Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor de jeugd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor de jeugd

De Samaritaanse vrouw (23)

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

“God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid”

Beste jongelui!

Wij zitten weer aan Jezus’ voeten. Het onderwijs wordt voortgezet. Het is de lust van Jezus om onderwijs te geven. Het is tot welzijn van die Samaritaanse vrouw. Het is ook tot welzijn van ons.

Ik heb met deze weinige woorden, om te beginnen, al heel veel gezegd. En wat gezegd is, is echt wel de moeite waard om er over na te denken. Stel je voor: Wij zitten aan Jezus voeten.

Kennen jullie een betere plaats? Je kunt nergens beter verkeren, dan aan Zijn voeten. Want Hij is de allerhoogste Profeet en Leraar, die de verborgen raad en wil Gods tot des mensen verlossing volkomen heeft geopenbaard. Acht dat niet gering.

Misschien zegt iemand: Ik begrijp dat niet. Aan Jezus’ voeten zitten, hoe kan dat nu? Het is natuurlijk “bij wijze van spreken”. Want Jezus is in de hemel. Inderdaad! Maar Hij is ook op de aarde. Hij is overaltegenwoordig. Hij is onder ons aanwezig, ook al zien wij Hem niet met onze natuurlijke ogen. Hij verkeert onder ons in het gewaad van de Heilige Schrift. Hij gaf onderwijs aan die Samaritaanse vrouw. Hij geeft ook onderwijs aan ons. Dat is toch geen kleine zaak, dacht ik. Onderwezen te worden door de Heere Jezus Zelf, en dan in die dingen die ter zaligheid van node zijn. Dat is toch wel het belangrijkste wat zich denken laat. Want we zijn allemaal rampzalige mensen. Dat is ook al weer zo’n uitdrukking, die veel gebruikt wordt. Doch de vraag blijft altijd: Beseffen wij wel wat het eigenlijk zeggen wil: De rampzaligheid onderworpen! Wij moeten sterven. Voor eeuwig verloren gaan. Eigenlijk moet ik het nog anders zeggen. Wij gaan niet verloren, maar wij liggen verloren. Beseffen jullie dat? Want die zijn er niet zo veel, die dat wezenlijk beseffen. Men hoort het wel en men gelooft het wel. En we gaan inmiddels rustig verder, alsof er niets aan de hand is. We zitten aan de voeten van de satan. En die geeft ook onderwijs. Doch niet in het goede, doch in het kwade. Hij geeft onderwijs op alle mogelijke manieren. Hij doet dit schriftelijk. Hij doet dit aanschouwelijk. En het kwaad, het onderwijs dat de Satan geeft, wordt ingedronken als water.

Wat is een mens van nature toch een ongelukkig mens. Gevoelen jullie je ook wel eens zo? Want het kwaad vindt altijd aansluiting aan ons hart. Want ons hart is boos. En dat vraagt alleen maar naar datgene wat boos is. Ik wou dat ik het anders zeggen kon. Maar ik moet jullie de waarheid zeggen. En de waarheid is niet anders, dan dat ons hart boos is van de jonkheid af. Dat is van onze ontvangenis af. Wie dat beseft zal het een wonder vinden, dat de Heere Zelf onderwijs geven wil, in die dingen die ter zaligheid van node zijn. Hij doet dat uit enkel liefde! Uit liefde, niet tot zulke lieve beste brave mensen, doch uit liefde tot zondaren, die in hun bestaan vijanden zijn van Hem.

De Samaritaanse vrouw heeft met belangstelling Zijn onderwijs gevolgd. Het onderwijs van Hem, Die zij als een profeet had erkend. Zie vs. 19. Al heeft zij de volle inhoud van het woord “profeet” nog niet doorzién. Doch alles wordt niet op één dag geleerd.

Jezus had haar gesproken over het aanbidden van de Vader. God was Zijn Vader. Hij heeft het Zelf gezegd: Niemand heeft ooit God gezien, dan de Eniggeboren Zoon, Die in de schoot des Vaders is. En Die heeft Hem ons verklaard. Hij heeft ook gezegd: Wie Mij gezien heeft, die heeft de Vader gezien. Want Ik en de Vader zijn één. Dat wil heel eenvoudig zeggen, dat niemand onderwijs omtrent de “Vader” geven kan, als Mij. Het is daarom de moeite waard om naar Zijn onderwijs te luisteren. Ik hoop dat er bij jullie de nodige aandacht voor is. Want Zijn onderwijs is van betekenis, niet alleen voor dit leven, maar zelfs voor de eeuwigheid. En die staat ons allemaal te wachten. De eeuwigheid! Wie denkt daar nog aan? De meeste mensen doen dat nooit. Men leeft in de tijd en denkt dat dood dood is. Al weet men krachtens opvoeding beter, dan is de werkelijkheid toch niet anders. En als het anders is, dan kun je dit gerust als een wonder beschouwen.

“God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid”. Dat heeft Jezus dus gezegd. En daar is zoveel mee gezegd, dat het nooit ten volle uitgedrukt zal kunnen worden. Want God is groot en wij, kleine mensen, met een verduisterd verstand, begrijpen het niet. God is een oneindig volmaakt geestelijk Wezen. Van een geestelijk Wezen, kunnen wij ons eigenlijk geen voorstelling maken. Dat wordt nochtans veel gedaan. Men gaat zich dan God voorstellen, alsof Hij een gedaante zou hebben, net als wij. En dat heeft Hij niet. Wij kunnen omtrent Hem niets anders zeggen, dan wat Hij van Zichzelf in Zijn Woord geopenbaard heeft, En dat is heel veel. Hij doet zichzelf kennen door Zijn Namen. God heeft vele namen. Want de inhoud van Zijn wezen is in één naam niet uit te drukken. We onderscheiden: Eigennamen, Wezensnamen en Persoonsnamen. De eigennamen zijn: God, HEERE en Heere. Al die namen, die nog met meerderen te vermenigvuldigen zijn, hebben allemaal een rijke betekenis. De Wezensnamen, worden ook wel Zijn eigenschappen of deugden, of volmaaktheden genoemd. Zij doen ons weten dat God onafhankelijk is. Dat Hij eenvoudig is. Dat Hij eeuwig is. Dat Hij onveranderlijk is. Dat Hij overaltegenwoordig is. Dat Hij alwetend is. Dat zijn dingen, zaken, toch wel de moeite waard om er over na te denken. Daar komen dan nog zoveei andere deugden bij. Ik wil er nog enkele noemen: Zijn goedheid, genade, barmhartigheid, trouw, rechtvaardigheid, liefde, wijsheid, lankmoedigheid. Dat deze namen worden genoemd is geen overbodige zaak. Want de armoede van het geestelijk leven, is voor een groot gedeelte te verklaren, uit het feit dat men van deze namen geen weet heeft. Er staat in de bijbel, dat God een volk heeft overgebracht uit het rijk van de vorst der duisternis naar het koninkrijk van Zijn heerlijk en wonderbaar licht. En waarom heeft Hij dat nu gedaan? De bijbel geeft zelf het antwoord: Opdat men zou verkondigen de “deugden” van God. En hoe kan men die verkondigen, als men die niet weet? Daarom is het zo nodig, dat jullie deze dingen bijgebracht worden, opdat je er over na zoudt denken. Tot eer van God en tot het geestelijk welzijn van jezelf. Doen hoor! Het is echt niet erg als je er eens een nachtje voor wakker zoudt liggen. Iemand die je liefhebt, daar denk je graag aan. Daar hoor je graag goed en groot van spreken. En als het je niet interesseert, dan is dit geen bewijs van liefde. En liefde is eigenlijk het enige wat God vraagt. Hebt gij Mij lief? Naast de genoemde namen, komen dan ook nog de Persoonsnamen. God is een Enig God. Daar is maar één God. En dat ene Goddelijke Wezen bestaat in Drie Personen: Vader, Zoon en Heilige Geest. Ook daar kom je nooit over uitgedacht. Als jullie de twaalf artikelen kennen, dan worden de drie Personen daarin genoemd. Ook hun werkzaamheden worden er in genoemd. Het wordt elke zondag beleden: Ik geloof in God, de Vader enz. Gaan jullie nu maar verder. Want ik ben bang dat velen de twaalf artikelen niet uit het hoofd kennen. Ze hebben een geweldige inhoud. Want het gaat over God de Vader en onze schepping. God de Zoon en onze verlossing. God de Heilige Geest en onze heiligmaking. In deze drie zinnen komen jullie drie maal het woordje “onze” tegen. Daar zijn jullie dus bij inbegrepen. De Vader wordt bijzonder de schepping toebedeeld, hoewel de Zoon en de Heilige Geest daarvan niet uitgesloten zijn. De Zoon wordt in het bijzonder de verlossing toebedeeld, hoewel de Vader en de Heilige Geest daar niet van uitgesloten zijn. De Heilige Geest wordt in het bijzonder de heiligmaking toebedeeld, hoewel de Vader en de Zoon daar niet van uitgesloten zijn. Ik hoop dat jullie begrijpen hoe belangrijk het is om met deze dingen bezig te zijn. Want we zijn allen goed geschapen. Wij zijn allemaal diep gevallen. We moeten allemaal verlost worden. En de Heilige Geest moet ons alle dingen leren. Dat het daarom maar veel jullie gebed zal mogen zijn: Heer’ ai, maak mij Uwe wegen, door Uw Woord en Geest bekend....... Als jullie zo Gods aange zicht geduriglijk zoeken, dan zal Hij jullie Zijn heil doen zien. Hij heeft dat Zelf gezegd. En God liegt niet. Hij kan niet liegen. Gelukkig! Beseffen jullie dat? Ik moet weer gaan eindigen. Jullie aller vriend. Veel sterkte.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 oktober 1993

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Voor de jeugd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 oktober 1993

Bewaar het pand | 12 Pagina's