Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor de Jeugd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor de Jeugd

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

David is ook iemand geweest, die de HEERE kende vanaf zijn jeugd. Twee bijbelplaatsen willen we noemen. Allereerst Psalm 22: 11 ‘Op u ben ik geworpen van de baarmoeder af; van de buik mijner moeder aan zijt Gij mijn God.’ In de tweede plaats Psalm 71: 17‘ O God! Gij hebt mij geleerd van mijn jeugd aan, en tot nog toe verkondig ik Uw wonderen.’

David kijkt terug

Er zijn een aantal momenten geweest dat David achterom keek in zijn leven. Meestal gebeurde dat in moeilijke omstandigheden, toen hij achtervolgd werd door Saul of Absolom. Hij heeft dat ook gedaan toen hij de troon mocht bestijgen. Dan ging hij terug naar het begin. Zo kwam hij bij zijn geboorte. Toen al was hij op de HEERE aangewezen. Psalm 22:11 roept een beeld op. Het doet denken aan een oosterse gewoonte bij de geboorte van een baby. Men legde het pasgeboren kind op de knieën van de vader, opdat hij het kind zou erkennen als zijn kind, voor wie hij zorgen moest. ‘Nu’ zegt David, ‘zo ben ik op de HEERE geworpen.’ Zijn moeder heeft hem aan God overgegeven. David moest Zijn kind zijn. God moest Zijn Vader zijn. God zou David verzorgen, beschermen en leiden. God heeft dat ook gedaan. David getuigt daarvan in Psalm 71: 5 en 6.

Davids ‘schoolleven’

‘O God! Gij mij geleerd van mijn jeugd aan’, zegt David. Met andere woorden; David is bij de HEERE op ‘school’ geweest. Dat is de school van de Heilige Geest. De ‘proefwerken’ op deze school zijn de moeiten in zijn leven geweest. De eerste periode op deze ‘school’ is voor hem de tijd geweest, toen hij als herder de schapen van zijn vader hoedde. Dat is een goede tijd geweest. Zijn verwachting op de HEERE is daar gegroeid. Vele beelden in de natuur waren voor hem zichtbare leermiddelen. Denk aan Psalm 23 ( Herderspsalm), aan Psalm 29 ( Onweerspsalm). Later is hij in het diepe geworpen, toen hij aan het hof van Saul terechtkwam. Hij was toen ongeveer 18 jaar oud. Een hoogtepunt was de overwinning op Goliath. Saul zei: ‘Gij zijt een jongeling, en hij is een krijgsman van zijn jeugd af.’ ( 1 Sam. 17:33) David wees door het geloof dit bezwaar af en zei : ‘De HEERE Die mij van de hand des leeuws gered heeft, en uit de hand des beers, Die zal mij redden uit de hand van deze Filistijn.’ (1 Sam. 17:37) Zover zijn geheugen reikte was de HEERE zijn onderwijzer en leidsman. Hij richtte Davids voeten op het spoor van Gods geboden. Hij bracht hem telkens terug, als hij afdwaalde.

Davids taak

In Psalm 71:17 lezen wij: ‘...........en tot nog toe verkondig ik Uw wonderen.’ We weten allemaal dat David als koning een grote taak op zijn schouders kreeg. Het doel daarvan was,om Gods wonderen in zijn leven te vertellen. Wat is een wonder? Een wonder is als het onmogelijke mogelijk wordt. David ziet het als zijn taak om de wonderen van God te vertellen. Zijn geboorte is zo’n wonder, God keek toen al naar hem om. Zijn roeping, de vele uitreddingen in zijn leven. Gods trouw, tegen de achtergrond van zijn eigen ontrouw. Het zijn allemaal bewijzen van Gods goedertierenheid aan een on waardige zondaar.

Lessen

Kijk jij ook weleens terug in je leven? Wat zie je dan ? Een leven vol met successen, een geslaagd schoolleven, een goede baan of een leven vol met vrolijkheid of een leven vol met mislukkingen en teleurstellingen? Toen David terugkeek zag hij Gods Hand in zijn leven. Let jij daar ook eens op? Is het geen wonder dat je geboren bent uit een gezin, waarin je in aanraking bent gekomen met Gods Woord? Jouw ouders hebben je toch ook op de HEERE geworpen? Of niet soms? Je mocht opgroeien in een christelijk gezin. Je ging naar een christelijke school. Je volgde catechisatie, je ging twee keer mee naar de kerk. God heeft je leven gewild, misschien ben je weleens een keer kennelijk gespaard, bijvoorbeeld tijdens een autoongeluk of na een operatie. Wat heeft dat allemaal uitgewerkt in je leven?

Is de Heilige Geest aan het werk geweest? Ben je een leerling van Hem geworden? Dan weet je iets van je zondigheid af. Dan weet je datje jezelf niet kunt zaligmaken. Je voelt dat je een Zaligmaker nodig hebt. Dan heb je geleerd niet langer meer te vertrouwen op je eigen verstand, je eigen kracht, maar dan is je verwachting alleen op de HEERE gericht. Misschien zegt iemand: ‘Het lijkt wel of de HEERE alles afbreekt in mijn leven.’

Hij doet dat om jou wakker te schudden en toe te roepen: ‘Mijn zoon, mijn dochter geef Mij jouw hart.’ Davids ogen waren geopend voor de leiding van God in zijn leven. Toen gingen de gewone dingen van het leven voor hem een wonder worden. Hij werd door de Heilige Geest gedrongen, om dat aan anderen te vertellen. Ik heb eens iemand horen vertellen, hoe de HEERE in haar leven was gekomen. In de tijd dat ze zich diep ongelukkig voelde, omdat ze God niet kende, zei ze opeens tegen zichzelf: Ik leef nog, het kan nog, Ik lig nog niet in de hel!’ Het werd voor haar een groot wonder dat ze nog in het heden der genade was. Het werd voor haar een wonder dat ze Gods Woord ter hand mocht nemen, dat ze opging onder de zuivere prediking. De HEERE is toen doorgegaan met haar en heeft haar onderwezen in de weg der zaligheid.

David ziet ook de lessen die hij van de HEERE heeft ontvangen. Dat is een groot voorrecht. Er zijn een aantal dingen waaraan je kunt weten of jij deel hebt aan Zijn onderwijs. De HEERE geeft aan Zijn leerlingen een verlicht verstand. Hij geeft inzicht in Zijn Woord, in Zijn manier van werken. Hij laat niet alleen je zonde zien, maar ook waar je er mee terecht moet komen. Je moet ze niet proberen te verbergen of op te poetsen of goed te maken, maar belijden en brengen aan de voeten van Christus.

Daar is vergeving, daar is ook genezing voor jouw zondekwaal. Zijn onderwijs zorgt er voor dat je moeilijke wegen in je leven een plaats weet te geven. Je gaat zien waarom de HEERE beproevingen geeft. Om je klein te houden, afhankelijk van Hem. Om je ver van de zonde te houden en dichtbij de HEERE. Door het onderwijs van de HEERE, krijg je steeds meer en meer zicht op wat de HEERE van jou vraagt. Je krijgt een verlangen om tot Zijn eer te mogen leven.

Zou jij ook op die school willen? Zou jij les willen ontvangen van deze Hemelse Onderwijzer? Belijd je dwaasheid en blindheid en geef je over aan Zijn leiding. Hij zal leren hoe je wandelen moet.

Ontvang de hartelijke groeten van jullie vriend,

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 november 1999

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Voor de Jeugd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 november 1999

Bewaar het pand | 8 Pagina's