Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

Johannes de Doper (3)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hij moet wassen, maar ik minder worden Johannes 3:30 ..... en onthoofdde Johannes in de kerker

Enkele discipelen van Johannes de Doper komen tot hun meester met de boodschap: “Rabbi, Die met U was over de Jordaan, Welken gij getuigenis gaaft, zie, Die doopt, en zij komen allen tot Hem!” Het feit, dat de Heere Jezus ook doopte (door middel van Zijn discipelen, zie 4:2), en dat nu velen in plaats van tot Johannes nu naar Jezus gingen, maakte hen onrustig. Zij ergerden er zich blijkbaar aan. Dat Jezus nu ook doopte ging immers ten koste van de invloed van hun meester, Johannes. Ze bewijzen daarmee dat ze het getuigenis van de Doper niet verstaan hebben! Daarom herhaalt Johannes nog eens wat Hij toch al zo duidelijk gezegd had: “ik ben de Christus niet; ik ben voor Hem heen uitgezonden. Die de bruid heeft, is de bruidegom, maar de vriend van de bruidegom, die staat en hem hoort verblijdt zich met blijdschap om de stem van de bruidegom. Zo is dan deze mijn blijdschap vervuld geworden.” Wat zijn discipelen ergert is voor Johannes zijn hoogste vreugde. Zo moet het juist gaan! En dan voegt Johannes eraan toe: “Hij, Jezus moet wassen, maar ik minder worden!” Als de Koning aankomt moet Zijn heraut terugtreden!

Hij, Jezus moet wassen, maar Johannes moet minder worden. Ja, zo moet het! Een blijvende Johannes zou Jezus in de weg hebben gestaan. Johannes gaat voorbij, opdat Christus het alleen, opdat Christus alles zou zijn.

Of de discipelen van Johannes dat ook meteen zo begrepen hebben? Och, nee! Ook zij hadden een leerschool nodig. Later hebben ze het wel verstaan. Namelijk, toen ook zij bij Jezus gekomen waren.

Hij, Jezus, moet wassen, maar ik minder worden! Als de Koning aantreedt moet Zijn heraut terugtreden. Johannes moet minder worden. En in zijn minder-worden ligt zijn grootheid.

Als Jezus optreedt wordt Johannes al spoedig in de gevangenis geworpen, omdat hij koning Herodes zo moedig heeft bestraft had wegens diens ongeoorloofde huwelijk met zijn schoonzuster en nicht Herodias. En lang, ongeveer zestien maanden zucht Johannes in die gevangenis. Daar heeft hij ook zijn aanvechtingen en twijfels gekend. Zo zelfs, dat hij boden tot Jezus zendt met de vraag: “zijt Gij Degene, Die komen zou, of verwachten wij een Ander?”

Jezus’ optreden beantwoordde namelijk niet aan de verwachtingen die Johannes ervan had, omdat hij terstond de eind-openbaring van het Koninkrijk, die gepaard zou gaan met het laatste oordeel tegemoet zag (zie Mattheus 3:10). Maar Jezus stuurt de boden terug naar Johannes met de boodschap: zeg aan Johannes wat gij hoort en ziet; de blinden worden ziende en de kreupelen wandelen; de melaatsen worden gereinigd en de doven horen; de doden worden opgewekt en aan de armen wordt het evangelie verkondigd. En zalig is hij, die aan Mij niet zal geërgerd worden!” Met andere woorden: Johannes, al wat de profeten over de komende Messias gezegd hebben is volop bezig in vervulling te gaan. Johannes, het gaat helemaal goed, en ge kunt gerust zijn!

En straks zendt Herodes een beul, die Johannes in de kerker onthoofdt. Maar de zwaardslag van de beul betekent voor Johannes de genade-slag! Ze maakt een einde aan zijn zuchten, Hij, Jezus moet wassen, maar ik moet minder worden. Moet het ook niet van ons gelden, van u en van mij? Verstaan wij dat? Willen wij dat? Minder worden, opdat Christus meerder wordt? Niets worden opdat Christus alles wordt? Zodat het wordt: ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! Och, het ligt in onze zondige aard dat wij meerder willen worden. Al maar meerder, al maar groter. Ik moet wassen, meerder worden, groter worden. Om als God het niet verhoedt, van de top van eer neer te storten in eeuwige verwoesting! O nee, we zien van nature geen rijkdom en geen heerlijkheid in de Heere Jezus. Integendeel! Dan is Hij ons een ergernis. Hij staat ons in de weg! Wij willen niet dat Hij Koning over ons zij! Want wij willen onszelf handhaven en wij willen de zonde koesteren. Wellicht nog op een vrome wijze en met vrome woorden.

Och toe, waarom toch? Waarom nog langer u verzetten tegen de liefdedrang des Heeren: mijn zoon, mijn dochter, geef mij uw hart! Blijf toch niet langer rechtop staan in eigen kracht. Buig toch, buig de knieën: “Heere, breek Gij mij maar af, stoot mij af van mijn trotse hoogten en breng Gij mij in het dal van ootmoed! Leer mij het heilge-heim om als een goddeloze gerechtvaardigd te worden om niet, uit enkel genade om Christus‘ wil! Heere, leer Gij mij wandelen in heiligmaking, bang voor de zonde. Uw eer bedoelend! Leer Gij mij de ander uitnemen-der te achten dan mijzelf, in de praktijk van het leven, van mijn persoonlijk leven, van mijn ambtelijk leven. Heere, leer Gij mij dat wondere geheim, om minder te mogen worden opdat Christus in en voor mij meerder worde!” Zalig zulke bidders! Ze mogen en zullen het ervaren dat de Heere een Hoorder der gebeden is, de belovende God, Die geeft wat Hij naar recht eist. Hij, Jezus moet wassen, maar ik moet minder worden! Mag er door genade bij ons weleens zijn dat verlangend uitzien om nooit meer groot te willen zijn, om alleen God en Zijn Christus groot te mogen maken?

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 maart 1998

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 maart 1998

Bewaar het pand | 12 Pagina's