Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

Op de vlucht voor de zonde

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

“hoe zou ik dan dit een zo groot kwaad doen, en zondigen tegen God!”

We kennen Jozef van het heilig Blad. Reeds onze kinderen luisteren een en al oor naar zijn levensloop. Als jongen van 17 jaar werd hij verkocht. Door zijn hem hatende broers. Op voorstel van Juda. Aan Ismaëlietische kooplui. Voor 20 zilverlingen. Zo kwam Jozef in Egypte, in het huis van generale Potifar. Zijn meester kreeg groot respect voor de jonge Hebreeër, vertrouwde hem en betrouwde hem alles in zijn huis toe. Zo klom Jozef op tot eerste bediende in het huis van Potifar. Echter - wat een tragedie werd het toen. Vanuit dat huis ging het naar het gevangenhuis. Jozef kwam in de gevangenis terecht. Als een misdadiger werd hij opgesloten. Och - ‘t is allemaal zo bekend. Ik hoef niet alles te vertellen. Potifars vrouw werd de oorzaak van Jozefs diepe vernedering. U weet het: Jozef vluchtte weg met achterlating van zijn mantel. Dat werd in de hand van die vrouw het bewijsstuk. ‘t Werd ook hier weer precies andersom gezegd. Daar is een verdorven mens uitermate handig in.

Wat het meest opvalt zijn Jozefs woorden. Die vrouw kwam met dat zondige voorstel. Jozef wees het radikaal af. “Gij zijt mijns meesters huisvrouw”. Daarom: “zou ik zo groot kwaad doen”. Maar zijn weigering heeft een diepere grond: “zou ik zondigen tegen God?” Dat is het wat Jozef weerhoudt. Daarom weigert hij pertinent. Hij ziet het, hij weet het: zondigen is niet zo maar, maar zondigen is zondigen tegen God. Dat is zonde altijd. Onverschillig wat die zonde is. Niet alleen de overtreding van het zevende gebod is zonde. Alle zonde, alle overtreding van welk gebod van Gods wet ook. Zonde is zonde tegen God.

Die woorden van Jozef geven aan dat hij de Heere vreest. Hoe jong ook nog - hij vreest de Heere. Dat is Jozefs lust en vermaak. En die lust richt zich tegen alle zondelust.

Vandaag kun je in het kerkelijk leven allerlei geluiden horen. Het geestelijke leven zou met dit of dat beginnen. Maar de Schrift zegt dat de vreze des Heeren het beginsel is van alle wijsheid, en dat allen die ze doen goed verstand hebben.

O neen - die vreze is geen bangheid, geen angst voor God. Door de wedergeboorte als werk van de Heilige Geest komt er de tere vreze van de Heere, het kinderlijk ontzag, de kinderlijke eerbied voor de Heere. We krijgen de Heere als het hoogste goed lief.

In deze maand richten wij graag de aandacht op onze kerkelijke jeugd, op onze jongens en meisjes. We staan aan het begin van de nieuwe catechisatieperiode en aan het begin van het verenigingsseizoen. Wat zou het rijk zijn als onze jeugd als Jozef de Heere mag vrezen. Als het catechetisch onderwijs tot zegen voor hen zou zijn. Als het onderzoek van Gods Woord het licht van dat Woord in hun jonge leven zou mogen doen opgaan. Jongemensen, het is zo rijk als je de Heere mag vrezen in je jonge leven. Zijn dienst is een schone, een zalige dienst. Een dienst waar je nooit geen spijt van krijgt. Die dienst is tegelijk een liefdedienst. De dienst van de wereld, van de zonde, van satan, van je eigen ik is een harde dienst, een slaafse dienst. Je hebt geen toevlucht, je hebt geen schuilplaats, je hebt geen helper. Zonder de Heere zijn we zo arm. We hebben geen steun, geen toeverlaat. Wat zijn we eenzaam, wat moeten we het alleen zien te redden. En de toekomst? Er is geen blij vooruitzicht. Straks de eeuwige duisternis. Och jongen, och meisje, let toch op de dag der zaligheid. Waarlijk - de Heere heeft geen lust in je dood, daarin heeft Hij lust. dat jij je bekeert en leeft. Vraag toch naar de Heere en Zijne sterkte. Zoek dagelijks Zijn aangezicht. Juist nu als het einde nabij is. Als de Heere Jezus weldra wederkomt. Bovendien - we zijn sterfelijk en vergankelijk, ‘t Kan heden de laatste dag zijn. ‘t Zal wat zijn om met een gedoopt voorhoofd voor eeuwig verloren te gaan. De belofte van leven, van eeuwig leven is aan je voorhoofd betekend en verzegeld. Buig dan toch de knieën. Totdat er ook in jouw leven die vrucht van de Heilige Geest is: de vreze des Heeren.

Die vreze bewaart voor de zonde. Jozef geeft het bewijs van de vreze des Heeren in het huis van Potifar. Hij heeft lust om de Heere te vrezen, de Heere als het allerhoogst en eeuwig goed. Daarom is het: “zou ik zo’n groot kwaad doen en zondigen tegen God?”

Jongemensen, jullie worden omringd door de zonde. En in onze tijd is het kwaad veelal geen kwaad meer, en de zonde geen zonde meer. Alles kan en alles mag vandaag. Meer nog: de zonde komt niet van buitenaf slechts tot ons. Ook van binnenuit. We zijn als kerkelijke jongeren niet beter dan jongeren buiten de kerk. We zijn ook zondaars, Adamskinderen, tot alle zonde en boosheid geneigd. Wat is nu het middel dat alleen bewaart voor de zonde? Kijk naar Jozef. Wat houdt hem staande? Waardoor geeft hij niet toe? Alleen de vreze des Heeren. Want daardoor spreken we: zou ik zo’n groot kwaad doen en zondigen tegen God?

Laten we er toch aan denken, dat wie zondigt, zondigt tegen God. Tegen die God, Die Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft. Die daarin Zijn onuitsprekelijke liefde betoond heeft. Hij heeft Zijn Zoon gegeven om zondaars zalig te maken. Wie zondigt, zondigt tegen die God en tegen die liefde. Zou jij daarom niet de zonde moeten haten en vlieden? Daarom ga als Jozef op de vlucht voor de zonde.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 september 1998

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 september 1998

Bewaar het pand | 12 Pagina's