Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Geloofd zij de Heere; dag bij dag overlaadt Hij ons.

De Heere is goed voor ons! We zingen ervan uit Psalm 68: Hij overlaadt ons dag aan dag, met Zijne gunstbewijzen. In de onberijmde Psalm staat het zo: Geloofd zij de Heere; dag bij dag overlaadt Hij ons. In de grondtekst staat een woord dat betekent: iets opladen, iets optassen. Wat er opgeladen wordt staat er niet met zoveel woorden, maar onze Staten Vertaling heeft gedacht aan al Gods weldaden en zegeningen. De Heere heeft de éne genade op de andere geschonken. Dag bij dag overladen met Zijn trouwe zorg. En als de Heere geeft dat wij Zijn weldaden mogen opmerken tegen de donkere achtergrond van onze onwaardigheid en afmakingen, dan nemen wij dat woord hartelijk over en belijden het: Geloofd zij God; dag bij dacht overlaadt Hij ons met Zijne gunstbewijzen.

Maar dit woord kan ook nog anders worden vertaald (er is nogal wat verschil onder de uitleggers): Dit woord kan ook zò worden vertaald: Geloofd zij de Heere; dag aan dag draagt Hij onze last! Het leven brengt veel zorgen en lasten mee. Het uitnemendste van dit leven is moeite en verdriet, zegt Mozes. Maar nu wil de Heere niet dat Zijn kinderen dat alles zelf zullen dragen. Hij wekt ze ertoe op: Werp al uw bekommernis op Mij, en Ik zorg voor u! Wentel uw weg op de Heere en vertrouw op Hem! Hij zal het maken! Hij aanschouwt de moeite en het verdriet, opdat wij het in Zijn handen zouden geven. En zo mag de dichter het in het geloof heerlijk ervaren: geloofd zij de Heere; dag bij dag draagt Hij onze last.

Er is nog een derde mogelijkheid om deze tekst te verstaan: geloofd zij de Heere; dag aan dag draagt Hij òns! Als de wegen opgebroken zijn, als ze door donkere tunnels heen moeten, als de nood groot is, draagt de Heere Zijn kinderen in Zijn sterke armen met de teerheid, waarmee een moeder haar kind in de armen draagt.

En die zorg, die trouw, die goedheid van zijn God is zo groot, zo allesomvattend, dat de dichter het uitroept: die God is onze zaligheid. Sela: rust! Mijn ziel, rust erin en leef eruit! Die God is ons een God van volkomen zaligheid; en bij de HEERE, de Heere, zijn uitkomsten tegen de dood. Er staat letterlijk: die God is voor ons een God van verlossingen (meervoud) en de HEERE (met vier hoofdletters), de Heere (met één hoofdletter) heeft uitreddingen (meervoud) tegen de dood.

Psalm 68 is een machtig overwinningslied, al weten we niet zeker na welke overwinning David deze Psalm heeft gedicht. Maar God heeft wonderlijk uitgered en doorgeholpen.

En ook wij bevinden ons in dit leven telkens weer in allerlei nood en gevaar. En onze grootste nood is onze zondaarsnood en het vreselijkste doodsgevaar, dat ons bedreigt, is het gevaar van de eeuwige dood! En dan zegt dit woord ons eerst en bovenal, dat God in Jezus Christus, als de God des heils machtig en gewillig is om uit die zondaarsnood en van die eeuwige dood te verlossen. In Christus ja! In de gezegende Paasvorst, die borgtochtelijk en plaatsbekledend de dood in al zijn verschrikking en omvang heeft uitgestorven en overwonnen. Maar in Christus is God dan nu ook een God van veel verlossing, een God van overvloed, van genade voor genade. Er is bij die God een veelheid van uitreddingen.

Hij is nooit aan het eind van Zijn willen of kunnen verlossen. Immers, Hij is de HEERE, de Heere: Jahweh-Adonnai! Met die twee verschillende namen van Hem staat het in verband dat Zijn verlossings-wil nergens een grens vindt en dat Zijn verlossings-macht nooit is uitgeput.

Hij is de HEERE, dat is: de Getrouwe, de God-naar-Zijn-volk-toe in de Borg van het verbond, de volkomen Zaligmaker.

En Hij is de Heere, de oneindig Sterke, de almachtige God, voor Wien geen enkele nood te groot wordt.

Wee ons, geliefden, wanneer wij in onbekeerlijkheid blijven volharden en het blijven volhouden in ons verzet en in onze vijandschap tegen die God van volkomen zaligheid, Die ons nu nog Zijn vriendschap biedt. O, leert toch de Zoon kussen, opdat Hij niet toome en ge op de weg zoudt vergaan, wanneer Zijn toom maar een weinig zou ontbranden.

Maar driewerf zalig, wie het van die God van zaligheid, van de HEERE, de Heere, mag verliezen en door Zijn almachtige genade mag worden ingewonnen voor Zijn dienst, omdat de liefde Gods in het hart werd uitgestort. Dan mag het soms, dan moge het vaak zijn: duizend zorgen, duizend doden, kwellen mijn angstvallig hart. Maar de HEERE, de Heere, de getrouwe en almachtige God heeft niet slechts één, maar vele, duizenden uitkomsten tegen de dood, heeft ontelbare wegen om ons uit te voeren uit onze angst en noden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 april 1994

Bewaar het pand | 10 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 april 1994

Bewaar het pand | 10 Pagina's