Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christelijke Hogeschool De Driestar

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Christelijke Hogeschool De Driestar

5 minuten leestijd

G.O.L.V. V.G.S.

OPEN BRIEF

Aan alle kerkenraden en aan alle ouders in de kring van het reformatorisch onderwijs

L.S.,

De bijbelse opdracht om onze kinderen op te voeden in de vreze des Heeren geldt voor elk geslacht. Die opdracht is ook in een periode van vergaande ontkerstening van het grootste belang. God werkt middellijk. Daarom rust op het christelijk onderwijs, dat zich richt op de uitgangspunten van Reformatie en Nadere Reformatie de bijzonder verantwoordelijke taak om onze kinderen en jongeren te vormen voor de maatschappij van morgen. Veel is ons in het reformatorisch onderwijs in de ruimste zin van het woord geschonken. Thans bezoeken ruim 32.000 kinderen de basisscholen. Als we de protestants-christelijke scholen met een sterk behoudend karakter erbij rekenen, is dat getal nog aanzienlijk groter. Daarnaast zijn elke dag 20.000 jongeren te vinden in de zeven reformatorische scholengemeenschappen voor avo. vwo en vbo.

Verantwoord onderwijs in de schoolpraktijk van elke dag hangt uiteraard vooral af van de beschikbaarheid van goede leerkrachten, die zich principieel stellen op het standpunt van de oude gereformeerde belijdenis. Juist ten aanzien van de personeelsvoorziening zijn er zorgen. Mogen wij u daarin door middel van deze open brief laten delen?

Is er te weinig belangstelling voor de opleidingsmogelijkheden in eigen kring? Dat is niet het geval. We zijn bijzonder dankbaar voor de aanmelding van de vele vrouwelijke studenten bij een opleidingsinstituut als “De Driestar”. Maar ... onze jongens laten het afweten. De aanmelding van mannelijke studenten ligt de laatste jaren op ± 20% van het totaal. Daarvan valt in de praktijk nog een gedeelte af. Dat betekent ... steeds minder mannen voor de klas, terwijl het voor oudere kinderen vanuit pedagogisch gezichtspunt belangrijk kan zijn om ook eens een ‘meester’ te hebben. Deze ontwikkeling betekent ook ... steeds minder mannelijke kandidaten voor de functie van directeur.

Bij het voortgezet onderwijs zijn er dit jaar voor het eerst ook vrij grote problemen. We delen in een landelijke ontwikkeling, waarbij de lerarenopleidingen in omvang teruglopen. Ook onder ons kiezen steeds minder jongeren voor een opleiding tot docent bij het voortgezet onderwijs. De gevolgen zijn duidelijk. Dit jaar waren er zo’n zeventig vacatures, waarbij te vrezen valt dat een deel ervan onvervulbaar is. De problemen voor de besturen om de scholen draaiende te houden nemen ernstige vormen aan. Daarbij komt nog dat het reformatorisch onderwijs nog niet geheel is uitgebouwd. Elk jaar komen er nog banen bij. Vaak ontbreken geschikte sollicitanten...

Wat is de achtergrond van deze ontwikkeling bij het primair en voortgezet onderwijs? Aan de beloning van het leraarschap kan het niet liggen. Die is tegenwoordig goed. Waar schort het dan aan? Aan de opleiding? Daar is de laatste jaren steeds meer ruimte gekomen voor ieders persoonlijke aanleg en belangstelling. Dat geldt ook voor de keuze voor dat deel van het basisonderwijs waartoe men zich aangetrokken voelt. Onze maatschappij is veranderd. Dat heeft mede geleid tot een afnemende waardering van het leraarschap. Het werk vraagt nogal wat inzet. Zien vooral onze jongens de uitdaging daarin, de roeping daartoe? Of zijn we bezig in slaap te vallen? Taant onder ons de belangstelling voor het onderwijs naar Gods Woord? Neemt bij onze jongens de liefde af voor dit verantwoordelijke werk? Verstaan we het woord van Luther niet meer: “De functie van schoolmeester is naast het predikambt de allernuttigste, grootste en beste. Ik weet het bovendien nog niet wie van de twee de beste is”? Onderwijs geven betekent óók: zaaien van het Woord. Het behaagt God ook het onderwijs te gebruiken om door het zaad van het Woord Zijn Koninkrijk op te richten in de harten van onze kinderen en jongeren. Wat is het een mooie taak daaraan dienstbaar te mogen zijn.

Als de geschetste situatie op vrij korte termijn niet verandert, gaat het niet goed met onze scholen! Ouders, wijzen we onze jongelui met een mbo-, havo- of vwo-opleiding, wanneer ze aanleg hebben voor kennisoverdracht en betrokken zijn op kinderen, wel voldoende op de mogelijkheid om het onderwijs te dienen? Kerkenraden, de zorg voor de instandhouding van voldoende werkelijk gereformeerd onderwijs gaat u volgens zondag 38 van de Heidelbergse Catechismus direct aan. Het basisonderwijs heeft ook behoefte aan getalenteerde jongens met liefde voor het onderwijs, die hun mannetje kunnen staan. Het voortgezet onderwijs schreeuwt om jonge leraren en leraressen. Laten we ieder in eigen gezin, kerk en kring bij onze jongeren interesse wekken voor een taak bij het onderwijs. Belangstelling en liefde kunnen middelijkerwijs ontstaan door opmerkingen van ouders, aanbevelingen op de catechisatie, een goed woord op de kansel. Laten we allen doen wat onze hand vindt om te doen. De noodzaak is er! De tijd dringt!

De Heere zegene uw en ons pogen en gedenke alle onderwijs naar Schrift en belijdenis in Zijn onverdiende gunst en genade. Inmiddels verblijven wij met vriendelijke groet en hoogachting,

M. Golverdingen vdm

voorzitter van de Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs (VGS)

A. Karens

voorzitter van de Gereformeerde Onderwijzers- en Leraren Vereniging (GOLV)

Drs. I.A. Kole

lid van de centrale directie van de Christelijke Hogeschool “De Driestar”

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 oktober 1998

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Christelijke Hogeschool De Driestar

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 oktober 1998

Bewaar het pand | 12 Pagina's

PDF Bekijken