Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

D. Martyn Lloyd- Jones, Veilig in de wereld. 189 blz., ƒ 32,50, Uitgeverij De Groot Goudriaan - Kampen.

In dit boek, vertaald door P.J. de Gier, wordt het tweede gedeelte van het Hogepriesterlijk gebed behandeld. In het eerste deel, de verzen 1-5, bidt Christus voor Zichzelf. In het tweede deel, de verzen 6-19, bidt Christus voor Zijn directe volgelingen. Ernstige tonen worden aangeslagen in de preek die ondermeer handelt over Judas. We lezen op de blz. 153 en 154: “Als er één ding, meer dan wat ook in de Schriften, laat zien hoe absoluut noodzakelijk wedergeboorte is, dan is dat wel het geval van Judas Iskariot. Het onderscheid tussen de christen en de niet-christen is niet dat de christen nu een beter leven leidt dan hij daarvoor deed en ook niet dat hij meer van de Schriften kent en al die andere goede dingen. Judas wist dat ook allemaal en op het oog leidde hij in die drie jaar dat hij met de discipelen optrok waarschijnlijk een voorbeeldig leven. Nee, wat iemand tot christen maakt is wedergeboorte, hij heeft de goddelijke natuur ontvangen, de Geest van de levende God woont in hem. Daardoor ontvangt hij inzicht en al die dingen die Judas niet bezat, omdat Judas nooit vernieuwd was en het nieuwe leven ontvangen had, bleef hij de zoon der verderfenis. En ik wil hier een ernstig en vreselijk woord aan toevoegen. Het einde van de niet-christen, hoe godsdienstig hij dan ook geweest mag zijn, is het verderf, dat wil zeggen dat hij verloren zal gaan. Hoewel Judas al die tijd in het gezelschap van de apostelen verkeerde, behoorde hij in werkelijkheid tot de wereld en het lot van de wereld is het verderf. Ondanks al haar uiterlijk vertoon is haar einde de ondergang zonder dat er van enige hoop sprake zal zijn; omdat ze niet geloofd heeft in de naam van de eniggeboren Zoon van God zal ze verloren gaan.” Ook dit boek zal zijn weg onder liefhebbers van Lloyd-Jones wel weten te vinden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 juni 1998

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 juni 1998

Bewaar het pand | 12 Pagina's