Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

Echt Kerstfeest

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Want mijn ogen hebben Uw zaligheid gezien”

Mensen begeren te zien. Ze verhogen de feestvreugde met kerst door zichtbare dingen. Vandaar opsiering. Vandaar soms zelfs een kribbe met een pop erin. Men leeft bij dat zien. ’t Gevolg is een surrogaat kerstfeest. Want al ons zien is nog niet het zien, het zien dat kerst maakt tot waarlijk feest.

Simeon heeft gezien, echt gezien. Neen - niet met andermans ogen. Daar schieten we evenmin iets mee op. Hij heeft gezien met zijn eigen ogen. Zo heel persoonlijk. Precies als de herders van Efratha’s veld. Ze hebben elkaar aangespoord met die woorden. “Laat ons zien”, en toen zij gezien hadden, zijn ze God gaan verheerlijken en prijzen. Dat is de vrucht van het zien. Door het zien was het echt kerstfeest geworden.

Wat heeft Simeon gezien? Een klein Kind, hulpeloos en teer. Hij heeft Het in ontvangst genomen. Maria heeft Het gelegd in zijn begerige armen. Uiteindelijk niet Maria. God Zelf. Hij heeft Het Simeon gegeven. Daarom zingt Simeon van: “Uw zaligheid”. Dat is de zaligheid die van God is. Het is de van God gegeven zaligheid. Hij is de oorsprong ervan, ’t Is uit Hem en door Hem. Echt kerstfeest is niet een Jezus-feest; niet Jezus staat centraal. Doch God. Hij is de Gever; de zaligheid komt van Hem.

Hier wordt u geplaatst voor de barmhartigheden van de Heere. Hij heeft de belofte vervuld, heerlijk vervuld. U hoort de ingewanden van God rommelen vanwege barmhartigheden. “Die met ons lot is bewogen”. Dat moet u aangrijpen, ontroeren tot in het diepst van uw ziel. U krijgt het bewijs dat Hij is barmhartig en genadig. Het Kerstevangelie stelt u voor ogen; Jezus komt in het gewaad van de Schrift. U moogt zien.

Tegelijkertijd zeggen we: wat wordt de diepte van onze val zichtbaar. Wij met onze ogen zien niets. Zo stekeblind zijn we geworden. Ook onze ogen zijn vleselijk geworden, toegesloten voor geestelijke dingen. Ons kerstfeest is als een kaars die uitgebrand is en dan vanzelf dooft. In het licht geweest, maar daarna weer duistere nacht. Ten diepste: we hebben niet gezien. Dit niet kunnen zien is ogen eigen schuld. Houd u er alstublieft mee op om God ervan de schuld te geven, om straks na kerstfeest te zeggen: het heeft Gode niet behaagd. Door eigen schuld blind geworden, blind in ’s hemels wegen, blind voor de zaligheid van Bethlehems Kind. O schrei, ween nu voor God om uw toegesloten ogen.

Maar ook - verwondert u, verwondert u erover dat God niet naar recht heeft gehandeld. Hij heeft de hemel geopend en de zaligheid geschonken. Ja een geschonken zaligheid, een zaligheid die niet af te meten is; de zaligheid om eeuwig zalig te worden. Zijn er gekomen als bij Simeon armen, uitgestrekte handen, bedelaarshanden? God, de God van genade, legt de zaligheid er zo maar in. Dat Kind het geschenk van het Alvermogen.

Wat voor ogen had Simeon nu? Neen - geen gewone ogen. Geestelijke ogen, geloofsogen, ogen waarmee dingen gezien worden die met natuurlijke ogen niet te zien zijn; en ook dit is gave Gods. Het eerste genadegeschenk is: ogen om te zien. Het zijn dezelfde ogen als van de apostel wanneer hij schrijft: “wij zien Jezus met heerlijkheid en eer gekroond”.

Er komt een vraag op. Simeon spreekt in de tempel over vallen en opstaan. Waarom valt Simeon niet? Waarom is het Kind van Bethlehem geen aanstoot voor hem? Daar zijn de priesters. Ze zien het Kind. Ze horen Simeon verrukt over de grote daden van God uit de volheid van zijn gemoed zingen. Echter - ze gaan niet naast hem staan en meezingen. Waarom is het voor Simeon anders? O zeker - hier is Gods vrijmacht, Gods verkiezing, Zijn eeuwige liefde. Dat is hier de diepste oorzaak. Maar de vraag blijft toch: waarom voor Simeon geen ergernis, geen geërgerd zich afkeren?

De diepte waarin Jezus gekomen is, spreekt van onze diepte. Hij moest geboren worden. Dat zegt ons: onze geboorte deugt niet. ’t Zijn niet slechts zondedaden aan onze kant. We zijn in ongerechtigheid geboren. Jezus moet, zal Hij Zaligmaker zijn, het van het begin af over doen. Dus het Kind van Bethlehem plaatst ons voor de diepte van onze verlorenheid. Ik in zonde ontvangen en geboren. Hier worden we afgesneden van al onze mogelijkheden; en wie wil dat horen? Mensen begeren een “vrolijk” kerstfeest, een kerstfeest met voorbijgaan aan eigen diepte, aan de diepte van onze verlorenheid. Zo wordt het een feest zonder diepgang. Slechts oppervlakkig. Een feest zonder licht; een feest dat laat in de duisternis, en dat niet verlost van de eeuwige nacht.

Simeon heeft gezien de diepte van zijn verlorenheid. Daar zijn zijn ogen voor geopend. Daarom is Jezus die in die diepte is afgedaald en moest afdalen om Zaligmaker te kunnen zijn, geen aanstoot en geen ergernis meer voor hem. Daarom zijn er uitgestrekte en begerige armen en handen. Daarom is voor hem het Kind de Koning in Zijn schoonheid. Het past precies. Bekwaam om Simeon zalig te maken. Om de vrede met God te geven.

Hebt u ogen gekregen om te zien uw nood, uw ellende, uw onverzoendzijn? Zijn er die bedelaarshanden? Daar legt God nu Zijn zaligheid in. Dan is het kerstfeest, echt kerstfeest!

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 december 1993

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 december 1993

Bewaar het pand | 8 Pagina's