Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

John Brown - “Christus, de Weg, de Waarheid en het Leven” (4)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

John Brown - “Christus, de Weg, de Waarheid en het Leven” (4)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er is maar één Weg; er is maar één Middelaar tussen God en mens. En dat is: Jezus Christus! Hij is de Weg tot de Vader. De Bijbel spreekt er op vele plaatsen van. Een bekende tekst is Handelingen 4:12 “En de zaligheid is in geen ander; want er is ook onder den hemel geen andere naam, die onder de mensen gegeven is, door welken wij moeten zalig worden”.

Brown zegt dan: “Om dat klaar open te leggen, zullen wij een weinig van deze vierdingen spreken en aantonen,

1 .Wat onze staat is, en hoe nodig wij een weg hebben.

2. Hoe Christus aan deze staat van ons beantwoordt en een geschikte weg voor ons is.

3. Hoe Hij alleen deze weg is en aan onze behoefte voldoet.

4.Welke de buitengewone voordelen en bijzonderheden van deze weg zijn.

Laten wij proberen iets weer te geven van Browns uitwerking van bovengenoemde punten.

Het eerste punt is duidelijk genoeg. Wij zijn allen in Adam van de levende God afgeweken. We delen niet meer in Gods gunst. Dat kan ook niet, want we zijn haters van God en de naaste.

Of we het bemerken of niet: we liggen onder Gods vloek en toorn. Kinderen des toorns zijn wij. Het formulier om de heilige doop aan de kinderen te bedienen, zegt het zo kernachtig.

Wij zijn met onze kinderen in zonden ontvangen en geboren en daarom zijn we kinderen des toorns. Dat betekent dat wij niet in het Rijk Gods kunnen komen; tenzij wij van nieuws geboren worden. Letterlijk staat het zo: “Eerstelijk dat wij met onze kinderen in zonden ontvangen en geboren en daarom kinderen des toorns zijn, zodat wij in het Rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij van nieuws geboren worden.” Die kinderen des toorn kunnen zelf niet bij de Heere komen. Machteloos zijn ze. En dat niet alleen. Ook onwillig om iets te doen om op de aangewezen weg te komen. Er is een aangeboren haat tegen al Gods wegen. “Wij begeren niet verlost te worden uit die staat, waarin wij zijn, (...). Wij zijn onder de macht en het bevel des satans, die ons van de weg leidt, ja ons tot verderf voortdrijft op de verkeerde weg”, aldus Ds. Brown. Nadat hij dit behandeld heeft, gaat hij over naar zijn tweede punt. (Hoe Christus aan deze staat van ons beantwoordt en een geschikte weg voor ons is.)

Christus, aldus Brown, helpt ons uit onze staat van schuld en afscheiding. Hij heeft de grote bres tussen God en ons overbrugd.

Hij is dé Brug, waarover de ware gelovigen tot de Vader mogen gaan. Dat blijkt heel duidelijk uit Hebr. 10:19 en 20. Daar staat: “Dewijl wij dan broeders, vrijmoedigheid hebben om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus; Op een verse en levende weg, welke Hij ons ingewijd heeft door het voorhangsel, dat is, door Zijn vlees”. Het lijkt ons goed hier een korte uitleg bij te geven. In het oude verbond bleef het volk voor de gordijnen. Als de hogepriester in het heilige der heiligen doordrong, ging hij als vertegenwoordiger van het volk en niet als voorloper. De heerlijkheid van het volbrachte werk van Christus is, dat Hij eerst ingaat, de troon bestijgt en Zijn volk doet volgen. Het volk van God kan door het geloof, hoop en gebeden regelrecht tot God in de hemel gaan. Kan dat?

Ja, want Christus heeft voor allen die geloven, vrije toegang tot God verworven. Zijn bloed geeft aan de gelovige verzekering zowel van zijn veiligheid als van zijn welkom bij God!

De weg van Gods kinderen naar de hemel gaat door een gekruisigde Zaligmaker. O wat is dat groot! Lezers zoek het toch bij die God die Zijn Zoon van Zijn hart afstond om zondaren zalig te maken. Wat Christus óók doet, is de vloek en de toorn wegnemen! In dit verband noemt Brown Galaten 3:13 (Christus heeft ons verlost van de vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die aan het hout hangt). Door het ontdekkende licht van de Heilige Geest gaan we zien dat wij, overtreders van Gods wet, onder de vloek liggen. De Heere doet nog meer. Hij laat zien dat er een weg geopend is om aan deze vloek te ontkomen. We kunnen door het geloof in Christus weer in Gods gunst delen. Het is een machtig wonder dat Christus aan het vloekhout gehangen heeft. Hij is niet tevergeefs gekruisigd. Alle menselijke vervloeking is in Hem besloten geweest (Calvijn). Door Hem hebben de kinderen Gods verzoening verkregen, aldus Brown. Brown verwijst ons naar Romeinen 5:11 “En niet alleenlijk dit, maar wij roemen ook in God, door onze Heere Jezus Christus, door Welke wij nu de verzoening gekregen hebben”.

Ten tweede helpt Christus Zijn volk uit hun staat van goddeloosheid en vijandschap. Dat doet Hij o.a. door hun vuilheid en onreinheid weg te nemen. Hij wast hen in Zijn bloed. Dat bloed reinigt van alle zonden. Hij neemt onze onwetendheid en blindheid weg. Daartoe is Hij gezonden naar onze wereld. Hij is gezonden om de blinde ogen te openen. Hij geeft ogenzalf.

Hij neemt ook onze afkerigheid en onwilligheid tegen Zijn wegen weg. Hij maakt Zijn volk gewillig op de dag van Zijn heirkracht (Ps. 110:3).

De kracht en heerschappij van de satan verbreekt Hij. Hij is immers gekomen om de werken des duivels te verbreken. Hij is Overwinnaar in de strijd en Hij geeft Zijn volk de zege.

De vraag komt tot ons: Kennen wij Christus en Zijn kracht? Hebben wij van Hem ogenzalf ontvangen? Zo niet bedel er om! Hij heeft zalf genoeg. Zijn genade is onuitputtelijk. Nooit heeft Hij een zondaar die Zijn hulp inriep afgewezen.

Anderzijds moeten we wel bedenken dat onze gebeden, tranen en arbeid niets van onze schuld en zonde afdoet! Zij kunnen de gerechtigheid niet voldoen voor één zonde.

Alleen Christus is in staat om ons uit de gevangenis te verlossen. Alleen Christus is bij machte om ons gewillig te maken om God te dienen. Alleen Christus kan de vijandschap tegen God en Zijn werk wegnemen. Alleen Hij verzoent ons met God en met Zijn wegen.

Wie hiervan geestelijke ervaring heeft, wordt zeer gewillig en vrolijk om Gods geboden te houden.

De dichter van Psalm 119 zingt ervan: “Ik zal den weg Uwer geboden lopen, als Gij mijn hart verwijd zult hebben”. Hieruit blijkt het hartelijk voornemen van de dichter. Hij verwacht het overigens niet van zijn eigen kracht. Hij kent de grootheid van zijn zonde die hem steeds weer afhoudt van de Heere. Toch is er een groot verlangen in zijn ziel om de Heere te dienen. Is dat bij u, bij jou ook zo?

Kunt u het van harte meezingen?

Mijn hart kleeft vast aan waarheid en aan deugd;
Het zal op Uw getuigenissen hopen;
Beschaam mij niet, wil mij, in U verheugd,
Tot Uwe vrees, o HEER’, gestadig nopen.
Als Gij mijn hart verwijdt door ware vreugd,
Zal ik het pad van Uw geboden lopen.

(Ps. 119:16).

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 december 1998

Bewaar het pand | 8 Pagina's

John Brown - “Christus, de Weg, de Waarheid en het Leven” (4)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 december 1998

Bewaar het pand | 8 Pagina's