Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

D A. Detmar, Kan ik zeker zijn van mijn zaligheid, 57 blz., ƒ 14,95, uitgeverij Frits Hardeman - Ede.

Ds. D.A. Detmar leefde van 1774-1844 en was in zijn leven predikant van de Nederlandse Hervormde Kerk. Het boekje bevat drie preken over de tekst 2 Timotheüs 1:12 het middelste gedeelte “Want ik weet, Wien ik geloofd heb.” Eerder verscheen het boekje onder de titel ‘Drie leerredenen over de verzekering der gelovigen aandeel aan de genade’. Nu zijn de preken overgezet in hedendaagse spelling. In de tijd van Ds. Detmar leefden dezelfde vragen omtrent de zekerheid van de zaligheid als in onze dagen. Op een bewogen en pastorale wijze gaat de predikant op deze vragen in. Op blz. 49 noemt de schrijver de kenmerken van het geloof: “Een droefheid naar God. Een vluchten naar Jezus.

Een zuchten om van de inwendige zonden verlost te worden en om dagelijks van Jezus als Profeet, Priester en Koning gebruik te maken. Een gelovige omhelzing van de Verlosser op grond van Zijn borgbloed en de keuze om in nieuwheid des levens te wandelen. ‘En al wat gij doet met woorden of met werken, doet het alles in de Naam van den Heere Jezus, dankende God en den Vader door Hem (Kol. 3:17).’ Dit blijve u als de u door God gegeven toetssteen om te weten of u in waarheid gelooft, steeds boven elke getuigenis van mensen dierbaar.” Wanneer het gaat om de vrees voor zelfbedrog lezen we op blz. 51 “Zij moeten zich voor God onderzoeken op de volgende zaken:

1. of zij ontkennen kunnen dat zij God boven de wereld kiezen

2. of zij bedroefd zijn over de zonden, niet omdat zij straf verdienen, maar omdat zij tegen een goedertieren God begaan zijn

3. of zij ontkennen kunnen dat zij Jezus dierbaar achten

4. of zij God zowel in het verborgen als in het openbaar dienen willen

5. of zij niet slechts vergeving maar ook reiniging van zonden begeren en of zij willen strijden tegen de zonden.” Een waardevol boekje voor hen die vragen kennen aangaande de zekerheid der zaligheid.

José Sagdsser, De leukste kinderfeesten, Verjaardagsfeesten, themafeesten en heel veel spelletjes, 160 blz., ƒ 19.90, Uitgeverij Kok Lyra - Kampen. De schrijfster, die pedagoge is, geeft in dit boek veel tips, spelletjes, adviezen en ideeën om een kinderfeestje te houden. Naast aardige tips etc. staan er ook dingen die wij niet gewoon zijn om te doen (bijv. op blz. 118 zich schminken als een dier of persoon en op blz. 138 moordenaartje spelen met een kaartspel). Mits selectief gebruik kan het boekje diensten bewijzen.

John Bunyan, Het leven en sterven van meneer Kwaad, naverteld door M.J. Ruissen; tweede druk.

In juni verschijnt bij uitgeverij ‘de Ramshoorn’ te Goes de tweede druk ‘John Bunyan, Het leven en sterven van meneer Kwaad, naverteld door M.J. Ruissen.’

Dit boek is de geestelijke tegenhanger van Bunyans Christenreis. Beschrijft laatstgenoemd boek de pelgrimsreis van Christen uit stad Verderf naar de hemelstad, in het geschrift over meneer Kwaad tekent Bunyan het zondige leven en het kalme maar uitzichtloze sterven van de mens zonder God. Hij koos daartoe de vorm van een samenspraak tussen Oplettend en Wijsman, twee godvrezende mensen. Uit alles blijkt dat meneer Kwaad de ene zonde bij de andere voegde en de vele goede raadgevingen om zich te bekeren in de wind sloeg. Dit boek is een zeer ernstig boek. Op indringende wijze wordt ons vele malen gezegd om toch niet de brede weg te gaan. Tevens wordt ons de noodzaak van oprecht berouw en Gods genade om in Zijn kracht tot de zaligheid bewaard te worden voorgehouden, opdat wij niet leven en sterven als meneer Kwaad. Deze navertelling is evenals de andere boeken uit deze Bunyan-serie nl. De Heilige Oorlog en De Christinnereis voorzien van gespreksvragen, illustraties van Rino Visser en geschikt om door jong en oud gelezen te worden. Verkrijgbaar in de boekhandel of bij uitgeverij ‘de Ramshoorn’ te Goes, tel. 0113-230340

(Geb., geïll., 181 pag., intekenprijs tot 1 juli ƒ 27,50, daarna ƒ 32,50)

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 juni 1997

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 juni 1997

Bewaar het pand | 8 Pagina's