Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

J.C. Ryle, HEBT U ZEKERHEID?, 69 blz., ƒ 14,95, Uitgeverij J.J. Groen en Zoon, Leiden 1992.

Het boekje is vertaald uit het Engels door P.J. de Gier. De oorspronkelijke titel luidt: “Assurance”. J.C. Ryle (1816-1900) was een bekend prediker in de Anglicaanse kerk. Het boekje handelt over de zekerheid van het geloof. Uitganspunt is 2 Tim. 4:6-8. Ryle toont aan dat zekerheid van het geloof een waarachtige en schriftuurlijke zaak is, een gaven van de Heilige Geest. Hij wijst daarop bijv. op Ps.23:4 waar David zegt: “Al ging ik ook in een dal der schaduw des doods, ik zou geen kwaad vrezen, want Gij zijt met mij; Uw stok en Uw staf, die vertroosten mij.” In een noot op pag. 14 wordt onderscheid gemaakt tussen verstandelijke aanneming en werkelijke overtuiging wat betreft de zekerheid van het geloof: “Verstandelijke aanneming gaat gepaard met een losse levenswandel; werkelijke overtuiging gaat echter gepaard met een nauw geweten, dat niet durft te zondigen omdat het bang is die zekerheid te verliezen.” Ryle stelt dat al Gods kinderen geloof hebben, maar dat zij niet allen de zekerheid van het geloof hebben (blz. 19).

Hij noemt ook redenen om naar de zekerheid van het geloof te verlangen en somt een aantal oorzaken op waardoor de zekerheid zo weinig verkregen wordt; verkeerd inzicht in de leer van de rechtvaardigmaking, traagheid in het opwassen in de genade en een slordige levenswandel. We lezen op blz. 49: “Wees niet tevreden met de dag der kleine dingen. Veracht dat nooit bij anderen, maar wees er voor uzelf nooit tevreden mee.”

Achterin vinden we aantal citaten van Engelse godgeleerden, waarop Ryle zich beroept. We mogen wel spreken van een lezenswaardig boek

Wilhelmus à Brakel, DE VIJF WIJZE EN VIJF DWAZE MAAGDEN, 79 blz., ƒ 16,-, Uitgeverij De Groot Goudriaan, Kampen.

Er zijn van Wilh. a Brakel niet zo veel preken bekend. De geleerden komen niet verder dan 19. In het boekje “De Waare Christen”, voor het eerst uitgegeven in 1712, vinden wij 10 preken van Brakel.

De preek die nu voor ons ligt is de laatste preek in dit boekje. Woorden en uitdrukkingen die niet meer gangbaar zijn, zijn in hedendaagse taal overgezet door dhr. J. van den Brink, leraar Nederlands en godsdienst. Achterin valt na te gaan welke uitdrukkingen vervangen zijn. Persoonlijk zou ik enkele uitdrukkingen wat minder vrij hebben weergegeven. Het onderscheid tussen de wijze en dwaze maagden wordt op blz. 12 als volgt omschreven door Brakel: De dwaze maagden zijn zij, die zich tevreden stellen met een uitwendige, dorre belijdenis. De wijze maagden worden wijs genoemd vanwege de reinheid van hun geloof. En om de zuiverheid van hun godsdienst, als ook om hun handel en wandel, die waarachtig moet zijn aan het Evangelie van Christus (Filip. 1:27).

Wilhelmus à Brakel, DRIE BRIEVEN OVER DE OPWEKKING TOT HET GELOOF, 91 blz., ƒ 18,90, Uitgeverij De Groot Goudriaan, Kampen.

Het zijn drie brieven over een aangelegen onderwerp. Ze zijn vertaald in hedendaags Nederlands door drs. C.R. van den Berg.

Om u een indruk te geven citeren wij een gedeelte van blz. 74 en 75: “Belieft het de Heere de satan los te maken, om u te bestrijden, u met vuisten te slaan, zijn vurige pijlen op u te schieten, u met inwerpingen en verschrikkelijke gedachten te kwellen en heen en weer te schudden, of geeft uw eigen hart u ongelovige gedachten in, of is de ziel onder verschrikkingen van Gods toom, of onder de vreze des doods, of onder andere ongegronde vrees dat dit of dat u overkomen zal? Let dan aandachtig op deze beloften en tracht daardoor een kalme ziel te verkrijgen en te bezitten. Over de bestrijding van de satan: En de God des vredes zal den satan haast onder uw voeten verpletteren”. (Rom. 16:20)...Op blz. 78 schrijft Brakel over het niet direct vervuld worden van een belofte dat het lijdzame wachten op de vervulling van de uitgestelde belofte veel nuttiger is dan het beloofde terstond te ontvangen. Meerdere redenen somt hij dan op. Twee lezenswaardige boekjes van Wilh. à Brakel.

Ds. J.H. Velema, N.N. NAAMLOZE BIJBELSE FIGUREN, 133 blz., ƒ 17,90 Uitgeverij Den Hertog, Houten.

In dit boekje worden 25 personen behandeld die ondanks het feit dat hun naam niet wordt genoemd in de Bijbel van betekenis zijn geweest. Veel goede dingen treffen we in dit boekje aan. Een enkele opmerking. We zijn in het verband waarin zij voorkomen niet zo gelukkig met woorden als: torpederen (blz. 68), gesaboteerd (blz. 71), dirigeert (blz. 77) en kapot maken (blz. 91). Het boekje is geschikt om minder bekende gedeelten uit de Bijbel te onderzoeken ook in verenigingsverband, want er zijn gespreksvragen toegevoegd.

Ds. G. Boer, DE STERKE EN DE STERKSTE, 116 blz., ƒ 22,90, Uitgeverij Den Hertog, Houten, 3e druk.

Dit boek bevat 9 bijbellezingen over het leven van Simson die gehouden zijn in de Oude Hervormde Kerk te Huizen (N.H.) in de winter van 1960-1961. We vinden mooie lijnen en gedachten in deze prekenbundel. Op blz. 38 lezen wij bijvoorbeeld: “Maar de Heere is zo groot, dat Hij de zondaar en de zonde gebruikt om Zijn raad en welbehagen uit te voeren, zonder dat Zijn vingers besmet worden met de zonde van Simson.”

Vele malen wordt Simson getekend als type van Christus. Terecht wordt gezegd (blz. 44) dat Simson de leeuw heeft verslagen en dat Christus de helse leeuw heeft overwonnen. De zonden van Simson worden niet verzwegen. In de laatste preek komt duidelijk uit dat Simson is gewassen in de genade. Nu is hij bereid het offer van zijn leven te geven, dat is het hoogste offer wat een mens kan brengen. Simson is dan bereid zichzelf radicaal, totaal en zonder enige reserve in te zetten voor de dienst van God.

Ook daarin is hij type van Christus.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 maart 1993

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 maart 1993

Bewaar het pand | 8 Pagina's