Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bijbelstudie per post voor Egyptische christenen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijbelstudie per post voor Egyptische christenen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voor een christen die leeft temidden van een overwegend Islamitische cultuur, is Bijbels onderwijs van groot belang. Hierdoor is hij beter in staat om zijn plaats in die cultuur te bepalen en weerbaar te zijn tegen onchristelijke invloeden. Daarom ontwikkelde de Koptisch-Orthodoxe kerk van Egypte diverse programma’s om zowel ouderen als jongeren Bijbels onderwijs te bieden. Een daarvan is de ‘Bible Study by Correspondence’ (BSC).

De BSC bestaat sinds 1968 en wordt gecoördineerd vanuit het ‘Orthodox Centre for Religious Studies’ (OCRS) in Cairo, dat werd opgericht door bisschop Botros. Zijn doel met het OCRS was de religieuze kennis van de Egyptische christenen te vergroten. Daarnaast is het OCRS ook bedoeld voor niet-christenen die interesse hebben voor het christelijk geloof. Als zij dat wensen, kunnen ze deelnemen aan de BSC.

Noodzaak

Een bijbelcorrespondentiecursus is een belangrijke mogelijkheid om grote groepen christenen in Egypte te bereiken. Omdat het grootste deel van de Egyptische cultuur bepaald wordt door de Islam, zijn er bijna geen mogelijkheden om via de massamedia een christelijke boodschap uit te zenden.

Een vrij groot deel van de Egyptische christenen heeft een gebrek aan Bijbelkennis en een vast geloof. Daardoor zijn zij niet bestand tegen de verleidingen vanuit de Islam. Vaak beloven hun Islamitische landgenoten hen een relatief grote welvaart (een goede baan, goed onderwijs voor de kinderen, meer mogelijkheden bi j het zoeken naar een huis, enzovoort), op voorwaarde dat zij zich bekeren tot de Islam. Veel christenen laten zich hierdoor meevoeren en besluiten moslim te worden.

De BSC heeft als doel de versterking van het geloof van deze christenen door middel van intensieve bijbelstudie aan de hand van een betrouwbaar programma. Alleen daardoor zullen zij in staat zijn het hoofd te bieden aan onchristelijke invloeden.

Bereik

De BSC heeft vooral in de laatste tien jaar een enorme groei doorgemaakt. Vanaf het begin tot nu hebben meer dan 50.000 personen deelgenomen aan de cursus. Ongeveer 21.000 van hen zijn in de laatste vier jaar betrokken geraakt bij de BSC.

De mogelijkheden voor een bijbelcursus per post zijn enorm. Wat met bijeenkomsten in een kerk of met huis-kringen niet bereikt kan worden, is mogelijk voor de BSC. Zo kunnen bijvoorbeeld mensen die in afgelegen delen van Egypte wonen en niet in staat zijn een kerk te bezoeken, bereikt worden door middel van post. Ook voor hen die wegens ziekte of ouderdom niet naar een kerk kunnen, is de BSC een uitkomst. Daarnaast zijn er diverse Egyptische christenen die vanwege hun werksituatie geen kerkdiensten kunnen bijwonen. Velen van hen maken dankbaar gebruik van de BSC.

Organisatie

De BSC is onderverdeeld in drie cursussen. De eerste bestaat uit twaalf lessen, waarin de Evangeliën. Handelingen, Romeinen en Openbaring behandeld worden. Daarnaast is er een serie lessen over het Oude Testament en een cursus voor gevorderden over het Nieuwe Testament.

Iedere les begint met een introductie op het te behandelen Bijbelboek. Hierin krijgt de student informatie over de schrijver en de historische context. Vervolgens worden hem ongeveer vijfentwintig vragen gesteld.

De vragen zijn meestal niet al te moeilijk, maar proberen de kern van elk Bijbelboek te belichten. Enkele vragen uit de les over Mattheüs: ‘Waarom noemde Jezus ons het zout der aarde?’, ‘Petrus vroeg aan Jezus: Heere, hoe vaak zal mijn broeder tegen mij zondigen en ik hem vergeven? Geef in eigen woorden een antwoord op deze vraag’, ‘Wat wilde Jezus ons leren met de gelijkenis over de vijf wijze en de vijf dwaze maagden?’.

Aan het einde van de les wordt de student aangemoedigd om door te zetten. ‘Als je ons de ingevulde les toestuurt, zullen wij deze gecorrigeerd en samen met een nieuwe les terugsturen, totdat je alle lessen van deze cursus afgerond hebt. Aan het einde van de cursus krijg je een certificaat en een Bijbel toegestuurd, samen met een presentje als herinnering aan jouw reis met ons door het Nieuwe Testament.

Moge de Heere je kracht en wijsheid geven. Moge Zijn licht over jou schijnen. Ere zij Hem, Zijn Vader en de Heilige Geest, voor Eeuwig. Amen.’

Tekort

Iris is coördinatrice van de BSC. Samen met vijftien vaste krachten en een aantal vrijwilligers draagt zij onder meer zorg voor het corrigeren en verzenden van de lessen. Gemakkelijk is dat niet, vertelt ze. ‘Op dit moment groeit de BSC enorm en daar zijn we dankbaar voor. Maar door deze groei is er een tekort ontstaan aan medewerkers. Nu duurt het meestal erg lang voordat de lessen gecorrigeerd en teruggezonden kunnen worden. De financiële middelen ontbreken om meer medewerkers aan te trekken.

De BSC wordt gefinancierd door giften van individuele personen en organisaties. Toch zijn deze te beperkt om optimaal te kunnen werken aan het doel van deze Bijbelcursus. Zo is de vraag naar Bijbels veel groter dan het aantal dat de BSC jaarlijks kan distribueren. Veel Egyptische christenen zijn te arm om zelf een Bijbel aan te schaffen en vragen de BSC of ze er een toegestuurd kunnen krijgen. Als de medewerkers over voldoende financiële middelen zouden beschikken, zouden ze dit verzoek graag inwilligen.

Toekomst

De mogelijkheden en uitdagingen van deze correspondentiecursus zijn enorm. Ook in een Islamitisch land als Egypte gaat God door met Zijn plan. Steeds meer Egyptenaren komen in aanraking met de BSC. De verwachting is dat deze groei in de komende jaren door zal zetten.

De BSC is een van de manieren waarop God Zijn koninkrijk in Egypte bouwt en uitbreidt, van de verafgelegen nederzettingen tot de metropool Caïro.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 oktober 1996

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Bijbelstudie per post voor Egyptische christenen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 oktober 1996

Bewaar het pand | 8 Pagina's