Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. T. Ouwerkerk, Gods leiding in het lijden, 175 blz., ƒ 24,95, Uitgeverij Frits Hardeman - Ede.

Het boek heeft als ondertitel: ‘Zouden wij het goede van God ontvangen en het kwade niet ontvangen?’ Basis voor dit boek vormt een gehouden prekenserie over het boek Job. Om u een indruk te geven van de inhoud volgen hier de titels van de zeven hoofdstukken: 1. De HEERE leidt alle dingen. 2. Waar komt het kwaad dan vandaan? 3. Waarom? Daarom! 4. De tuchtroede is de kruisroede. 5. Er zit honing aan de roede. 6. Goud wordt beproefd. 7. God is goed, God is recht. Elk hoofdstuk begint met een aantal citaten van diverse schrijvers.

De auteur brengt ter sprake wat Calvijn en de gereformeerde belijdenisgeschriften over het onderwerp naar voren brengen. De liefde Gods doet een gevend en nemend God loven. Door genade mag gezegd worden: God is goed, God is recht. Aan deze zijde van het graf wordt niet alles verstaan. Eenmaal zullen Gods kinderen eeuwig mogen zingen van de wegen des Heeren. De schrijver laat er geen misverstand over bestaan dat God niet de Auteur van het kwade is. Dit boek is het zeker waard bestudeerd te worden. Bij de bibliografische aantekeningen (minder dan een bladzijde!) rees de vraag waarom niet bijv. namen van Schotse en Engelse ‘oudvaders’ en hun werken die van belang zijn voor het onderwerp genoemd zijn.

Ds. Iz. Kok, Woorden der Zaligheid, 344 blz., ƒ 49,50, Uitgeverij J.J. Groen en Zoon.

De auteur is reeds overleden. Hij heeft de uitgave van dit boek niet meer mee mogen maken. De stof is op gemeente-avonden behandeld en nu in boekvorm uitgegeven. Grotendeels heeft wat nu gepubliceerd is gestaan in het orgaan van de Bond van Hervormde Mannenverenigingen op Gereformeerde Grondslag. De titel van het boek is ontleend aan Hand. 10:22. Het boek behandelt de heilsorde: roeping, wedergeboorte, geloof, bekering, rechtvaardigmaking, heiligmaking en heerlijkmaking. Er zijn twee extra hoofdstukken opgenomen: Over het gebed en een klein hoofdstukje over de ambtsbediening van Christus. Gods verkiezend welbehagen komt in hoofdstuk 10 aan de orde. In het boek biedt de auteur op zijn eigen wijze veel stof tot nadenken en studie. Het is onzes inziens een goede zaak naast dit boek andere boeken op hetzelfde terrein te lezen, te onderzoeken en ernaast te leggen. Dat corrigeert eenzijdigheden en eigen accenten. Persoonlijk zouden we er ook werken uit vroeger tijden naast leggen zoals bijvoorbeeld de Redelijke Godsdienst van Brakel en de viervoudige staat van Thomas Boston. Ook oude catechismusverklaringen hebben hier zeker betekenis. Jammer dat het keurig verzorgde boek geen tekst- en zakenregister heeft. Dat zou het naslaan van bepaalde zaken vergemakkelijkt hebben.

J.C. Ryle, De zaligheid van het Evangelie, 96 blz., ƒ 17.50, Uitgeverij de Groot Goudriaan - Kampen.

Het boek bevat 44 korte meditaties uit de werken van Ryle uit de vier evange-liebeschrijvingen. De korte overdenkingen zijn uitgezocht en vertaald door Ds. W. Pieters en gepubliceerd in “de catechisant”. Over Mattheus 3:7-8 ‘Hij dan ziende velen van de farizeeën en Sadduceeën tot zijn Doop komen, sprak tot hen: gij adderengebroedsels, wie heeft u aangewezen te vluchten van de toekomende toorn? Brengt dan vruchten voort, der bekering waardig’ lezen we op blz. 8 en 9 het volgende: ‘‘Dit is precies de prediking, die we allen nodig hebben. Wij zijn van nature dood en blind en in slaap ten aanzien van geestelijke dingen. Wij zijn ertoe in staat om ons tevreden te houden met louter een vormelijke godsdienst en om ons ermee te vleien, dat we behouden zullen zijn, als we naar de kerk gaan. We hebben nodig, dat ons verteld wordt, dat we allen zullen verloren gaan, tenzij wij berouw hebben en bekeerd zijn. Laat deze dingen diep in onze harten zinken. We leven in een tijd van veel vals onderwijs: laat ons nooit vergeten deze leidende karaktertrek van een getrouwe bediening. Gezegend zou het voor de Kerk van Christus zijn geweest, wanneer al haar predikers meer waren geweest als Johannes de Doper!” Neem de goede lessen uit de korte stukjes ter harte.

L.T. Potappel, Banden des geloofs, nieuwe brieven aan Krijn van Gorsel, 207 blz., ƒ 34,90, Uitgeverij de Groot Goudriaan - Kampen.

Bezorgd en ingeleid door D. Roozemond. In dit boek zijn nog niet eerder gepubliceerde brieven van L. Potappel aan Krijn van Gorsel gepubliceerd: 160 brieven. Dhr. D. Roozemond voorzag de uitgave van deze brieven van een historische inleiding waarin we bijzonderheden aantreffen uit het leven van Potappel en de gemeenschap waarvan hij deel uit maakte. Na het sterven van Van Gorsel zijn de brieven door de familie ter beschikking gesteld om in druk uit te geven. De historische inleiding is voorzien van diverse illustraties. De brieven zelf bevatten waarschuwingen, vermaningen en vertroostingen. Van Gorsel verkeerde vanaf 1 augustus 1914 tot 16 september 1916 in diverse legerplaatsen in verband met de Eerste Wereldoorlog. In die periode werden de brieven aan hem geschreven. Er wordt in onze tijd meer getelefoneerd dan geschreven. Zodoende blijft er veel minder bewaard voor het nageslacht. We geven een citaat uit de 104e brief op blz. 133 “O Krijn, wat is er te leren en wat is het een hemelles om een stilzwijgend en verborgen houdende God aan te mogen kleven, door wegen zo in strijd met ons eigenwijs en verdorven vijandig vlees en bloed, welks gedenken, enkel vijandschap tegen God en al Zijn verborgen wegen is. Maar vriend, de Heere is en blijft rechtvaardig in alles en handelt overeenkomstig Zijn heilige deugden, zo in ‘t verbergen van Zichzelf, als in ‘t openbaren van Zichzelf. Werkende ook hierin alle dingen naar de raad Zijns willens, waarin van achteren de rechte, wijze en zuivere bedoelingen pas worden verstaan en aangebeden, op Zijn heilige berg te Jeruzalem.”

Ing. H.J. Postema, De oestervisser van Tholen, 136 blz., ƒ 29,90, Uitgeverij de Groot Goudriaan - Kampen.

Voordat Ds. Baaij tot visser der mensen geroepen werd, was hij oestervisser. De levensgang en de kerkelijke gang van Ds. Baaij worden getekend. Ds. Baaij was christelijk gereformeerd predikant van 1945-1960. In Tholen is hij tot de Chr. Geref. Kerken overgegaan, heeft vervolgens de gemeenten van Alphen a/d Rijn en Doorn gediend, waar hij in 1960 overging tot de Oud Geref. Gemeenten en daar in 1961 overleed op de leeftijd van 68 jaar om over te gaan van de strijdende in de triomferende kerk. De redenen om over te gaan van de Chr. Geref. Kerken tot de Oud Geref. Gemeenten worden genoemd op de blz. 72 en 73. Het boek is voorzien van illustraties en bijlagen. Twee preken zijn opgenomen. Een over Jeremia 17:16 ter gelegenheid van de tienjarige ambtsvervulling en een Pinksterpredikatie over Romeinen 8:17. Enkele foutjes troffen we aan: bijv. op blz. 95 moet overeenkomst staan, op blz. 99 doorgrondt en op blz. 118 verwaardigd. Het keurig uitgevoerde boek is een nuttig instrument naast het eerder uitgegeven boek “Levensbeschrijving en preken door Ds. W. Baaij” ” om een indruk te krijgen van deze prediker en kennis te nemen van de kleine kerkgeschiedenis. Wie deze prediker nog gehoord en gekend heeft zal zich door dit boek aangesproken voelen.

Ds. M.C. Tanis, Merktekenen van een Christen, 96 blz., ƒ 19,90, Uitgeverij de Groot Goudriaan - Kampen.

Het boek gaat uit van artikel 29 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis en geeft weer wat de merktekenen van een christen zijn. Helder, beknopt en compact worden de zaken vermeld. Enkele dingen willen we weergeven. Aangaande zondebesef en schuldovertuiging lezen we op blz. 10: “Het wortelen van zondebesef, van schuld tegenover God en de naaste, een wortelende overtuiging van Gods deugden en Zijn heilig recht moge het hart niet vreemd zijn.” Op blz. 16 wordt gewaarschuwd tegen het aannemen van Jezus als een vanzelfsprekende zaak: “Tot het aannemen van Jezus wordt men aangespoord en het aannemen van Jezus wordt gezien en geacht als een vanzelfsprekendheid. Men kan er ook zomaar toe komen. Een gebed wordt zelfs als een recept door- en meegegeven. In een blad stond het volgende: ‘Bid dit gebed en u wordt verlost, een vernieuwd zondaar: o God, ik ben een zondaar. Ik heb berouw van mijn zonden. Ik ben bereid mij van mijn zonden af te keren. Ik neem Christus als Verlosser aan. Ik belijd Hem als Heer. Vanaf dit ogenblik wil ik Hem volgen en Hem dienen in gemeenschap van Zijn kerk. Amen.” Vervolgens wordt op positieve wijze verwoord hoe het komt tot het aannemen van Jezus. Door de verlichtende werking van de Heilige Geest komen zondaren tot geloof. “Zondaren in hun doodstaat, verlorenen in hun verlorenheid, ongelovigen in hun ongelovigheid worden begiftigd met het geloof, komen tot het geloven, tot het geloof in God en Zijn deugden, tot het geloof in eigen staat voor God, tot het geloof in de Naam van Jezus Christus de Heere. Hoe gaat het open en leven voor oog en hart wat er in Zijn Naam, dat is in Hem ligt, ja Wie Hijzelf is. Hij heet Zaligmaker, en Hij is Zaligmaker. Hij maakt zalig, en Hij verlost van alle zonden. Hij zaligt een zondaar, en Hij bevrijdt van het rechtvaardig oordeel Gods dat rust op de zonde, en daarom op de zondaar. Door Zijn heilsdaad wordt men verlost van de vloek der wet. Door Zijn bloed en gerechtigheid wordt men gerechtvaardigd, rechtvaardig voor God. Wat gaan de ‘Ik ben-spreuken’ leven voor en spreken tot het hart. In Jezus’ Naam wordt een fontein van alle heil ontdekt. Een bron waaruit alles vloeit voor dit en het toekomende leven. Dit alles wordt verzekerd in Gods Woord. In een schriftuurlijke prediking wordt dit gepredikt en uitgestald. En door de kracht van de Heilige Geest komt er naast een begerig hart, een uitgestoken hand.” Die hand is de hand van een bedelaar. Calvijn zegt het treffend: ‘Het geloof brengt de mens ledig tot Christus, opdat Hij ons met Zijn volheid zal vervullen.’ Het geloof leidt tot het omhelzen van Christus en tot het belijden: ‘Mijn Heere en mijn God.’ Er zou nog veel meer te noemen zijn. Neem en lees zelf dit boek. Tot slot een kleine aanmerking: Op blz. 94 en ook op de achterflap staat ‘nuchterend’

Ds. W. Pieters en Ds. K. Veldman, Hoe wonderbaar is Uw getuigenis, Gods leiding in het leven van Ds. S. Ralevic, 112 blz., ƒ 24,90, Uitgeverij stichting Macedonië in samenwerking met uitgeverij de Groot Goudriaan.

Uit dit boek blijkt dat de Heere werkt in de verwoeste gebieden van voormalig Joegoslavië. Ondanks haat, laster en levensgevaar mogen Gods knechten gesterkt door de Heere hun arbeid daar verrichten. In dit boek wordt ons bijzonder getekend de arbeid van Ds. Ralevic. De eerste twintig jaren van zijn leven leefde hij zonder God in deze wereld. Hij had nooit iets uit het Woord van God gehoord. Hij kende de inhoud van de Bijbel totaal niet. De Heere is in zijn leven gekomen en heeft hem tot een prediker gesteld. In hoofdstuk 3 lezen we van valse beschuldigingen die tegen hem werden ingebracht. Hij werd beschuldigd van illegale handel in goud en zilver. In hoger beroep werd hij toch vrijgesproken. Het boek getuigt ook van vruchten op de arbeid. Achterin het boek een aantal kernachtige uitspraken van Ds. Ralevic en enkele preken (toespraken) die door hem gehouden zijn. Ook worden we ingelicht over het werk van de stichting Macedonië. Moge de Heere de arbeid van Ds. Ralevic zegenen.

J. Mastenboek, ‘n Ogenblikje alstublieft, 128 blz., ƒ 16,90, Uitgeverij De Banier - Utrecht.

De opgenomen stukjes verschenen vanaf 1987 in de Schakel en werden later vervolgd in de Gezinsgids onder de rubriek “Persoonlijk”. De auteur vraagt kort aandacht voor vele zaken. Ons trof hoe de vrouw van Ds. Pieneman bad voor haar zieke koekeroeduif met beroep op de tekst dat de rechtvaardige het leven van zijn beest kent (blz. 121 en 122). In de bijdrage “Niets voor de eeuwigheid” komt aan de orde dat veel boeken niets voor de eeuwigheid bevatten en wordt erop gewezen hoe nodig het is inhoudsvolle boeken te lezen die onder de zegen des Heeren van nut zijn voor de eeuwigheid. Ook voor onze jongeren aanbevolen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 september 1998

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 september 1998

Bewaar het pand | 12 Pagina's