Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Gezonde Gelovige (14, slot)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Gezonde Gelovige (14, slot)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Tenslotte wijs ik nog op enkele zaken, die Shepard als onderwijs doorgeeft aan zielen, die zoveel inwendige bezwaren opwerpen om tot Christus te komen tot volkomen zaligheid.

Eén van die inwendige bezwaren is; Maar wat staat mij te doen om te komen, ik, die zo leeg, zo arm, zo ellendig en vol van gebreken en zonden ben? Nooit was iemand zo ellendig, blind en naakt als ik!

Het antwoord van Shepard op deze tegenwerping is; Zo het geloof tot Christus komt om van Hem alles te hebben en te halen, weest dan nooit moedeloos, omdat gij niets hebt om tot Hem te gaan, maar laten al uw gebreken en ellenden, bewijzen en beweegredenen zijn om tot Hem te komen. Welk een bemoedigend en vertroostend antwoord. Immers altijd is de ziel geneigd om te denken, dat zij zich waardig moet maken voor Christus, terwijl het juist één van de zonden is, waarmee een ziel Christus in Zijn Aangezicht slaat. Shepard gaat daarop ook in. Omdat gij arm en naakt zijt, nietig en onwaardig zijt om tot Hem te komen en de Heere u niet zal aanzien, bedenk dan toch dat door deze gedachte noch Christus wordt verhoogd, noch het schepsel verootmoedigd. Want omdat u erop staat iets van uzelf mee te nemen om tot Christus te komen zo verhoogt gij uzelf ermee. Echter als u met geen ander gevoelen komt tot Christus dan van gebrek en ellende, dan zal Hij u verwelkomen.

Wij zien hoe alle eigengerechtigheid door Shepard wordt afgesneden. Wij mogen komen tot Christus zoals wij zijn, in onze zonde, schuld, ellende, schande en naaktheid.

Een volgende tegenwerping wordt eveneens door Shepard op een uitnemende wijze weerlegd; Maar ik kom, zo zegt de ziel om alles tot Christus, en ik ben er niets beter door, maar blijf nog zo arm en ellendig als ik ooit was. Welnu zegt Shepard; Indien de Heere u arm en laag houdt, nochtans, laten dezelfde beweegredenen, die u tot Hem deden komen, u ook doen aanhouden, het kan zijn dat de Heere ziet dat gij zat en hoogmoedig zoudt worden, zo Hij u een weinig gaf, en daarom houdt u nederig; beter ootmoedig, dan verzadigd en hovaardig te zijn.

Welk een les wordt hier gegeven. De Heere roept de ziel op om alles schade en drek te achten om de uitnemende kennis van Christus en in Hem gevonden te worden, niet hebbend de gerechtigheid, die uit de wet is, maar die door het geloof in Christus is. Tegelijkertijd kan de Heere wijze bedoelingen hebben om ons te beproeven, door ons te onthouden waarnaar wij toch uitgaan met onze ziel. Hoogmoed ligt zo spoedig op de loer en vleselijke rust als wij ontvangen wat wij begeren. Nochtans mogen wij niet nalaten in lijdzaamheid te verwachten wat de Heere belooft te schenken aan allen, die hongeren en dorsten naar Christus en Zijn gerechtigheid tot volkomen verzoening met God en daaruit te leven tot Gods eer en onze troost.

Ondanks ons komen tot Christus, zegt Shepard, en nog geen hulp of genezing bij Hem te vinden, wijs ik u op die kostelijke bemoediging uit Hosea 6:2; Na twee dagen zal Hij ons levend maken, op de derde dag zullen wij voor Zijn Aangezicht leven, en wij zullen Hem kennen, wij zullen vervolgen Hem te kennen. Waarlijk broeders, zegt Shepard, als ik de vloek Gods opmerk over vele christenen die op hun goede hoedanigheden, gaven, bekwaamheden en plichten opgeblazen worden, moet ik aanbidden de rijkdom des Heeren genade over een handjevol arme gelovigen, niet alleen in hen ledig te maken, maar in hen het heel hun leven zodanig te houden. Kom tot de Heere, arme, ledige, nietige, vervloekte in uzelf, na het gevoel van uw gebrek aan alle dingen om alles, en ontvang dan met blijdschap, vrijmoedigheid en heilig vertrouwen niet alleen vergeving van sommige, maar van al uw zonden.

Tenslotte eindigt Shepard en laat het tot u en mijn bemoedigiging mogen zijn: Ga dan, zeg ik nog eens, tot den Heere Jezus Christus om alles in het gevoel van uw eigen ledigheid, weest hiermede overvloedig vertroost, dat ofschoon gij nog geen vervulling door Christus vindt, gij nochtans tot de Heere daarom komt. Het is een zekere regel dat u niet voor altoos zult missen dat goede, waarom u de Heere Jezus Christus tot vervulling aanloopt, noch altijd overheerst zult worden door die zonde, waarmee gij tot Christus komt, met verzoek dat Hij ze wil wegnemen. Alleen, verzeker u dan, dat u tot Christus komt om alles, anders komt u niet oprecht, kom eerst tot Christus Zelf, en dan zoals ik reeds zei om al Zijn weldaden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 juli 1993

Bewaar het pand | 10 Pagina's

De Gezonde Gelovige (14, slot)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 juli 1993

Bewaar het pand | 10 Pagina's