Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Meditatie

Genade vooreen onrechtvaardige

5 minuten leestijd

“Er is niemand rechtvaardig, ook niet één”

Vaak is het genoeg om iets één keer te zeggen. Soms is twee keer nodig. Paulus, de apostel van Jezus Christus, gebruikt het woord “niemand”. Nu dat sluit ieder uit. Er is geen enkele uitzondering. Toch voegt hij eraan toe: “ook niet één”. Zegt u niet: dat is overbodig, nu is het dubbel. Ik denk dat Paulus weet hoe menigeen meent dat er toch één rechtvaardige is.... Allen zijn onrechtvaardig behalve één, en die ene ben ik.

Toch vragen we ons af: klopt die uitspraak van Paulus wel? Is het waar dat op heel de aarde geen enkele rechtvaardige is? Op het terrein van Yad Vashem te Jeruzalem is er de laan van de rechtvaardigen. Aan weerskanten van de toegangsweg tot het museum zijn er de bordjes met namen erop. Allemaal rechtvaardigen omdat zij in oorlogstijd Joden hebben geholpen te ontkomen aan de gaskamers van Hitler. Wie zou hun rechtvaardigheid willen betwisten? Ik hoop geen mens. Immers - zij hebben hun leven op het spel gezet terwille van die ander. Soms zelfs hebben ze hun eigen leven gegeven.

Ook vandaag kunnen we aanwijzen hen van wie wij overtuigd zijn dat ze rechtvaardig zijn. Zelfs op het kerkhof bij een geopend graf wordt weleens gezegd: deze was een rechtvaardig mens. Wie zou dan durven beweren dat hier een leugen verkondigd wordt? Door algemene genade zijn er pracht mensen, rechtschapen, edel en goed.

’t Is dus waar: in ons oog zijn er die terecht rechtvaardig genoemd kunnen en moeten worden. Echter - God ziet anders. In Gods oog is er niemand rechtvaardig. Zijn we allemaal gevallen Adamskinderen, en daarom onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. Hier is Gods oordeel over ons leven, over ons hart, over mijn leven en mijn hart, over mij. God voor Wie niets verborgen is, Die van verre mijn gedachten kent. Hij zegt: er is niemand rechtvaardig, zelfs niet één.

’t Kan nu gebeuren dat u fel gaat protesteren. U zegt: in de Bijbel lees ik van Job: “en dezelve man was oprecht, en vroom, en godvrezende, en wijkende van het kwaad”. En staat er in het Lukas Evangelie niet geschreven dat Zacharias en zijn vrouw Elizabeth beide voor God rechtvaardig waren, wandelende in al de geboden en rechten des Heeren, onberispelijk? Wel -dat waren de vruchten van de vreze des Heeren. Door het werk van de Heilige Geest, door Zijn herstellende en herscheppende werk wordt dat zo. Maar zonder dat werk is en blijft het: niemand rechtvaardig, ook niet één.

Hebt u door diezelfde Geest al amen leren zeggen op dit woord? Dan krijgen al onze gerechtigheden de doodsteek. Dan gaan al onze fundamenten ondersteboven. Welk een ontdekking is dit: ik, ik niet rechtvaardig voor God. Gods geboden zwaar en menigmaal overtreden. Niet gedaan wat ik moest doen. Er is de erfzonde en er zijn de dadelijke zonden. “Zo Gij, Heere, in het recht zoudt treden en gadeslaan mijn ongerechtigheden, ach Heere, wie zou dan kunnen bestaan? O mijn zonden, mijn overtredingen, mijn ongerechtigheden!

’t Is weldra 31 oktober. Alom in ons land wordt de reformatie herdacht. Echter - kent u die woorden: “mijn ziele, doorziet gij uw lot, hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?” Daar is het gevaar van dode rechtzinnigheid. We knikken al bij voorbaat ja als de Bijbel zegt dat er niemand rechtvaardig is. Naar de andere kant toe is er het gevaar dat we over deze dingen gaan heenhuppelen. We werpen het verre van ons als alleen maar zwaar. Maar die vraag wordt toch heel wezenlijk voor ieder die bearbeid wordt door de Heilige Geest. Hoe zal ik, ja ik rechtvaardig verschijnen voor God! Zonder die vraag blijven we leeg van Christus, komt er geen kennis aan Christus. Komen we straks zonder Christus voor de rechterstoel te staan van de rechtvaardige God. Dan zullen we moeten betalen. Dat betekent de dood, de eeuwige dood.

O die vraag kan zo benauwen. Hoe zal ik rechtvaardig verschijnen voor God. Van ons uit is er geen antwoord op. Maar God in Zijn grote liefde geeft antwoord. Er is vergeving. Altijd bij Hem geweest, Dies wordt Hij recht kinderlijk gevreesd.

Er zijn er die door Paulus’ woorden een streep willen halen. Men heeft er allerlei oplossingen voor om een woord van Paulus onder de tafel te laten verdwijnen. Nou ja - nu zeg ik ook: Paulus, u hebt geen gelijk. Er is er toch één op de aarde geweest die rechtvaardig was: Jezus Christus. Hier is het wonder vanuit God. Jezus Christus de Rechtvaardige, maar omdat Hij plaatsbekleder is geworden daarom onrechtvaardig. Daarom aan het vloekhout, daarom aan het kruis op Golgotha. Vanwege Zijn werk is er gerechtigheid, Borggerechtigheid.

Hoe zijt gij rechtvaardig voor God? Door een waar geloof in Christus Jezus! Volkomen rechtvaardig! God ziet mij aan alsof ik nooit onrechtvaardig ben geweest!

Lieve mens, moet u het ook hebben van het wonder? O wat is het groot als ik amen leer zeggen op dat Schriftwoord: er is niemand rechtvaardig, ook niet één. Er is genade voor dezulke. Louter genade. Voor een onrechtvaardige!

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 oktober 1995

Bewaar het pand | 10 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 oktober 1995

Bewaar het pand | 10 Pagina's

PDF Bekijken