Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De betekenis van de heilsfeiten voor het geloofsleven (3)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De betekenis van de heilsfeiten voor het geloofsleven (3)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De vorige keer heb ik een begin gemaakt met het antwoord op de vraag: “In hoeverre beleeft de gelovige de betekenis van de heilsfeiten?” Als antwoord hebben we onze kanttekenaren op de Statenvertaling laten spreken. Nu wil ik de uitleg op Rom. 6 vers 5 en 6 van Calvijn en Hellenbroek doorgeven en daarna met een aantal eindconclusies deze artikelenserie afronden.

Calvijn over Rom. 6:3 e.v.

Waaruit blijkt dat de gelovige met Christus verenigd is? Als de dood van Christus Zijn vrucht in ons voortbrengt. Dat houdt niet alleen kwijtschelding van schuld en straf in, maar ook de doding en verderving van de oude mens. ‘Met Hem begraven zijn’, ‘met Hem opgewekt zijn’, is niet slechts een oproep om Christus na te volgen. Het is veel dieper, het gaat om de gemeenschap aan Christus’ dood en opstanding door het ware geloof. Deze innige vereniging wordt voorgesteld in het beeld van de inplanting in Christus. ‘Aan Hem verenigd en aangehecht zijn, alzo dat Hij ons met Zijn Geest levendmaakt. Zijn kracht in ons stort.’ ‘Alzo sterven wij in onszelf, opdat wij in Hem leven.’ ‘Onze oude natuur is onbekwaam tot het rijk Gods.’ ‘Het lichaam der zonde kan alleen gedood worden, dan uit en door de gemeenschap aan Christus’ dood.’ Dit is een proces. Calvijn zegt: ‘Niet dat wij terstond ganselijk aflaten te zondigen, maar opdat wij eindelijk in de strijd de overwinning hebben.’

Ds. A. Hellenbroek over Rom. 6 vers 5 en 6

Hellenbroek zegt in een preek over deze tekst( Keurstoffen) het volgende: Het gaat hierover de samensmelting van Christus en Zijn volk. Deze samensmelting is allereerst van eeuwigheid (Ef. 1:4 ‘Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem van voor de grondlegging der wereld), vervolgens vindt deze samensmelting plaats in de tijd, wanneer een zondaar door het geloof Christus wordt ingelijfd. Deze samensmelting komt uit in de gelijkmaking Zijn doods en Zijner opstanding. In de gelijkmaking Zijn doods d.w.z. dat al de verdienstelijkheid van Zijn dood op rekening van Gods Kerk komt te staan en dat zij ook metterdaad de vruchten en de kracht van die dood deelachtig worden en zo in de gelijkmaking met Christus geestelijk der zonde gestorven. Vervolgens in de gelijkmaking der opstanding, dat houdt in deel te hebben aan Zijn lichamelijke opstanding uitkomend in het gelijkvormig worden aan Zijn verheerlijkt lichaam. Opgewekt te worden uit de geestelijke doodstaat. Hellenbroek benadrukt in deze preek dat ‘degenen die het minste aandeel hebben aan den Heere Jezus, die heeft deel aan de gehele Jezus’ (Hij baseert dat op 1 Kor. 1 vers 3 ‘is Christus gedeeld’? Nadrukkelijk zegt hij: ‘Zijn weldaden worden niet gescheiden.’ Samen vattend wil ik een paar eindconclusies trekken.

Eindconclusies

Het onderwerp luidt: de betekenis van de heilsfeiten voor het geloofsleven.

We hebben gehoord vanuit de Schrift en de belijdenis dat deze betekenis veelomvattend is.

Allereerst.

Tot rechtvaardigmaking: Langs de weg van de heilsfeiten heeft Christus het fundament van heil verworven. Aan Gods recht is voldaan. De verzoening is aangebracht door voldoening. Dit is voornamelijk geschiedt door Zijn dadelijke en lijdelijke gehoorzaamheid. De weldaad van de rechtvaardigmaking kan alleen uitgedeeld worden door de Opgestane Christus en de ten Hemelgevaren Christus, Die nu zit aan de Rechterhand des Vaders om van daaruit Zijn Geest te zenden om Christus en al Zijn weldaden deelachtig te maken. In dit geval de vrijspraak van schuld en straf en een recht op het eeuwige leven.

Tot heiligmaking. De heilsfeiten zijn ook van betekenis voor de heiligmaking. Immers de Heilige Geest schenkt het geloof en doet het geloof tot haar werking komen. Daardoor worden Christus en al Zijn weldaden in het leven van de gelovige toepast. Kort gezegd: de weg van de vernedering is ontdekkend, dodend, kruisigend voor de oude mens. In samensmelting met Christus vindt de afsterving van de oude mens plaats. De weg van de verhoging is levenverwekkend, heiligend, versterkend, vruchtbaarmakend, om zo steeds meer en meer tot eer van God te leven.

Tot een volkomen verlossing. Want uiteindelijk zal dat de vrucht zijn van de gangen van de Middelaar in het leven van Zijn volk. Ook het heilsfeit dat nog plaats moet vinden, nl. de wederkomst van Christus.

Het is belangrijk voor ons als ambtsdragers hier bijbels en confessioneel inzicht in te krijgen, om zielen te kunnen leiden. Alles wordt niet op een dag geleerd en het gaat bij de een sneller als bij de ander. De één krijgt er meer licht over dan de ander. Bij de één worden de zaken soms onder aangrijpende omstandigheden geleerd, terwijl bij de ander de Heere de zaken geleidelijk uitwerkt. In het begin is de Christuskennis in nevelen gehuld. De heldere en bewuste kennis van de Heere Jezus Christus en daarom ook de betekenis van de heilsfeiten wordt veelal in een proces verkregen. Comrie zegt ervan: ‘God laat niet op een de pikzwarte duisternis het allerhelderste licht volgen. Maar trapsgewijs doet Hij het licht uit de duisternis voortkomen, waardoor de duisternis verdreven wordt en wij in het licht het licht zien. Het licht van de verlossing laat Hij toenemen en aangroeien door verdere verklaring en openbaring van de weg der verlossing door het aannaderen van de Messias als de Zon der Gerechtigheid. Het licht gaat trapsgewijs op.’ Daarom is het goed om van jaar tot jaar weer in aanraking te komen met de heilsfeiten, zodat de prediking elke keer een dieplood kan uitwerpen, om zo de diepte van ons geestelijke leven te peilen. Als dat dieplood jaarlijks uitgeworpen wordt in het leven van de gelovige, zal elke keer weer blijken hoe weinig de betekenis van de heilsfeiten gekend en beoefend wordt. Op de school van de Heilige Geest raken wij nooit uitgeleerd.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 januari 1997

Bewaar het pand | 8 Pagina's

De betekenis van de heilsfeiten voor het geloofsleven (3)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 januari 1997

Bewaar het pand | 8 Pagina's