Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Troostboek Zondag 23-33

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Troostboek Zondag 23-33

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Thans is het 4e deel uitgegeven van het Troostboek, een behandeling van de zondagen 23 t/m 33 van de Heidel berger Catechismus door Ds. J. v.d. Vlies in leven predikant der Christelijke Gereformeerde Kerken. Evenals de vorige delen wil ik ook dit deel van harte ter lezing bij u aanbevelen. Ds. J. v.d. Vlies heeft een eigen stijl van zeggen. In de behandeling van Zondag 23 vr. en ant. 60 en 61 zegt hij: “In de rechtvaardigmaking gaat het om de toerekening van de gerechtigheid van Jezus Christus als zo’n vaste zaak, dat al is het, dat mijn geweten mij aanklaagt dat ik tegen al de geboden Gods gezondigd en geen daarvan gehouden heb, en nog steeds tot alle boosheid, geneigd ben, nochtans God. Er ligt zo’n ruimte in de rechtvaardigmaking, daar ligt zo’n toepassing en zo’n toeëigening in, door het geloof, dat er ruimte komt tot God de Vader door de Heilige Geest, Die zonder enige verdienste mijnerzijds, uit louter genade mij de volkomen genoegdoening gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht, die Christus voor mij volbracht heeft in verre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem.

Er zijn drie gaven. De eerste gave is dat Jezus Christus Zich wegschenkt. De tweede gave is dat het Vaderhart opengaat. De derde gave is de vrijmakende kracht van de Heilige Geest te ervaren in onze harten. Wat jammer, als het eerder blijft steken, want de vrijmakende kracht van de Heilige Geest is zo nodig in de praktijk van het leven om een waarlijk vrijgemaakte zondaar om een waarlijk verloste ziel te zijn. Wij moeten eerlijk schrijven dat de beleving van deze zaak zo weinig wordt gekend. Laten wij ernaar mogen staan door Gods genade. Immers het is zo nodig dat het laatste restje dienstbaarheid door de Heere wordt afgenomen. Zo zullen wij de volkomen vrijheid zoals Paulus schrijft kennen: “Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!” (Rotn. 8:15). Neem en lees. Ook dit deel is te bestellen bij: Fam. J. Bassa, Hoogstraat 7, 2965 AJ Nieuwpoort, tel. 0184-601242 en bij Mw. W. v. d. Vlies, Oranjelaan 3, 3971 HD Driebergen, tel. 0343-518970.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 december 1996

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Het Troostboek Zondag 23-33

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 december 1996

Bewaar het pand | 8 Pagina's