Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bevestiging en intrede

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bevestiging en intrede

Bevestiging door Ds. D. Slagboom en intrede van Ds. G. Bouw te Doornspijk

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

De tekst voor de bevestiging was 2 Cor. 5:15 “Want de liefde van Christus dringt ons”

Deze tekst heeft betekenis bij aan- en voortgang en wordt door Gods knechten al dieper verstaan. Ds. Slagboom sprak er zijn blijdschap over uit dat Ds. Bouw het beroep naar de gemeente van Doornspijk mocht aannemen. De prediking mag weer voortgaan, en dat heel snel. Wie het verwacht van de gaven van de predikant of van de deugden van de gemeente zal teleurgesteld uitkomen. Het gaat immers om de grote Koning, om de Heere Jezus Christus en wat Hij doet. De prediking en het geestelijk onderwijs mogen voortgang vinden.

“Want de liefde van Christus dringt ons.”

Gedreven door de liefde van Christus.

1. het wonder daarin voor de dienaar

2. de zegen daardoor voor de gemeente.

1. Het wonder daarin voor de dienaar

Paulus schrijft de tekstwoorden neer met betrekking tot de bediening der verzoening. Paulus wil de diepte van de prediking voorstellen. Hij begint zich te stellen voor de troon van Christus: “Wij dan wetende de schrik des Heeren.” Dat is de eerste drijfveer in het hart van Paulus en van predikers. In de prediking dient door te klinken dat wij eenmaal voor de troon van Christus moeten verschijnen. Christus zal oordelen. Die schrik moet het hart vervullen. De ernst van de rechterstoel van Christus moet in de prediking doorklinken. Maar Paulus spreekt met twee woorden. Hij zegt ook: “Want de liefde van Christus dringt ons.” De schrik mag niet gepredikt worden zonder de liefde van Christus. Anders preken we op een afstand, onbewogen, over de troon. Het kan alleen op de juiste wijze geschieden door de liefde van Christus.

Er waren aanmerkingen op de ambtsbediening van Paulus. Daar stelt Paulus tegenover wat hem eigenlijk dringt. Het is een wonder dat de apostel spreekt van de liefde van Christus. Het is immers geen vanzelfsprekende zaak. Het komt niet voort uit het oude bestaan, het is niet aangeboren. Paulus mag spreken over de liefde van de allerhoogste Profeet, de enige Priester en de eeuwige Koning. Eertijds zat Saulus vol van werkheiligheid, was hij een zoeker van eigen eer. Nu mag hij anders spreken. Het geheim daarvan ligt in de liefde van Christus, Die Zichzelf heeft gegeven. De liefde van Christus blijkt uit Zijn lijden en sterven. Hij heeft Zichzelf geheel, Hij heeft alles gegeven. De liefde van Christus ontving Paulus in zijn leven. Paulus mocht Christus liefkrijgen. Maar daarbovenuit geldt dat Christus Paulus in bezit nam. Op de weg naar Damascus werd zijn eigengerechtigheid in stukken gestoten. Er bleef een ellendige zondaar over. De liefde van Christus heeft hem genomen. Ds. Slagboom sprak de hoop uit dat Ds. Bouw door de liefde van Christus gedrongen mag worden. Dat is een wonder. Het wonder is dat God omziet naar arme zondaren. Het is nodig dat die liefde telkens weer waar wordt. Het gaat om Christus. Daarom dient Zijn eer en grootmaking gezocht te worden. Dat is een wonder voor de dienaar.

2. De zegen daardoor voor de gemeente

De gemeente ondervindt zegen wanneer de dienaar door de liefde gedrongen wordt. De boodschap uit 2 Cor. 5 dient gepredikt te worden. Zo’n dienaar weet opzij te gaan, kent een stervend leven. De zondaar mag niet gespaard worden. Eerlijk moet gezegd worden wat nodig is. Er zij medelijden met de onbekeerden. Bijzonder dient er van Christus gesproken te worden. Zijn namen, naturen, ambten, staten en weldaden. Ook de weg waarlangs de Heilige Geest dit waarmaakt in het leven dient getekend te worden. Er is veel schijnleven in de gemeente. Daar is geen wortel in Christus. Wellicht een godsdienstig versierd leven. Het gaat om het leven door de dood en de opstanding van Christus. Die zegen heeft de gemeente nodig. Het moge rijkelijk waar worden. Dan zal God verheerlijkt worden.

Het bevestigingsformulier werd gelezen. Ds. Slagboom hield een korte persoonlijke toespraak. Er is een groot verschil tussen Urk en Doornspijk. Maar de Heere is overal en altijd Dezelfde en de opdracht van de Koning is altijd hetzelfde. Ds. Bouw werd toegewenst dominee af en opnieuw dominee gemaakt te worden. De Heere zegene u hier rijk.

Daarna deed Ds. G. Bouw intrede.

De tekst was: 2 Cor. 5:19b “en heeft het woord der verzoening in ons gelegd”

De gedachten vermenigvuldigden zich. Zo’n veertig jaar geleden fietste ik door Doornspijk naar de ambachtsschool. Het is Gods raad en welbehagen, Zijn voorzienigheid. De Heere wil in Zijn werk mensen gebruiken. Het kerkvergaderend werk is eenzijdige, vrije en souvereine genade. Het is Zijn werk, maar Hij gebruikt mensen uit het stof genomen als slijk aan Zijn vingers. Het is een bijzonder voorrecht voor een klein nietig mens predikant te zijn. Het is ook een verantwoordelijkheid voor de gemeente een predikant te hebben. Een predikant heeft geen gemeente verdiend en een gemeente geen predikant. De tekst geeft de kern van de prediking weer:

Het woord der verzoening in Gods diensten gelegd.

1. door Wie

2. waartoe

3. Door Wie.

Niet door een mens, maar door God Zelf. De verzoening is Gods werk. Zie vs. 18 “En al deze dingen zijn uit God”. Zie ook vs. 19 “Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende”. Het gaat om de verzoening op grond van het borgtochtelijke werk van Christus. Hij is de Gezondene des Vaders. Bij God waren van eeuwigheid gedachten des vredes. “De wereld met Zichzelven verzoenende”, dat wil zeggen de hele kosmos. Het gaat heen naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Daar zal geen leed en zonde meer zijn, daar zal vrede zijn. Niet alle mensen zullen in de verzoening delen, ook niet alle kerkmensen. Alleen de ware gelovigen. We hebben te maken met schuld en zonde. Met gebroken verhoudingen. Dat is de zware, donkere achtergrond van de verzoening. In het paradijs is de band met God verbroken. De gevallen mens is onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. Er is niemand die naar God vraagt of naar Hem zoekt. Van de mens uit is verzoening onmogelijk. Alleen wanneer gezien gaat worden dat je God kwijt bent, dat de band met de Heere verbroken is, komt er plaats voor verzoening. Naar het heilig recht zou de Heere allen kunnen laten liggen. Door de innerlijke bewegingen der barmhartigheid is er voor verzoening gezorgd. De Heere heeft het Liefste gegeven wat Hij had. Denk aan Golgotha. Christus is de helse smarten ingegaan. Hij verwierf verzoening. Hij heeft volkomen aan het recht voldaan. Door de werking van Gods Geest krijgt men deel aan de verzoening en de vergeving. Het is alles uit God. Door U, door U alleen om ’t eeuwig welbehagen. Het is vrije gunst die eeuwig Hem bewoog. God heeft geen lust in de dood van de goddeloze en zondaar, jong en oud. Hij heeft lust in je leven. Daarom wordt een dominee gestuurd. Die God heeft het woord der verzoening in de dienaar gelegd. De inhoud van het Woord is de verzoening. Het Evangelie van verzoening voor verloren zondaren uit genade door het Bloed van Christus. “Gelegd” als een kostbare schat in een aarden vat. Die schat is de bediening der verzoening. De verzoening moet verkondigd worden. De prediker heeft zelf verzoening nodig. Denk aan de hogepriester die voor zichzelf en voor het volk verzoening moest doen. Er zijn ambtelijke zonden en tekorten. De schrik des Heeren en de liefde van Christus dringen. Dan gun je er de duivel niet eentje. Heb je er al zin in gekregen? Is de dienst des Heeren al een liefdedienst geworden? Jong en oud, gaat het hart ernaar uit? Heb je verzoening nodig gekregen? “Ons”, dat is Paulus, de andere apostelen, predikanten die geroepen, toegerust, bekwaamd en uitgezonden worden. Zij hebben geen boodschap van zichzelf. Het bloed van Christus drupt in de prediking. In de verkondiging klinkt het wonder van de verzoening en de vergeving.

2. Waartoe

Om als een heraut te verkondigen tot eer van God Zelf. In de prediking gaat het om de eer en de deugden Gods. De engelen zongen: “Ere zij God”. Gods eer in wedergeboorte, bekering en zaligheid. Zijn eer in de prediking. Die prediking klinkt tot verlossing en zaligheid van schuldige zondaren. Door de dwaasheid der prediking wil de Heere zaligmaken die geloven. De kerk is de werkplaats van de Heilige Geest, het krachtenveld van het Evangelie. De preek heeft eeuwigheidsgewicht. Zult u niet één prediking onnodig overslaan? Wees trouw en kom biddend op. De verzoening is noodzakelijk vanwege schuld en zonde. Het ontdekkend, waarschuwend element moet een plaats hebben in de prediking. Anders is er voor de verzoening geen plaats. Waar de schuld niet gepreekt wordt en niet beleefd wordt in het hart is er geen plaats voor verzoening. Dan wordt het bloed van Christus veracht en vertreden. Geen oog voor de rijkdom van de verzoening. Het rijke aanbod van genade mag klinken: grote zondaren kunnen zalig worden. Ouden: wat heeft het Woord uitgewerkt? Jongeren: Wat betekent het Woord Gods voor jullie? Kleine kinderen: vraag om een nieuw hart. Wie echt bidt, krijgt het. De prediking komt tot bekeerden en onbekeerden. Er zijn mannen en vaders en moeders in Israel. Maar ook zuigelingen, kinderen en jongelingen. De korf zal laag hangen, als het maar echt is. De prediking zal ontdekkend, vertroostend, bemoedigend en appèllerend zijn, zal heenleiden tot Christus. Zielen krijgen geestelijke leiding.

Kent u er iets van? Hebt u verzoening nodig leren krijgen, leren zoeken? Verstaat u: Verzoen de zware schuld... Beleeft u: Maar ons weerspannig overtreden... Het wordt al groter wonder voor Gods kinderen. Het doel van de prediking is de eer van God en de zaligheid van zondaren. Schuldigen zullen vrede zoeken, vinden en kennen in het Bloed van Christus en Zijn offer. Het is een voorrecht en een wonder dat God het woord der verzoening in je heeft gelegd. Wat onuitsprekelijk groot een gezant van de Zoon te zijn. Welk een taak: bedienaar van het Woord der verzoening. Niet predikant zoals mensen graag horen en hebben. Maar een rijke Christus voor een arme zondaar en hoe die twee bijeenkomen. Een prediker kan er tegenop zien. De vraag rijst: Heb ik mij wel vrijgemaakt? De dominee heeft het gebed van de gemeente nodig. Jong en oud, zul je veel bidden? Bidden of de Heere de verkondiging voor jou, voor u, gebruiken wil? Ik heb het op Urk mogen horen: u mocht het middel voor mij zijn. Het zou al rijk zijn als het voor één zou zijn, maar de Heere is het waard dat wij Hem allen dienen. Het kan nog.

Het is rijk Christus te mogen kennen. Hij moet wassen en ik minder worden. Vanavond mag ik in Doornspijk beginnen. U hebt meerdere predikanten gehad. We denken aan Ds. van Doorn, Ds. van Zonneveld, Ds. van Dijk en Ds. Slagboom. Maar het gaat om Christus. Wat heeft het woord der verzoening uitgewerkt? Het is een voorrecht en een verantwoordelijkheid. Wat zult u in de toekomst met het Woord doen? Vs. 18 zegt dat alles uit God is. Buiten God is het omkomen. Maar in Hem zaligheid. “Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christuswege: Laat u met God verzoenen. Want dien. Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.”

Toespraken werden gehouden door wethouder Lok namens de burgerlijke overheid, Ds. W. Roos namens de plaatselijke kerken, Ds. C. Bos als consulent en namens de classis, oud. Polinder namens kerkeraad en gemeente.

Ds. G. Bouw bedankte Ds. Slagboom voor zijn bereidwilligheid om tot het ambtswerk in te leiden en de wijze waarop dit plaatsvond. Ook de andere sprekers werden kort beantwoord. De kerkeraad en de gemeente van Urk werden niet vergeten.

We wensen Ds. G. Bouw, zijn vrouw en gezin Gods onmisbare zegen toe in Doornspijk.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 september 1995

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Bevestiging en intrede

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 september 1995

Bewaar het pand | 12 Pagina's