Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De prediking van het heil

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De prediking van het heil

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat is het heil? Het heil is de zaligheid, die God bereid heeft voor allen die Hem liefhebben. Die zaligheid is uiteindelijk de hemelse heerlijkheid die Gods kinderen ten deel zal vallen. Die heerlijkheid is met geen pen te beschrijven en met geen woorden uit te drukken. 1 Cor. 2:9 zegt: “Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien, die Hem liefhebben.”

God heeft zaligheid bewerkt voor zondaren. God heeft de mensheid geschapen, maar alle mensen zijn moedwillig van God afgevallen. We hebben allen in Adam gerebelleerd tegen God. Wij hebben het Beeld Gods weggeworpen en wij hebben ons in ondankbaarheid van God afgekeerd. Wij hebben de zijde van de duivel gekozen en zo heeft de mens zich gestort in een jammerpoel van ellende. Hij is op weg naar de eeuwige rampzaligheid.

Maar nu is dit het wonder: God ziet om naar de zondige mens. God heeft heil bewerkt: Zondaren kunnen verlost worden van de diepste ellende om deel te krijgen aan de Goddelijke heerlijkheid. Zondaren kunnen met God verzoend worden. Dat is een eeuwig wonder van Gods liefde. Dat heil is bewerkt door de Drie-enige God. Daarom is er orde in het bewerken van die zaligheid.

God de Vader die uit de gevallen mensheid een zeker getal mensen verkiest. God de Vader heeft dat volk aan Zijn Zoon gegeven. De Zoon belooft dat Hij voor dat volk de zaligheid zal verdienen. Daartoe wilde Hij mens worden en als mens zou Hij volkomen Gods wet houden en daarbij de straf op de zonde van Zijn volk dragen. Daarom zou Hij Borg voor Zijn volk zijn en voor hen lijden en sterven aan het kruis, opstaan uit de doden en ten hemel varen om vandaar Zijn kerk te vergaderen en te beschermen.

God de Heilige Geest neemt het op Zich om aan dat uitverkoren volk de zaligheid toe te passen in het hart. Daartoe vernieuwt Gods Geest het hart en maakt mensen zeer gewillig om de Heere te volgen. Zo heeft de Drie-enige God de zaligheid bewerkt: in het verkiezen, in het verdienen en in het toepassen van die zaligheid.

Nu wordt dat heil verkondigd. De dienaren van het Woord hebben de hoge roeping om de zaligheid te spreken. Zij moeten verkondigen dat er zaligheid is voor zondaren in de Heere Jezus Christus. Dat Evangelie moet tot allen gebracht worden, want de rechtsgrond daarvoor is volbracht in Christus. Hij riep uit aan het Kruis: “Het is volbracht”. Hij is opgestaan uit de doden. Daarom mag het heil gepredikt worden.

Om mensen tot de zaligheid te brengen, moet de prediking ontdekkend zijn. Zondaren moeten tot de ontdekking komen dat zij schuldig staan voor God. De Heere Jezus moet verkondigd worden als het enige middel om met God verzoend te worden. De bereidwilligheid van Christus moet uitgestald worden. Daartoe moet in de prediking van het heil verkondigd worden hoe die rijke Christus en die arme zondaar tot elkaar komen. Dat vindt plaats door het werk van de Heilige Geest. Hij verbindt de ziel aan Christus. Dat vindt plaats in de weg van bekering. Er is geen heil anders dan door bekering.

De bekering is in de prediking van Christus en de apostelen het centrale punt. De Heere Jezus heeft dan ook gezegd: “Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering”. Hij heeft gepredikt: “Bekeert u”. Overal bindt Christus het de mensen tot wie Hij spreekt, op het hart dat hun geestes- en levenshouding anders, totaal en radicaal anders moet worden, willen zij in het Koninkrijk der hemelen ingaan. Wanneer de Heere Jezus de discipelen uitzendt in Lukas 24 dan geeft Hij hen de opdracht “En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden, onder alle volken, beginnende van Jeruzalem”.

De vraag is: Kennen wij dat heil? Daartoe zullen we in het leven moeten leren luisteren naar de grote Prediker van het heil, de Heere Jezus Christus. Hoort Hem.

Waar gaat het in het geloofsleven om? Het gaat om het luisteren naar Christus. “Hoort Hem”. Dat is het geheim van de praktijk van de bekering. We leren onszelf verloochenen en te buigen voor Christus. De Heere Jezus leert door Zijn heilige Geest zondaren de praktijk van de bekering. Dat gebeurt door de prediking en daartoe geeft de Heere onderwijs in ellende, verlossing en dankbaarheid.

In het uitdelen van Zijn heil, leert de Heere dus Zijn volk hun zonden en ellende kennen. Het Woord van God werkt dan zodanig in op uw leven, dat u God leert kennen in Zijn recht en dat u uzelf leert kennen in uw zonde.

Voorheen was het zo dat u uzelf wel aardig goed vond ook al had u geen begeerte om God te dienen. Maar nu wordt dat veranderd. U beseft dat God het waard is om gediend te worden en u gaat van uzelf walgen vanwege uw ongerechtigheden.

Daartoe houdt de Heere Jezus Gods Wet u voor ogen. U gaat beseffen dat Gods Wet een wet van liefde is. Met schaamte moet u erkennen dat u tegen die heilige wet gezondigd hebt. U gaat de Heere toevallen in Zijn recht en u gaat uzelf verloochenen als een onwaardige zondaar.

U leert zien dat de zaligheid van uw kant bezien een verloren zaak is. De zondaar leert zichzelf verfoeien vanwege zijn ongerechtigheden. God is goed maar ik deug niet. Ik heb alles verbeurd en verzondigd en de Heere is het waard om gediend en geliefd te worden. Door dit onderwijs aan het hart leert de ziel te dorsten naar God. Deze toestand is eigenlijk onhoudbaar voor de mens. Hij kan niet meer leven zonder de Heere Jezus.

Dat is één van de belangrijkste kenmerken van een waar zaligmakend werk in het hart. De zondaar kan het niet verdragen om te leven zonder God en zonder Christus. Zijn ziel dorst naar de levende God en naar Zijn zaligheid.

Wanneer de Heere onderwijs geeft omtrent de zonde van het eigen hart, dan opent de Heere ook het zicht op Christus. Door Zijn Woord en Geest wil de Heere zondaren tot Zijn heil leiden. Dat doet Hij door hen niet alleen te overtuigen van zonde maar door hen juist te wijzen op de heerlijke Borg Christus.

De Heere Jezus openbaart Zichzelf aan de ziel. Vanuit Zijn Woord wordt het duidelijk dat alleen de Heere Jezus kan zaligmaken. De Christus wordt ons dan voor ogen geschilderd in het Woord. U ziet dat Christus de Weg, de Waarheid en het Leven is.

Door dit onderwijs van Christus wordt het oog van de ziel geopend om de bron der gerechtigheid Christus te zien. Dat lezen we ook in Psalm 86: “In Uw Licht zien wij het Licht”. Er is zicht op Christus en op Zijn volkomen werk. Hij wordt dierbaar en zeer begeerlijk voor de ziel.

In de toepassing van het heil komt het hier op neer dat de Heere Jezus Zijn volheid en Zijn algenoegzaamheid laat schitteren tegenover onze leegheid en onwaardigheid.

In deze weg leert de zondaar zijn lege handen uit te strekken naar die heerlijke Borg Christus. De Heilige Geest leert de zondaar geloven. Dat is afzien van onszelf en ons laten vallen in de handen van Christus. Het is een zien op Jezus. Een hopen op Christus, een komen tot Hem, een omhelzen van Christus. Zijn kruis en opstanding worden het fundament van het geloof. Christus heeft alles volbracht. Hij is een God van volkomen heil. U begeert dan niets anders dan de Heere Jezus lief te hebben en te volgen.

In die weg wordt er een vrede ervaren die alle verstand te boven gaat. Het hart vloeit over van de liefde Gods. Er is vreugde die onuitsprekelijk is. Er is een vergenoegen in het heil van God. De zondaar is gerechtvaardigd en heeft vrede. Dat heil is nu niet alleen tot hem gekomen in de prediking, maar het heil is nu toegepast aan zijn eigen hart en ziel. Nu hoort hij niet alleen anderen spreken over dat heil, maar hij gaat er zelf over spreken, vanuit de volheid van het gemoed gedachtig aan de milde overvloed, gaat hij spreken van dat grote heil dat er is in Christus. Stromen van levende wateren vloeien uit zijn binnenste.

Dan kan het zelfs zijn dat die mens dan zegt: Nu zal ik nooit meer zondigen. Maar de Heere leidt Zijn kind verder.

De ziel wordt na het ontvangen van genade verder gewaar dat hij nog een hart omdraagt waarin de zonde nog niet gedood is. Er is nog zoveel in het eigen hart dat strijdt tegen God en tegen Zijn liefde. Dat geeft smart en verdriet. Er worden tranen geschreid in het verborgene en er wordt beleefd: Ik ellendig mens wie zal mij verlossen van het lichaam dezes doods.

In die weg leert Gods kind nog meer te verlangen naar Christus. Zo is er toename in de kennis van Christus. Het lijkt alsof er achteruitgang is in het geestelijke leven, maar in werkelijkheid is er groei: Een groei dichter naar Christus toe. Gods kind leert beseffen: Zonder Mij kunt gij niets doen. Zo wordt Gods volk al meer verbonden aan de Heere Jezus Christus. Zo wordt het heil almeer toegepast aan het hart. De vrucht van de Heilige Geest komt openbaar in het leven: liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goede rentierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

De uitkomst van dit leven met God is de eeuwige gelukzaligheid. Eeuwig God verheerlijken en loven en liefhebben. Verlost van zonde en ongerechtigheid.

Zalig wanneer u dit heil van God mag kennen in uw leven. Verootmoedigt u dan onder Gods grote genade. Denk heel klein, zwak en zondig van uzelf en hang deze Zaligmaker aan. Verblijdt u in God. God heeft naar u omgezien uit vrije genade.

Moet u zeggen: Ik ben er vreemd aan? De belofte van dit heil wordt u welmenend aangeboden. God is gewillig en bereid u te zaligen. Hoort Hem! Vraag van Hem genade om uw schuld te zien en om Jezus te omhelzen. Hij hoort het geroep van de ellendigen. Hij redt hen want Hij is een God van heil.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 mei 1996

Bewaar het pand | 12 Pagina's

De prediking van het heil

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 mei 1996

Bewaar het pand | 12 Pagina's