Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De sterke stad Gods (II)

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

De sterke stad Gods (II)

4 minuten leestijd

Te dien dage /al dit lied gezongen worden in het land van Juda: “Wij hebben een sterke stad, God stelt heil tot muren en voorschansen...

...Die het nooit toe zal laten, dat Zijn werk teniet gedaan wordt.

Maar let er dan wel op, wannéér dit lied van die sterke stad gezongen wordt. Het lied is gedateerd, wordt op een bepaalde dag gezongen. Duidelijk staat het hier: “te dien dage...” Dat heeft aparte betekenis. Die dag is de dag der verlossing voor het overblijfsel van Juda. God zal Juda wel door het oordeel van de ballingschap in Babel heen laten gaan. Daar zal het overblijfsel wenen om de verwoesting van de stad. Bovenal echter om de oorzaak daarvan: hun eigen ongerechtigheden. Zij zullen buigen onder het welverdiende oordeel. Maar de dag der verlossing zal weer voor hen aanbreken.

God zal die dag bereiden door Zijn almachtige Hand. Dan zullen ze mogen wederkeren en een sterke stad uit Gods trouw ontvangen.

“Te dien dage.” Die dag der verlossing wordt voor de Kerk des Heeren in Christus bereid. Hij komt om met Zijn bloed te betalen en zò het uitzicht op die sterke stad te openen. Ja, die dag wordt gekend door de levende leden van de Kerk des Heeren als God in Christus verlossing schenkt. De dag der verlossing is er immers als hen de liefde Gods in Christus bewezen wordt voor hun hart. Dag der verlossing als hun schuld teniet gedaan wordt voor hun besef in het bloed van het Lam.

Ja, het lichten van die dag der verlossing is er al in al de bewijzen die zij van de liefde Gods ontvangen.

Dan wordt dit lied door de verloste Kerk gezongen reeds hier beneden. Dan zijn ze beveiligd tegen de vijanden, die wel trachten het leven te roven, maar in de ervaring van de kracht der genade heeft de vijand geen kracht. Zeker, hier beneden duurt het niet lang. De bevinding van hun hart van die Dag duurt meest geen lange tijd. De vijand weet vaak zo spoedig daarna het hart binnen te komen met zijn listen en lagen; ’t meest wel hierom, omdat zij van nature zo vleselijk gezind blijven. Maar de dag der verlossing, die God in het borgtochtelijk werk van Christus bereid heeft, houdt van Gods zijde de kracht. Om door het geloof geoefend te worden om zo beveiligd te zijn in de kracht van Gods heil. Dan daagt de dag der verlossing aan het einde van hun leven. Zij zullen te dien dage ingaan in het hemels Jeruzalem, de sterke stad Gods, waar geen vriend afwezig is en geen vijand aanwezig.

Is dat uw deel? Die vraag is het waard ernstig overdacht te worden. Deel is dit alleen voor die in deze stad woont. Geopende poorten heeft deze stad voor het rechtvaardige volk, dat de getrouwheden bewaart. Dit lied zingt er in het vervolg van! Behoort gij tot dat volk?

En nu is dit de stem van het Evangelie, dat in het bloed, waarin deze stad gegrond ligt, een zondaar rechtvaardig verklaard kan worden. Zoekt dit. Uw hart heeft er geen plaats voor van nature. We zijn burgers van een stad, die we voor sterk houden, maar die zal vergaan. Op vrije genade kan het anders worden. Laat het u geen ogenblik met rust laten eer ge het weet om niet straks voor gesloten poorten verloren te gaan.

Misschien zijt ge bang nog eeuwig buiten te blijven. Ongetroost hijgt ge naar verlossing van uw schuld. Naar recht moet ge buiten gewoipen worden.

Verrassend bereidt de Heere voor een arm volk de dag der Verlossing. Houd er op aan, bekommerde om God. Straks maakt Hij die dag werkelijkheid om u te doen zingen van het heil in Christus. De stad Gods: een verloste stad, een veilige stad, ja ook een volle stad. Niemand die gekocht is met het bloed van Christus zal achterblijven. Om die stad te vervullen met Gods lof en de wonderen van Zijn genade.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 oktober 1999

Bewaar het pand | 8 Pagina's

De sterke stad Gods (II)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 oktober 1999

Bewaar het pand | 8 Pagina's

PDF Bekijken