Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heilige Geest overtuigt van gerechtigheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heilige Geest overtuigt van gerechtigheid

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga en gij zult Mij niet meer zien

De Heilige Geest, Die na het heengaan van Jezus Christus zou komen, zal heel wat doen. In Zijn afscheidswoorden heeft de Heere daarop gewezen. De Heilige Geest zal onder meer overtuigend werkzaam zijn. Een Schriftverklaarder merkt terecht op: De Heilige Geest zal niet slechts aanklagen, ook niet alleen uiterlijk het wettig en overtuigend bewijs leveren, zodat voor het oog en het oor van anderen de juistheid van de aanklacht en het feit van de begane zonde niet meer is te ontkennen maar veel dieper en verder; innerlijk iemand het bewijs leveren, zodat hijzelf persoonlijk inwendig geheel overtuigd is van zijn ongelijk en schuld belijdt en tot berouw en boete komt, met gehele omkering van zijn houding en persoon; 6f tot verbitterde wroeging-zonder-woorden, omdat alle tegen-argument uit de handen geslagen is. De Geest zal de wereld overtuigen op drie kardinale punten: van zonde, gerechtigheid en oordeel. Wanneer nu de Heere Jezus het heeft over gerechtigheid, dan gebruikt Hij een woord wat niet nieuw is. In het Oude Testament komt het voor. Het wordt door de Heere Zelf gebruikt. We lezen van Gods gerechtigheid. Dat woord gerechtigheid wordt door de Heere in tweeërlei opzicht gebruikt, het wijst op Zijn straffen en Zijn heilsbetoning. Zodat het woord spreekt van Gods straffende gerechtigheid en van zijn heilsaanbrengende gerechtigheid. Als rechtvaardige Rechter oordeelt de Heere en straft Hij. Geen onrecht wordt in Hem gevonden. Hij handelt altijd naar recht. Het Woord geeft ons dit duidelijk aan.

Nu zien we, en bijzonder in het boek der psalmen, dat Gods gerechtigheid ook gegeven is als pleitgrond in het gebed om hulp en redding.

In psalm 31:2 lezen we: “Op U, o Heere betrouw ik, laat mij niet beschaamd worden in eeuwigheid; help mij uit door Uw gerechtigheid”.

Nu wordt ’s Heeren heil ook aangekondigd als Zijn gerechtigheid. Jesaja 46:13 zegt ons: “Ik breng Mijn gerechtigheid nabij, zij zal niet verre wezen en Mijn heil zal niet vertoeven; maar Ik zal heil geven in Sion, aan Israel Mijn heerlijkheid”. In de aankondiging van de Messias openbaart de Heere Zijn gerechtigheid. In Jeremia 23:6 staat: “In Zijn dagen zal Juda verlost worden en Israel zeker wonen; en dit zal Zijn naam zijn waarmee men Hem noemen zal: de Heere onze gerechtigheid. Het recht van God zal ook de Knecht des Heeren geopenbaard worden. Jesaja 42:1. Nu wordt er in het Nieuwe Testament ook gesproken over de gerechtigheid des Heeren. Rijk heilaanbrengend in en door Jezus Christus de Heere. God de Heere rechtvaardigt een zondaar uit genade en naar recht. In de Romeinenbrief wordt ons dit duidelijk verkondigd. Wanneer nu de Heere Jezus zegt dat de Heilige Geest de wereld zal overtuigen van gerechtigheid, dan moet gedacht worden aan de heilaanbrengende gerechtigheid des Heeren in Christus Jezus. De noodzaak daartoe is aanwezig. Immers men zoekt rust en vrede..leven! Het wordt gezien in en buiten de kerk. In Jezus’ dagen was dit ook zo. Welk een gezindheid, welk een overtuiging werd niet gevonden bij de leiders van het volk en hoe kwamen zij niet tot de overdracht daarvan. Hun geloof, werd het geloof van velen. Geloofwaardig was en bleef: door de werken wordt men gerechtvaardigd. Door onze levenshouding, door onze offers komen we dichter bij de Heere. Men had geen Borg en Middelaar nodig. Het bloed tot betaling, tot verzoening was niet noodzakelijk. Hierdoor werd niet alleen de bijbelse Messias veracht, maar ook verworpen. Laat nu niemand van ons menen, dat die gezindheid er niet meer is. Het hart, het denken, de overtuiging van de farizeeër zijn niet weg. Ze werken door. Ook bij ons. Bij u en mij. En daardoor verachten we Gods gerechtigheid in Christus. Ja we kunnen ons er zelfs aan ergeren. Want de gerechtigheid des Heeren zegt ons en dat met nadruk, dat wij verloren zijn en niets kunnen doen tot ons behoud, tot onze zaligheid. Nu kunnen we ons met ons rechtzinnig belijden daarbij neerleggen, maar dan wordt vergeten wat er geschreven staat: “hoe zullen wij ontvlieden, indien wij op zo grote zaligheid geen acht geven? dewelke, begonnen zijnde verkondigd te worden door de Heere, aan ons bevestigd is geworden van degenen, die Hem gehoord hebben” Hebreeën 2:3.

En wat zegt Jezus Zelf! De Heilige Geest gaat de wereld overtuigen van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga. De vraag kan naar voren komen, waarom heeft Jezus gezegd: “omdat Ik tot Mijn Vader heenga.” Nu in hun blindheid zag men in de Gekruisigde, de Verworpene, de Vervloekte. De onrechtvaardige. Echter wat gebeurde er op Paasmorgen en daarna. In de verhoging van Jezus Christus bewees God de Heere openlijk, dat Jezus rechtvaardig is. Naar psalm 24 kon Hij de hemel ingaan. Hij kon beklimmen als Rechtvaardige de berg van Gods heiligheid. Publiekelijk, voor de wereld wordt Jezus Christus de Rechtvaardige genoemd. In zijn prediking zegt Petrus, we kunnen dit lezen in Hand. 3:14 en 15. “Maar gij hebt de Heilige en Rechtvaardige verloochend en hebt begeerd, dat u een man, die een doodslager was zou geschonken worden en de Vorst des levens hebt gij gedood, Welken God opgewekt heeft uit de doden; waarvan wij getuigen zijn.” Nu zal bij het uitblijven van de bekering de strafoefenende gerechtigheid des Heeren komen.

Komen vanwege de staat in Adam en de houding ten aanzien van de Tweede Adam. Die niet rechtvaardig voor de Heere zal zijn, komt in het gericht van God. Gelijk God de Heere rechtvaardig is aan Zijn Zoon, zo zal Hij rechtvaardige vergelding brengen bijzonder over hen, die zelf een gerechtigheid menen te kunnen vinden in eigen overtuiging of eigen werk.

Maar wat mag en moet de Heilige Geest doen. Hij gaat overtuigend werken en doorwerken. Zijn werk komt geloofwaardig over. De woorden des Heeren worden geloofd. Er komt aanvaarding. Men buigt ervoor. Men wordt zondaar. Zondaar voor de Heere, zondaar voor Jezus Christus. Het oprechte belijden wordt geboren, maar ook het vragen. Het hartelijk vragen. Men gaat zich één weten met de tollenaar die zondaar was geworden. Laten we daarop letten de tollenaar werd zondaar. En wonder van genade de Heilige Geest geeft er zicht en hoop op, dat een zondaar bij de offerplaats mag bidden: “o God, wees mij de zondaar genadig.” En dat gebed blijft niet onverhoord. De Heere maakt Zijn gerechtigheid waar. Hij handelt naar Zijn Woord. En dat steeds. Vandaar dat we lezen: “Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonde vergeve en ons reinige van alle ongerechtigheid.”

Wat in de kanttekening staat is terecht en daarom treffend: “niet dat de belijdenis der zonden naar de rechtvaardigheid Gods de vergeving der zonden zou verdienen maar dit woord (rechtvaardig) verklaart het voorgaande (getrouw), daar de rechtvaardigheid vereist, dat iemand volbrengt hetgeen hij beloofd heeft. Zie Ps. 143:1: “Vandaar: Loof Hem, die u, al wat gij hebt misdreven, hoeveel het zij, genadig wil vergeven.

Naar Gods rechtvaardigheid in Christus kan dit en wil de Heere dit doen! Welk een evangelie! Ook nu!

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 juni 1994

Bewaar het pand | 8 Pagina's

De Heilige Geest overtuigt van gerechtigheid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 juni 1994

Bewaar het pand | 8 Pagina's