Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hij komt

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Hij komt

5 minuten leestijd

“Ja, kom, Heere Jezus!”

Stel u voor een bruid die niet uitziet naar de komst van de bruidegom, ’t Is helemaal te begrijpen dat zij het voor en op de trouwdag druk heeft met de bruidstooi. Maar als haar man in spé niet komt, als hij vertoeft om wat voor reden ook, zal de spanning niet al maar groter worden? Me dunkt - haar blik zal steeds weer naar het raam gaan. Naarmate de tijd verstrijkt, kijkt ze al intenser uit. Zou dat niet zo zijn dan klopt er iets niet. Dan schort er iets aan de liefde.

De kerk van het Oude Testament zag reikhalzend uit. De adventskinderen van toen kenden het gebed: “och dat Gij de hemelen scheurdet en neder-kwaamt”. Gods Geest leerde ook toen vragen: “is er nog een middel om die welverdiende straf te ontkomen en wederom tot genade te komen?”. Ook vandaag leert Hij nog dat er geen middelen aan onze kant zijn. ’t Gaat om de gave Gods: de Middelaar. Zou die niet gegeven worden dan geen genade, geen verzoening, geen vrede met God. God heeft de verwachting niet beschaamd. De kerstklokken zijn gaan luiden. Hij is gegeven. Gods grootste gave. En ook nu maakt de Heere niet beschaamd. Kent u de Middelaar nog niet? Er mag hoop zijn op een echt kerstfeest. Omdat God de belovende God is. Komen er werkzaamheden aan Gods genade troon?

De adventsweken zijn aangebroken. We gaan ons voorbereiden op de herdenking van het kerstfeit. We krijgen deze weken en de kerstdagen, opdat de betekenis ervan zou duidelijk worden. Om die rijke boodschap te horen: de Middelaar gegeven tot wijsheid, tot rechtvaardigmaking, tot heiligheid, ja tot een volkomen verlossing. Hij verwierf de klederen van het heil, de mantel der gerechtigheid, het bruidskleed voor Zijn bruid. Zondaar, wat is het noodzakelijk om daarmee bekleed te worden! Leert u het verstaan?

Toch mogen we de heilsklok niet terugzetten, en doen alsof het kerstfeit nog niet geschied is. De kerk van het Nieuwe Testament is ook verwachtend. Gods kinderen zijn weder adventskinderen. Ze verwachten de zalige wederkomst van Christus. Bijna al 2000 jaar lang. Hij heeft het beloofd. Hij komt weder om Zijn bruid de bruiloftszaal in te leiden, in klederen rijk gestikt tot haren Koning. Daarom ziet Zijn bruid uit. Hoe langer Hij vertoeft, des te meer dat uitzien, het verlangen. En dat uit zich in het gebed: “kom, Heere Jezus”. Het is de bede van heimwee, van intens verlangen om bij Hem te zijn. Opdat elke scheiding teniet gedaan wordt en er de eeuwige vereniging met Hem is.

Zeker - in die bede kunnen onzuivere motieven meespelen, ’t Is hier het kruisdragen, de strijd, de verdrukking, de moeiten, het lijden van deze tegenwoordige tijd. Hoe zwaar kan het zijn! Hoe kan gezucht worden! Vlees en Geest - ze staan tegenover elkaar, als doodsvijanden, onverzoenlijk, elke dag weer. De klacht rijst op: het goede dat ik wil, doe ik niet, het kwade dat ik niet wil, doe ik; ik ellendig mens. Er is het wankelen, er is het afdwalen, er is de vijandschap van de omringende wereld; er is de uitwerping door zogenaamde godsdienst. Van dat alles zou ik verlost willen worden. Dat kan de achtergrond zijn waaruit het gebed om de wederkomst opkomt. Dan gaat het ten diepste toch om mijzelf.

In het begin van het geestelijk leven kunnen we zo denken, dat het hier wordt de hemel op aarde. Wat kunnen we menen dat we afbekeerd zullen worden, dat we volmaakt zullen worden, dat we het inwonend verderf zullen overwinnen, dat we de Heere helemaal toegewijd zullen leven. Hoe kunnen we de gedachte hebben, dat we hier een kerk zullen vinden waar het door en door geestelijk is, waar het waarlijk “Jeruzalem” is, waar we ons echt thuis gevoelen, waar vrede en aangename rust is. Als we bij die hoop leven, dan is er weinig plaats voor het gebed: “ja, kom, Heere Jezus”.

Juist al die teleurstellingen, al die druk gebruikt de Heere om te leren dat het volmaakte hier beneden niet gevonden wordt. Temidden van alles doet Hij het hoofd opheffen, komt er plaats voor het verwachten van de wederkomst, komt er het gebed om die wederkomst, worden we adventskinderen.

Het zuivere motief voor dat gebed is wel de liefde. “Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad”. De liefde doet hijgen, de liefde doet verlangen, de liefde begeert de opheffing van de scheiding, de liefde begeert de eenwording. Zo is het toch altijd bij de bruid? ’t Gaat toch om het bruidsverlangen? Dat doet hijgen naar de komst van de bruidegom. De liefde houdt wakende en biddende; de liefde doet alle vezelen van de ziel samenspannen en bidden: “ja, kom, Heere Jezus!”.

Kennen we die liefde? Daar komt het wel opaan. Zonder die liefde zijn we niets. Dan behoren we niet tot de bruid van de Bruidegom. Hoe erg is dat!

Bent u nog druk met de bruidstooi? Hij heeft het bruidskleed verworven. Hij geeft het om niet! Hij, de Koning in Zijn schoonheid, wordt u in deze weken gepredikt. Gaan de vlammen der liefde uitslaan? Hoort u Zijn naderende voetstappen? Levende verwachting, ziel en lichaam hijgen: Hij komt, Hij komt, mijn Bruidegom!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 1994

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Hij komt

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 1994

Bewaar het pand | 8 Pagina's

PDF Bekijken