Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

John Brown: “Christus, de Weg, de Waarheid en het Leven” (17)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

John Brown: “Christus, de Weg, de Waarheid en het Leven” (17)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nadat John Brown gesproken heeft van het gebruik van Christus tot wering van de schuld van de dagelijkse overtredingen gaat hij spreken over hoe de gelovigen Christus moeten gebruiken om zich te reinigen van hun dagelijkse vlekken. Het mag duidelijk zijn dat iedere zonde de mens verontreinigt. Van de besten wordt gezegd, dat ze hun vlekken hebben en reiniging en wassing van node hebben. John Brown verwijst in deze o.a. naar Johannes 13 vers 8 en 10. Daar staat: “Petrus zeide tot Hem: Gij zult mijn voeten niet wassen in der eeuwigheid! Jezus antwoordde hem: Indien Ik u niet wasse, gij hebt geen deel met Mij.

Jezus zeide tot hem: Die gewassen is, heeft niet van node, dan de voeten te wassen, maar is geheel rein. En gijlieden zijt rein, doch niet allen.” Als een kind van God op zijn plaats is, bidt hij om die reiniging. Dat deed David, nadat hij overspel gepleegd had met Bathseba. Toen hij berouw kreeg over zijn zonde, welde er een oprecht gebed op uit zijn hart. Hoor hem bidden. “Was mij wel van mijn ongerechtigheid en reinig mij van mijn zonde. Ontzondig mij met hysop en ik zal rein zijn; was mij, en ik zal witter zijn dan sneeuw” (Ps. 51:4 en 9).

Deze voorbeelden tonen genoegzaam aan dat de gelovigen een verontreinigde ziel hebben. Die ziel moet gewassen worden in het bloed van Christus. Ja, het is Christus’ werk de gelovige te wassen. Een sprekende tekst in dit verband is 1 Corinthe 6:11. “En dit waart gij sommigen; maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd, in den Naam van den Heere Jezus, en door den Geest onzes Gods.” Vergeet nooit, kind des Heeren, welke dure prijs er voor u betaald is. Bewonder en aanbid Christus’ werk!

In het spreken en behandelen van het gebruik van Christus tot reiniging van de dagelijkse vlekken en smetten brengt Ds. Brown een tweedeling aan. Allereerst toont hij aan wat Christus gedaan heeft om deze vuilheid weg te nemen; Vervolgens geeft hij aan hoe de ware gelovigen Christus dienen te gebruiken om hun vuilheid weggenomen te krijgen.

We gaan eerst luisteren naar wat Ds. Brown ons te zeggen heeft over Christus’ werk inzake de zuivering van onze vuilheid van onze dagelijkse feilen.

“Hij is gestorven, opdat Hij deze weldaad en dat voordeel voor ons verwerven zou en zo heeft Hij ons verdienender wijze in Zijn bloed gewassen dat Hij aan het kruis gestort heeft. Aldus heeft Hij ons liefgehad en ons gewassen van onze zonden in Zijn eigen bloed. En dit geldt zowel van alle zonden, die begaan worden na, als die begaan zijn vóór de bekering. Aldus heeft Hij door Zichzelven onze zonden gereinigd, Hebr. 1:3, namelijk door het opofferen van Zichzelf als een zoenoffer om verzoening te doen.”

Dit is het fundament en de grond van al onze reiniging! Christus heeft dit verdiend door Zijn lijden en sterven.

Hij zendt dan ook Zijn Geest om die wassing en reiniging in ons te werken. De gelovigen worden zalig gemaakt door het bad der wedergeboorte en vernieuwing van de Heilige Geest. De zending en uitstorting van de Heilige Geest is vrucht van Christus’ dood!

Christus wordt vanwege de reinigende kracht van Zijn bloed een fontein genoemd. “Te dien dage zal er een Fontein geopend zijn voor het huis Davids en voor de inwoners van Jeruzalem tegen de zonde en tegen de onreinigheid” (Zach. 13:1).

In het Nieuwe Testament wordt er zelfs gesproken over Zijn allesreinigende bloed. “Het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde” (1 Joh. 1:7b). Uit het verband van de tekst wordt duidelijk dat de gelovigen die in het licht wandelen en dus waarlijk gemeenschap met God hebben, toch ook de reiniging door Christus’ bloed nodig hebben. Ze struikelen dagelijks en zijn met talloze zonden behept. Wat is het een zegen dat Christus een Fontein van Zijn bloed gemaakt heeft. Hij wil de onreinheid der zonde wegwassen. Bovendien heeft Hij verworven en bezorgd de uitwendige middelen, waardoor deze zuivering en heiligmaking wordt teweeggebracht, namelijk de prediking van het Evangelie en de sacramenten. O dat we het meer zouden beseffen, dat de verkondiging van het Woord geen zaak van mensen is. Het is Christus die Zijn dienaren zendt en hen bekwaamt om uitdelers van de menigerlei genade Gods te zijn. Als Hij niet op Golgotha geleden had, waren alle kansels leeg! Hij de volmaakte Prediker heeft tot Zijn discipelen gezegd: “Gijlieden zijt nu rein om het woord dat Ik tot u gesproken heb.” Door het woord, dat de Heere toen sprak, heeft Hij Zijn discipelen reeds gereinigd van de schuld en in beginsel ook van de smet der zonde. Al - dat zagen we reeds - blijft de dagelijkse reiniging noodzakelijk!

Ds. Brown laat duidelijk uitkomen dat Christus alles gedaan heeft tot reiniging en wassing van Zijn volk. Dat blijkt uit het bovenstaande, alsook dat Hij de beloften des Verbonds in de gelovigen bevestigd. Hij reinigt hen van al hun ongerechtigheid.

Aldus heeft Christus alles zeker gemaakt tot reiniging en wassing van Zijn volk.

Wat aangaat de wijze van ons gebruikmaken van Christus tot uitzuivering van onze dagelijkse besmettingen; zo moeten de gelovigen deze koers volgen. Voor eerst moeten zij gedenken en leven in de overtuiging van de uitnemende gruwelijkheden en vuilheid der zonde, die vergeleken wordt bij het uitbraaksel van een hond. Ten tweede dienen zij ook te bedenken hoe gruwelijk de zonde hen maakt in de ogen van een heilig God, die de ongerechtigheid niet kan aanzien.

Ten derde moeten zij door het geloof zien op het bloed van Christus, dat tot dit einde (doel) gestort is om vuile zielen daarin te wassen.

Ten vierde is het zeer noodzakelijk dat zij tot hun bemoediging de beloften van het nieuwe verbond aangrijpen.

Ten vijfde: Zij moeten denken aan het doel van Christus’ dood.

Dat doel is dat Hij zich een heilig volk zou verkrijgen die ijverig zullen zijn in goede werken.

Ten zesde: Zij moeten door het geloof het werk in Zijn hand stellen, die het best weet hoe een vuile ziel te wassen en al haar vuilheden uit te zuiveren. Het gebed zij dan ook gericht op de doorwerking van de Heilige Geest die het alles uit Christus neemt.

O gelovigen hecht toch geen gewicht aan uw droefheid, boetvaardigheid of tranen. Laat uwe harten gericht zijn op de Fontein Jezus. Want Christus’ bloed kan van alle zonde reinigen en alle vuilheid afwassen, van hoe donkere kleur die vuilheid ook zij.

Laat ons met David bidden: (Psalm 51:4 berijmd)

Ontzondig mij met hysop en mijn ziel, Nu gans melaats zal rein zijn en genezen.

Was mij geheel, zo zal ik witter wezen

Dan sneeuw, die vers op ’t aardijk nederviel

Ai, geef mij weer gewenste zielevreugd; Laat uit Uw mond mij stof tot blijdschap horen.

Zo wordt opnieuw ‘ t verbrijzeld hart verheugd,

En in mijn geest de ware rust herboren.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 juli 1999

Bewaar het pand | 8 Pagina's

John Brown: “Christus, de Weg, de Waarheid en het Leven” (17)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 juli 1999

Bewaar het pand | 8 Pagina's