Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

John Brown - “Christus, de Weg, de Waarheid en het Leven” (19)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

John Brown - “Christus, de Weg, de Waarheid en het Leven” (19)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Christus heeft Zichzelf geopenbaard als “de Waarheid”. Hij is de Waarheid ten opzichte van de beloften. Alle beloften zijn op Hem gefundeerd. Alle beloften zijn door Hem bevestigd. “Want zovele beloften Gods als er zijn, die zijn in Hem ja, en zijn in Hem amen, Gode tot heerlijkheid door ons”. Hij bevestigde de beloften aan de vaderen gedaan. “En ik zeg, dat Jezus Christus een Dienaar geworden is der besnijdenis vanwege de waarheid Gods, opdat Hij bevestigen zou de beloftenissen der vaderen” (Rom. 15:8).

Christus is ook de Waarheid, omdat Hij ten volle al de hoop en verwachting van Zijn volk vervult. Hij zal door hen geen leugenaar bevonden worden, wat ook de satan moge inblazen. Het ongelovige hart dat menigmaal meent dat Christus niet getrouw is, zal beschaamd worden. Christus is zo getrouw als sterk. Daarom zullen al Gods kinderen verzadigd worden met Zijn Beeld, wanneer hun laatste uur aanbreekt!

Een gezicht van Zijn heerlijkheid zal deze kinderen doen uitroepen: Het is genoeg.

Christus is tevens de Waarheid ten opzichte van het leiden en bestieren van Zijn volk in de Waarheid. Hij wordt immers genoemd een Leraar van God gekomen (Joh. 3:2) en Een die de weg Gods in der waarheid leert (Matth. 22:16).

Dat wij zouden mogen vragen: “Heere, leer mij wat nuttig is. Ik ben zo dom en onwetend, maar U wil toch domme mensen leiden en leren”.

Christus is de Waarheid ten opzichte van Zijn getuigenis geveN aan de Waarheid. Hij kwam om van de Waarheid getuigenis te geven. Dat blijkt uit Zijn gesprek met Nicodemus. Nicodemus was onkundig, hij was onwetend in geestelijke zaken. Deze leraar van Israel was niet op de hoogte van de eerste beginselen van de zaligmakende godsdienst. Zodra Nicodemus hoort van de wedergeboorte roept hij uit: “Hoe kunnen deze dingen geschieden?” U ziet geleerdheid, status of een hoge kerkelijke positie zijn geen garantie dat een geestelijke is onderwezen door de Heilige Geest.

Op de vraag van Nicodemus: “Hoe kunnen deze dingen geschieden?” volgt een scherpe terechtwijzing van Jezus. Jezus antwoordde en zeide tot hem: “Zijt gij een leraar Israels, en weet gij deze dingen niet?” Een scherpe beschuldiging tegen Israels theologie die slechts de uiterlijke vormen bestudeerde! In het gesprek van de Heere Jezus met Nicodemus geeft Jezus er blijk van van de Waarheid getuigenis te geven. Hij is de getrouwe Getuige!

Christus is de Waarheid, omdat Hij Zich in alles jegens arme zondaars gedraagt, volgens het Evangelie en zijn aanbiedingen. Hij biedt Zich aan allen aan om niet en Hij belooft niemand uit te werpen, die tot Hem komt. Hij geeft moed om te komen aan alle zondaars die er in berusten hun zonden te verlaten. Hij belooft niemand te verwijten, die komt.

“Hebbende deze waarheid aldus opengelegd, zo moeten wij nu gaan spreken over de wijze, waarop de gelovigen Hem zullen gebruiken als de Waarheid in verscheiden gevallen, waarin zij Hem zullen van node hebben als de Waarheid”, aldus Ds. Brown.

Deze waarheid dient om ons aan onze ellendige staat te ontdekken. Om ons te laten zien dat beschouwende letterkennis ons niet zal helpen, zolang wij van Hem vervreemd zijn, die de Waarheid is.

Deze waarheid leert ons zien dat wij onszelf uit de staat van duisternis en onwetendheid niet kunnen helpen.

Wat de kinderen Gods aangaat, kunnen we opmerken, dat zij ten dele verlost zijn van die samenknoping van leugens, dwalingen en onwetendheid. Christus, de Waarheid, zal hen behouden aan de overzijde aan land zetten. Zij zullen aankomen door ’t Goddelijk licht geleid. Zij hebben een vaste, een bestendige Vriend tot Wie zij gaan in de dag van duisternis, als valsheid en leugen schijnen te zullen overwinnen. Deze Vriend is Christus de Waarheid, die hen alleen kan helpen in die dag!

Ds. Brown verkwikt de gelovigen niet alleen; hij bestraft hen even zeer. Het is helaas zo, dat de gelovigen vele malen noch de bedreigingen noch de beloften vast geloven. Er is zoveel twijfel en vrees in hun ziel. Daarover moeten ze bestraft worden. De Heere is immers volkomen betrouwbaar. Hij houdt getrouw Zijn Woord. De gelovigen maken veel te weinig gebruik van Christus. Men gaat niet tot Hem als de Waarheid, in gevallen die Zijn hulp vereisen als de Waarheid.

Ds. Brown weet naast de vermaningen een indringende aansporing te geven. Neem Christus alleen aan als uw Leidsman. Verloochen uw eigen verstand, wijsheid en vernuft. Geef u dagelijks over aan Hem, want Hij is alleen de Waarheid.

“Wij moeten onszelven dagelijks aan Hem overgeven als de Waarheid om Hem in onze ziel te ontvangen, opdat Hij aldaar in mocht wonen en blijven. Dan zal de waarheid ons vrijmaken”, aldus Ds. Brown.

Daarna vuurt John Brown de gelovigen aan om veel te bidden. Veel oefening van het gebed is nodig om in de waarheid geleid te worden. Het gebed is het kanaal, althans het voorname kanaal, waardoor licht in de ziel gevoerd wordt. Er moet ook een ernstig en christelijk lezen en horen van het Woord zijn. Het Woord is immers het Woord der waarheid. Daarom moeten we met veel zelfverloochening en eenvoudigheid des harten deze plichten verrichten.

Laten we voorts ons wachten om op ons eigen verstand te vertrouwen of op het oordeel van andere mensen te bouwen. Alleen de Heere weet wat goed voor ons is. Wij moeten vasthouden al wat Hij ons leert door Zijn Woord en Geest. Hiertoe wekt de apostel ons op. “Daarom moeten wij ons te meer houden aan hetgeen van ons gehoord is, opdat wij niet te eniger tijd doorvloeien” (Hebr. 2:1).

John Brown merkt op: “Wij zullen er nu toe overgaan om enige meer bijzondere toepassing van dit kostelijk leerstuk te maken, door te spreken over enige bijzondere gevallen, waarvan wij voorbeelden zullen geven, waardoor de verstandige christen kan geholpen worden, om te verstaan, hoe zich te gedragen en hoe Christus te gebruiken in dergelijke gevallen, waarin Christus gebruikt moet worden, als de Waarheid”.

In het dertiende hoofstuk gaat Ds. Brown over die plicht om Christus als de Waarheid te gebruiken nader in!

Het is een geboden plicht, dat wij moeten opwassen in de kennis van Jezus Christus. En omdat de kennis van de kinderen Gods in deze ook onvolkomen is, is het nodig dat zij hiertoe worden aangespoord. Bovendien is die kennis van groot nut. Hoor maar: “En gij tot hetzelve ook alle naarstigheid toebrengende, voegt bij uw geloof deugd, en bij de deugd kennis. En bij de kennis matigheid, en bij de matigheid lijdzaamheid en bij de lijdzaamheid godzaligheid. En bij de godzaligheid broederlijke liefde, en bij de broederlijke liefde de liefde jegens allen. Want zo deze dingen bij u zijn en in u overvloedig zijn, zij zullen u niet ledig noch onvruchtbaar laten in de kennis van onzen Heere Jezus Christus” (2 Petr. 1:5-8).

O kinderen des Heeren staat dan toch naar deze vruchtbaarmakende kennis van Christus. Roep Gods genade daartoe in, want uit uzelf met al uw natuurlijke gaven kunt u niets tot stand brengen. Sla toch het oog op de Wijsheid Gods, op Hem die uit de schoot des Vaders is gekomen. In Hem woont al de volheid van God. Hij schenkt u de Geest der waarheid die in alle waarheid leidt. Ons gebed zij: “Zend Uw licht en Uw waarheid, dat die mij leiden”.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 augustus 1999

Bewaar het pand | 8 Pagina's

John Brown - “Christus, de Weg, de Waarheid en het Leven” (19)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 augustus 1999

Bewaar het pand | 8 Pagina's