Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ds. G. Hamstra 35 jaar predikant

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ds. G. Hamstra 35 jaar predikant

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jongstleden vrijdag 30 januari, was het een blijde dag voor de familie Ds. G. Hamstra van Toronto, Ontario, Canada. Ds. Hamstra ging voor in een kerkdienst waarin hij mocht herdenken dat hij op 2 januari jl. 35 jaar geleden in het ambt van dienaar des Woords bevestigd werd. Deze herdenkingsdienst vond plaats onder grote belangstelling in het kerkgebouw van de Free Reformed Church in Toronto.

Ds. Hamstra heeft gedurende zijn ambtswerk drie kerkverbanden mogen dienen.

Op 2 januari 1963 werd Ds. Hamstra bevestigd in Bloor-East Presbyterian Church in Toronto. De bevestiging vond plaats door Prof. John Murray die destijds hoogleraar was aan Westminster Seminary in Philadelphia, waar Ds. Hamstra zijn opleiding tot dienaar des Woords ontvangen heeft.

In 1972 werd hij bevestigd als predikant van de gemeente Dundas in het kerkverband van de Free Reformed Churches of North America.

In 1977 kwam Ds. G. Hamstra over naar Nederland, waar hij verbonden werd aan de gemeente van Alphen aan den Rijn. In 1981 volgde hij de roeping naar Elburg, waar hij vier jaar mocht dienen.

In 1985 riep de Heere hem opnieuw naar de Free Reformed Churches of North America en wel naar de gemeente Clifton in New Jersey. Daar mocht Ds. Hamstra bijna 8 jaar werken voordat in 1992 de Heere zijn weg leidde naar de Free Reformed Church van Toronto.

Tijdens de herdenkingsdienst preekte Ds. Hamstra over 1 Korinthe 4:1,2 “Alzo houde ons ieder mens, als dienaars van Christus en uitdelers der verborgenheden Gods. En voorts wordt in de uitdelers vereist, dat elk getrouw bevonden worde.”

Ds. Hamstra werkte de preek uit door eerst te letten op de omstandigheden waarin de gemeente van Korinthe zich bevond. Nadat de Heere aanvankelijk veel zegen had gegeven op de prediking van Zijn Woord, waren er later moeilijkheden ontstaan. Er waren partijschappen. Paulus bekritiseert deze partijschappen en vermaant tot de liefde van Christus.

In het tweede punt stond Ds. Hamstra stil bij het feit dat de dienaren des Woords uitdelers zijn van de verborgenheden Gods. Het woord voor uitdelers in de oorspronkelijke tekst betekent eigenlijk roeiers op een schip. De Heere Jezus voert het bevel en Zijn dienaren zijn roeiers die getrouw moeten zijn. De verborgenheden van God zijn de waarheden van het Evangelie. Daarbij gaat het er niet om dat de dienaren van het Evangelie maar “waarheden” zonder meer de gemeente voorhouden. Zij moeten Hem die de Waarheid is en het Leven de gemeente voorhouden. Dat kan een eenzame taak zijn. Dat is ook een heerlijke en hoge roeping. De onbekeerden moeten gewaarschuwd worden en de weg ter zaligheid gewezen worden. Zondaren moeten vernederd worden door de prediking van de Wet om zo plaats te maken voor het heerlijke Evangelie van de Heere Jezus Christus. Daarvoor is het nodig dat de predikant zijn gehoor ook pijn doet doordat hij de zonde en de schuld aanwijst. Zo wordt een zondaar verbroken en de weg naar Christus geopend. Het is niet goed wanneer de dienaren alleen maar zachte woorden spreken. De prediking moet ontdekkend zijn.

In zijn derde punt sprak Ds. Hamstra over het feit dat de dienaren getrouw moeten zijn. Het gaat in het ambt niet om vele talenten, maar om trouw. De dienaren van het Evangelie moeten trouw de waarheid verkondigen aangaande hemel en hel, en aangaande ware bekering. Daarvoor moet de dienaar zelf weten wat het betekent een arme zondaar voor God te zijn. De dienaar moet zelf deel hebben aan die rijke genade van het Evangelie.

Het grootste wonder in het leven is dat men Gods genade mag kennen. Er is niets groter te ontvangen in het leven dan dit, dat God een zondaar zaligmakende genade schenkt. Het is deze genade die de dienaren de gemeente moeten voorhouden. We liggen in Adam verloren en moeten in Christus zalig worden. De Heere Jezus is een volkomen Zaligmaker. De dienaren moten die genade met liefde de gemeente voorhouden. Het wonder van Gods genade komt openbaar in het Kruis van Christus. Daar wordt de toorn van God op het diepst en de liefde van God op het hoogst getoond. De Heilige Geest moet de ogen openen voor Christus aan het kruis. Dan vindt bekering plaats. De zondaar gaat wenen over eigen zonde en schuld en ziet in Christus zijn hoogst verlangen. Moge de Heere Zijn dienaren genade geven om getrouw te zijn.

Ds. Hamstra werd toegesproken namens de kerken en de gemeente van Toronto door de consulent Ds. G.R. Procee van Hamilton. Het was een fijne en bemoedigende avond.

Wij willen ook langs deze weg Ds. Hamstra samen met zijn vrouw en twee dochters van harte feliciteren met deze mijlpaal in hun leven. De Heere is goed voor hen geweest. Moge Hij hen verder leiden en tot zegen stellen voor de kerken.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 februari 1998

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Ds. G. Hamstra 35 jaar predikant

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 februari 1998

Bewaar het pand | 12 Pagina's