Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

Hemelvaart

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En Hij leidde hen buiten tot een Bethanië, en Zijn handen opheffen- de, zegende Hij hen. En het geschiedde, als Hij hen zegende, dat Hij van hen scheidde, en werd opgenomen in de hemel.

De bovenstaande verzen zullen op de Hemelvaartsdag in vele kerkdiensten de tekst voor de prediking hebben gevormd. En geen wonder! Hier wordt ons immers beschreven het heilsfeit van de hemelvaart van de Heere Jezus. Hemelvaart: de tweede trap in de staat van Zijn verhoging. Zijn werk hier op aarde als de lijdende Knecht des Heeren is volbracht. Nu is Hij klaar om te vertrekken.

Wanneer we een verre reis gaan maken dan vraagt dat voorbereiding. Dan moet er heel wat geregeld worden. Dat geldt al voor een vakantiereis, maar dat geldt nog veel meer, wanneer het gaat om een emigratie-reis, om ons in het buitenland blijvend te vestigen. Dan moeten we klaar zijn als we vertrekken.

Welnu, toen Jezus van deze aarde ging vertrekken naar de hemel, was hij klaar. Helemaal klaar! Hij had Zijn verzoenend Borgwerk volbracht, de schuld der Zijnen betaald. De Vader had in de morgen van Zijn opstanding de kwitantie getekend, zodat Zijn reispas gereed lag. Hij had Zich verschillende malen levend vertoond aan Zijn jongeren, zodat ze straks, na Pinksteren, als ooggetuigen van Zijn overwinning over satan en dood, de wereld zouden kunnen ingaan met het evangelie der opstanding. Hij had hen daartoe de opdracht gegeven: “Predikt het evangelie aan alle creaturen!” Ook de belofte: “En ziet, Ik ben met ulieden al de dagen, tot de voleinding der wereld!” Want met Zijn Godheid, genade, majesteit en Geest zou Hij nooit van hen wijken. Maar naar Zijn mensheid kan Hij nu heengaan naar de hemel. Hij is er klaar voor. Helemaal klaar! Lezers, zijn wij ook klaar? Klaar, om te vertrekken? Klaar, om te vertrekken naar de hemel? Is voor die reis onze reispas gereed? Getekend met het bloed van Christus?

Is onze kleding op die reis berekend? Bekleed met de mantel der gerechtigheid, door Christus geweven?

Ik las van een man, die in zijn leven graag gedichtjes maakte, dat hij op zijn sterfbed zei: “Ik lig klaar, in mijn Middelaar!”

Nu is Jezus met Zijn discipelen aangekomen op de lijfberg. En Zijn handen opheffende, zegende Hij hen.

We weten dat de hogepriester onder Israel de zegen des Heeren op het volk moest leggen.

We kennen ook de woorden van die zegen. Hoe dikwijls is aan het einde van de kerkdienst die zegen al op ons gelegd: “De Heere zegene u en Hij behoede u; De Heere doe Zijn Aangezicht over u lichten, en zij u genadig; de Heere verheffe Zijn Aangezicht over u, en geve u vrede!” Welnu, die zegen heeft Christus als de enige Hogepriester van Zijn kerk verworven voor de prijs van Zijn eigen bloed.

.....en Zijn handen opheffende, zegende Hij hen.

De Joodse overlevering zegt, dat de hogepriester de handen niet hoger ophief dan zijn schouders. Niet hoger, omdat de naam Jehova op die gouden plaat stond gegraveerd in zijn hoofddeksel. De Naam van de HEERE moest voor het volk zichtbaar blijven, want de zegen kwam voort uit de volheid des Heeren.

.......en Zijn handen opheffende, zegende Hij hen. En het geschiedde, als Hij hen zegende dat Hij van hen scheidde, en werd opgenomen in de hemel.

En Zijn handen opheffende. Zijn handen... O, let op die handen. Wat heeft de Heiland al niet gedaan met Zijn handen. Zegen-rijk werk! Met die handen heeft Hij eens de broden en de vissen vermenigvuldigd. Hij heeft er de kinderkens mee omhelsd en gezegend. Hij heeft blinde ogen ermee aangeraakt en dove oren ermee geopend. Hij heeft er de doodsbaar van de jongeling van Naïn mee aangeraakt.

Ja, let op die handen! Zie de striemen van de touwen, waarmee ze Hem bonden in de hof. Let vooral ook op de littekenen van de nagelen, waarmee Hij aan het vloekhout werd vastgeklonken.

......en Zijn handen opheffende, zegende Hij hen. Hij zegende Zijn jongeren met de zegen van het verbond: Ik de uwe, gij de Mijnen. In die zegen ligt besloten al het heil, dat Hij voor de Zijnen verwierf: de vergeving der zonden, de gemeenschap met God, het eeuwig zalig hemelleven.

En het geschiedde, als Hij hen zegende, dat Hij van hen scheidde, en werd opgenomen in de hemel. Zegenend gaat Jezus van hen heen. Het laatste wat zijn jongeren van Hem zien, voordat die wolk Hem onderschept, zijn Zijn zegenende handen, die getuigen van Zijn zegenend hart, dat in eeuwige liefde voor hen klopt en blijft kloppen. Want Jezus Christus is gisteren en heden en eeuwig Dezelfde.

Och, dat Zijn kerk in het strijdperk daar meer bij leefde en uit leefde. Zich meer door een levend en levendig geloof besloten wist onder die zegenende handen van Christus-Overwinnaar! Waar uw schat is, aldaar zal ook uw hart zijn! Het is Jezus’ eigen woord.

Buiten die zegenende handen van de Heere Jezus zijn wij nog kinderen des toorns, en liggen we nog onder Gods vloek. Werd het al onze schuld en onze nood?

Misschien schreit uw hart om u onder die zegen van Christus te mogen weten ingesloten, omdat u weet Zijn vloek waardig te zijn.

O. Heb toch goede gedachten van die zegenende Zaligmaker. Zijn handen zijn nog uitgestrekt. Vlucht eronder! Kruipt eronder! Heere, tot Wien zou ik heengaan, dan tot U!

Heere, ik geloof, kom mijn ongelovigheid te hulp. Hij doet het!

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 mei 1996

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 mei 1996

Bewaar het pand | 8 Pagina's