Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voorde Jeugd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voorde Jeugd

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Beste jongelui,

Het onderwerp voor de komende artikelen luidt: ‘Kan iemand al de jong de HEERE kennen?’ Ik wil dit doen aan de hand van enkele bijbelse voorbeelden, bijvoorbeeld Izak, Jozef, Samuël, enz.

Vooraf wil ik een paar algemene opmerkingen maken over dit onderwerp.

Belangrijke vraag

Mac Cheyne liep een keer over straat en zag een jongen aankomen. Toen ze elkaar tegenkwamen, stelde hij de vraag: ‘Walter, heb je je ziel lief?’ Toen liep hij door, maar de woorden zonken heel diep in het jonge hart. Je hebt je ziel niet lief. als je je hart geeft aan de duivel en de wereld. God roept je toe: ‘Mijn zoon! geef Mij uw hart.’ (Spreuken 23:26) Hij vraagt jouw hart, dat zondige, onbekeerde hart, vol van jezelf en leeg van God. Alleen God kan er een nieuw hart van maken. God heeft er recht op. Denk je nu werkelijk dat Hij wacht, totdat je oud en versleten bent? Datje stem begint te kraken, je ogen slechter worden je gehoor vermindert, je geheugen je in de steek laat? Het leven is zo kort en onzeker. Ik weet wel, dat je geneigd bent deze levensvragen uit te stellen. Er zijn zoveel andere dingen die je opeisen. Mac Cheyne schrijft aan jonge mensen het volgende: ‘Zang en dans en het opwekkend spel zijn het meest meeslepend voor onze jonge harten. Maar ach! Denk er eens een ogenblik over na. Is het niet vreselijk datje gelukkig kunt zijn, zolang je niet voor eeuwig behouden bent.’

Gods werk

Nu is bekeren Gods werk. Hij is vrij om iemand jong of oud te bekeren. God is ons niets verplicht. Toch bewijst Gods Woord ons, dat Hij de meesten op jonge leeftijd bekeert. Bernardus Smytegelt zegt: ‘De meesten worden voor hun dertigste toegebracht.’ Dat betekent niet, dat iemand van boven de dertig hoeft te wanhopen. Abraham was vijfenzeventig jaar oud, toen hij geroepen werd uit Ur der Chaldeën. We moeten het er niet op aan laten komen. Immers hoe ouder een zondaar wordt, hoe meer hij zich rijp maakt voor het oordeel. God heeft een belofte gegeven voor jonge mensen, die met de nood van hun Godsgemis over deze wereld lopen: ‘Die Mij vroeg zoeken, zullen mij vinden.’(Spreuken 8:17) Ik citeer weer een passend woord van Mac Cheyne, gericht tot jonge mensen: ‘Ga naar een eenzame plaats, huigje knieën en roep de Heere aan. Sta niet op voordat je Hem gevonden hebt. Bid om door Zijn arm vergaderd en in Zijn schoot gedragen te worden. Raak de zoom van Zijn kleed aan en zeg: “Ik moet, ik durf, ik wil U niet laten gaan, tenzij dat Gij mij zegent.” ‘

Kenmerken

Wat is typerend voor het zaligmakend werk van de Heilige Geest in jonge harten?

Ik heb voor de beantwoording van deze vraag enige goede schrijvers geraadpleegd, o.a. William Guthrie uit het boek ‘Des Christens grote Interest’ en Wilhelmus a Brakel, het hoofdstuk over de wedergeboorte uit ‘De Redelijke Godsdienst’. ( Ga zelf ook eens lezen in zulke boeken!) Het opvallende is dat als eerste kenmerk, niet genoemd wordt een deugdzaam leven. Het is juist heel gevaarlijk om dat te zien als zaligmakend werk van de Heilige Geest. Een ouder kan zo gauw vertederd worden, als hun kind zo lief kan bidden of zo gehoorzaam naar de catechisatie gaat. Op zichzelf genomen zijn dit fijne ervaringen. We kunnen er echter een rijke jongeling mee worden. Het eerste teken van de werking van de Heilige Geest is, dat kinderen en jonge mensen een gevoel van zonde krijgen. Merk je dat je hart open staat voor allerlei zonden? Datje niet opgewassen bent tegen de kracht van de zonde? Heb je daar smart over? Worstel je ermee voor het aangezicht van de HEERE? Het tweede kenmerk is dat ze het oog op Gods genade houden. De Heilige Geest werkt een sterke behoefte aan genade. Hij doet hen telkens vragen om de vergeving van zonden. Hij spoort hen aan om de toevlucht te nemen tot Christus. Hij geeft hen enige aanrakingen des geloofs, waardoor ze iets gaan voelen van de kracht van de belofte tot vergeving van zonden. Ondertussen en dat is het derde kenmerk, worden ze vrij gehouden van typische jeugdzonden. Guthrie noemt o.a. zweren, spotten, liegen. ‘Verder hebben ze weinig aandrang nodig tot godsdienstige plichten’, aldus Brakel. Met de jaren groeit het geloof, het licht en de heiligmaking. Brakel schrijft ook dat het soms lijkt alsof het over is, maar na verloop van tijd herstelt het geestelijke leven zich. We zouden meer kenmerken kunnen noemen. We hopen dat in de toekomst te doen aan de hand van de bijbelse voorbeelden. Heb je vragen hierover, schrijf ze op en stuur ze naar mij toe. Ik wil graag proberen ze te beantwoorden. Ontvang de hartelijke groeten van jullie vriend,

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 augustus 1999

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Voorde Jeugd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 augustus 1999

Bewaar het pand | 8 Pagina's