Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

De lofzang

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En als zij de lofzang gezongen hadden, gingen zij uit naar de Olijfberg Mattheüs 26:30

Is iemand onder u in lijden, dat hij bidde! Is iemand goedsmoeds, dat hij psalmzinge! Met deze woorden wekt de apostel Jacobus de gelovigen op om de Heere te kennen in al hun wegen. Wanneer ze in lijden zijn: bidden! Wanneer ze goedsmoeds zijn: psalmzingen! Wel, zo’n opwekking laat zich verstaan, nietwaar? Maar nu dan dit: Als zij de lofzang gezongen hadden, gingen ze uit naar de Olijfberg! Laat dit zich ook verstaan? Of is dit niet ten enenmale ondoorgrondelijk? Jezus en Zijn discipelen hebben de Paas-maaltijd gebruikt. De Meester heeft het Avondmaal ingesteld. Hij heeft het brood gebroken: dit is Mijn Lichaam, dat voor u gebroken wordt! Hij heeft de beker ingeschonken: dit is Mijn Bloed, dat voor u vergoten wordt! En nu opstaan en heengaan. Nu de Paaszaal verlaten en naar buiten. De nacht in, de zwarte nacht in, de nacht van Gethsemané en wat daarop volgen zal. Golgotha! Maar voor we de donkere nacht ingaan...eerst nog zingen, eerst nog samen de lofzang zingen! En ze hebben het gedaan; ze hebben samen gezongen, de Heere Jezus met Zijn elf discipelen. Judas was al eerder de nacht ingegaan. Hij heeft niet meegezongen. Maar Jezus en de elven hebben, voor ze vertrokken, gezongen, de lofzang gezongen. Hoe konden ze? De discipelen, och, ze wisten nog zo weinig wat er in die donkere nacht zou gebeuren, hoewel ze toch konden weten, want Jezus had het hun voorzegd! Zij zongen de lofzang... Maar Jezus! Hij wist! O ja. Hij wist het volkomen wat die zwarte nacht voor Hem zou inhouden, Gethsemané, en alles wat erop volgen zou... Golgotha! Hij wist alles, maar toch heeft ook Hij, ja juist Hij, eerst gezongen: de lofzang! Hoe kon Hij? Een lofzang zingen op de weg naar het kruis, hoe is dat mogelijk? En dan, welk een lofzang? We weten het heel nauwkeurig. Bij het Pascha zongen de Israelieten de psalmen ll5 - ll8, het grote Hallelujah vooral Gods goedertierenheden.

De lofzang begon met psalm 115:


Niet ons, o HEER’, niet ons.
Uw Naam alleen.
Zij, om Uw trouw en
goede rtierenheên,
All’ eer en roem gegeven.


De lofzang eindigde met psalm 118:


Laat ieder ‘s HEEREN
goedheid loven,
Verhogen Uwe majesteit;
Mijn God, niets gaat Uw
roem te boven;
U prijz’ ik tot in eeuwigheid.


Hoe kunnen de discipelen na alles wat Jezus gezegd heeft, en vooral, hoe kan Jezus Zelf, met het kruis voor ogen, deze lofzang zingen?

O, hier, in die lofzang heeft Jezus het diepste doel van Zijn lijden en sterven uitgezongen. Zijn ganse leven hier op aarde was één zoeken van de eer van God. “Ik heb U verheerlijkt op de aarde”, zo sprak Hij tot Zijn Vader in Zijn hogepriesterlijk gebed. Maar ook Zijn sterven zal God grootmaken. Ook door Zijn sterven zal Hij al de deugden van Zijn Vader verheerlijken. Daarom, daarom juist kan hij Gods lof bezingen in het aangezicht van de dood, en die oude psalmen worden voor en in Hem volle werkelijkheid. Bovendien: Hij kan ook zingen onder het kruis, omdat Hij mag zien op de vreugde die Hem is voorgesteld. O zeker, Hij is Zich tenvolle bewust van lijden en dood, maar ook van overwinning en leven. Zijn schijnbare nederlaag zal Zijn grootste zegepraal blijken te zijn. Hij gaat afdalen in de zwarte nacht van zonde en vloek, maar niet om daarin voor eeuwig onder te gaan, maar om satan en alle doodsmachten te overwinnen, en om al de Zijnen, Hem van de Vader gegeven, tot overwinning te voeren.. Hij kon de lofzang zingen, omdat Hij reeds aanschouwde die grote schare, die door Zijn kruisdood het leven zou ontvangen. En als zij de lofzang gezongen hadden, gingen zij uit naar de Olijfberg. Jezus zong de lofzang, samen met Zijn discipelen. Ja, de discipelen zongen ook de lofzang. Maar eigenlijk konden zij die alleen maar zingen, omdat Jezus vóórzong, omdat Hij er leiding aan gaf. Ik bedoel dit: dat Gods kinderen lofpsalmen kunnen zingen, soms in de donkere nacht van beproeving en moeite, dat Paulus en Silas in de donkere kerker te middernacht Gode lofzangen mochten toezingen, dat is ook een vrucht van het lijden van de Borg. U bent geslagen door het leven, uw wonden doen u pijn, u kunt niet meer echt-blij zijn. Dit is uw kruis. Maar de Heere kan u leren zingen onder dat kruis. Misschien met betraande ogen en een bevende stem. Maar toch met het hart!

Het is het werk van de Heilige Geest, Die Christus verheerlijkt. Die met een lofzang in het hart en op de lippen de nacht inging, de nacht van Gethsemané en daarna de zwarte nacht van Golgotha.

In Zijn lijdensbeker was geen druppel liefde, enkel toorn Gods, opdat de lijdensbeker van de Zijnen met liefde gemengd zou zijn. Geliefde lezer, kregen we deze toch zo beminnelijke Zaligmaker al onmisbaar nodig? Kregen we Hem lief boven allen en alles? We weten toch wat Gods Woord ook zegt: “Indien iemand de Heere Jezus Christus niet liefheeft, die zij een vervloeking!”

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 maart 1997

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 maart 1997

Bewaar het pand | 12 Pagina's