof putten uit die Bron. Doch dat zijn zaken, die voor deze vrouw nog volkomen “frans” waren. Dat zijn dingen die door haar niet werden begrepen. Dat blijkt ook uit het antwoord, dat die vrouw aan Jezus heeft gegeven. Want zij zeide tot Hem: Heere, Gij hebt niet om mede te putten, en de put is diep; vanwaar hebt Gij dan het levende water?

Jezus sprak over geestelijke zaken, doch die vrouw was een natuurlijk mens. Daarvan geldt wat er geschreven staat in 1 Cor. 2:14: “Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want ze zijn hem een dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden”.

Zo was het met die Samaritaanse vrouw, doch zo was het ook met de Joden, aan wie God Zijn woorden had toebetrouwd. Zij waren, om het zo te zeggen, “kerkse” mensen, doch hadden ook geen recht begrip van geestelijke zaken. Daar zit natuurlijk lering in. Want de wereldling heeft van “levend water” ook geen begrip. Hij denkt daarbij hoogstens aan een natuurlijke bron, die altijd weer het water naar boven opwelt. Doch hoe is het met ons? Al hebben wij er verstandelijk misschien nog enig begrip van dan wordt het toch geestelijk nog niet verstaan.

Jij zit zondag aan zondag in de kerk. Althans, daar ga ik van uit. De dominee preekt. Hij heeft het over geestelijke zaken. Wie God is, en wie de mens is, en Wie de Heere Jezus Christus is. Hij zoekt de ernst van deze dingen iedere keer weer op het hart te binden. Doch waar zitten wij met onze gedachten, terwijl de dominee niet zelden “met tranen zijn gehoor zoekt te bewegen tot bekering”? Dan zijn de gedachten niet zelden gevuld met natuurlijke zaken. Het is niemand die het ziet. Doch Hij Die van verre onze gedachten verstaat, ziet het wel.

Dat die Samaritaanse vrouw het niet begreep, vindt zijn oorzaak in de onkunde. Je moet weten, dat toen God de mens schiep, Hij hem geschapen heeft naar Zijn beeld en gelijkenis. En dat beeld bestaat in kennis, gerechtigheid en heiligheid. Doch door de val is de mens dat beeld verloren. Hij is daardoor alle ware geestelijke kennis van God kwijt geraakt. Onkunde is er voor in de plaats gekomen. Onkunde wordt door de vrouw gedemonstreerd. Jezus weet dat. Hij heeft hier met een “gevallen schepsel” te doen. Een Hem vijandig mens. En ondanks dat Hij dit wist, gaat Hij toch met haar door. Want het is een “gekende” van eeuwigheid. Het is iemand die Zijn Bruid moet worden. Hij heeft ze lief, met een eeuwige liefde. Ook al is zij nog zo kwarrig.

Verstaan wij dat ook? Want als dit verstaan mag worden, dan komen we in verwondering terecht. Ik hoorde eens iemand zeggen: toen God mij trok, trok ik terug. Ik wilde niet. Doch de Heere wilde. Hij is mij te sterk geworden, en Hij heeft mij overmocht. Dat is “overweldigd”. Het hart, dat van nature niet wil, wordt dan gewillig gemaakt. Want de Heere heeft een zeer gewillig volk, op de dag van Zijn heirkracht. Alle op- en tegenstand wordt dan gebroken.

Doch zover is deze vrouw nog niet. De Heere heeft geduld. Dat is ook een wonder. De vrouw, die alleen maar aan natuurlijk water dacht, zeide: Heere, Gij hebt niet om mede te putten, en de put is diep;.... Het was voor haar een onmogelijkheid, dat Jezus haar van levend water zou kunnen voorzien. Dat hetgeen bij mensen onmogelijk is, mogelijk is bij Hem, daar had zij ook geen begrip van. Wie heeft dat eigenlijk wel? We moeten maar niet uit de hoogte op deze vrouw neerzien. Ik probeer maar in haar huid te kruipen. Dan komen we allemaal op één lijn te staan. Wie houdt er rekening mee, dat bij de Heere alle dingen mogelijk zijn? Dat doet de wereld al zo niet. Doch degenen die in de kerk zitten, weten het wel, doch als de nood aan de man komt, dan wordt het geloof gemist. Want op het geloof zit alles vast. De put was diep! De vrouw zag het niet zitten. Als het over een diepe put gaat, dan verbreden zich mijn gedachten. Want een mens kan diep in de put zitten. Ik ken ze wel. Ook jonge mensen. Mensen die werkelijk ernst met het leven maken. Zij hebben wel eens moed. Dan is er een zeker vertrouwen op de Heere, dat hij het maken zal. Bij Hem is alles mogelijk. Doch dan komt men weer midden in het leven te staan. Dan kijkt men in de afgrond van zijn bestaan: Een diepe put! Wie kan redding geven? Wie kan levend water geven? Wie kan er leven aan de ziel geven? Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Er is er EEN Die het kan. Doch die moet zich dan wel nader openbaren. En dat wil Hij. Dat doet Hij ook, op Zijn tijd en op Zijn wijze. We hopen dat in het vervolg te zien. We moeten nu weer gaan eindigen. Zorgen jullie in het nieuwe jaar voor veel nieuwe abonnees? De ADMINISTRATEUR noteert u gaarne.

Ik verneem het gaarne.

Hartelijke groeten van jullie aller vriend,

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 januari 1993

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Voor de Jeugd (10)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 januari 1993

Bewaar het pand | 12 Pagina's