Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor de Jeugd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor de Jeugd

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In dit artikel wil ik de roeping aan de orde stellen. Dat is de eerste schakel in de heilsorde. De roeping komt tot ons door de verkondiging van het Woord van God. De evangeliedienaar is net als Noach. Hij waarschuwt voor het toekomende oordeel en wijst op ‘De Ark der behoudenis’. Nu heeft deze roeping niet bij iedereen effect. Bij velen komt deze roeping niet verder, dan het oor. Bij anderen dringt de roeping door tot in het hart. Daarom spreken we van uitwendige en inwendige roeping.

Uitwendige roeping

We mogen nooit zeggen: ‘ O, het is maar een uitwendige roeping.’ Als God jou roept door middel van de prediking, dan meent Hij dat. De Dordtse Leerregels zeggen: ‘Deze roeping is ernstig en welmenend.’ God eist jou op. Hij heeft recht op jou. Hij waarschuwt ons voor het verderf, dat we tegemoet gaan. ‘Het is Gods aanbod der genade aan zondaren.’ ( Thomas Watson in Hoofdsom van de Geloofsleer, bldz. 289)

Deze roeping heeft wel eens een uitwerking op ons. Soms worden we onrustig en gaan we er serieus over nadenken. Het geweten ontwaakt. Er zijn weleens gevoelens van berouw. Soms treedt er een zichtbare verandering van levenswandel op. Als echter de roeping niet dieper doordringt, zijn we al gauw tevreden met onze godsdienstige gevoelens en maatregelen. Het mist echter de diepgang, die gekend wordt als de roeping doordringt tot ons hart.

Inwendige roeping

Dit gebeurt, als Gods Woord door de Heilige Geest ingedragen wordt in jouw hart. Het gesloten hart wordt geopend. Je ontvangt een ‘geestelijk oor’. Je hoort Gods roepstem daadwerkelijk. Niet als één of andere mystieke ervaring, bijvoorbeeld door een hoorbare stem. Deze roeping is een bewuste geloofswerkelijkheid in je leven. Het is te vergelijken met de wijze waarop Christus Lazarus opwekte uit de dood. Christus riep: ‘Lazarus kom uit!’ En Lazarus kwam uit. Zo roept de Heere jou heel persoonlijk uit je zondegraf, uit de gevaarlijk toestand waarin je verkeert, uitje wereldse genoegens. Je wordt er innerlijk van overtuigd, dat het niet goed zit tussen God en jouw ziel. Je weet je een verloren zondaar voor God. Er valt niets aan op te knappen.

Nergens kun je God mee behagen. Je ziet dat jouw godsdienst vol was van zelfliefde. Als de prediking je schuldig verklaard, dan zegt je hart daar ‘amen’ op. Toch zal bij deze hemelse roeping een lichtstraal binnendringen in je gevangenis. De lichtstraal van het Evangelie. De Heilige Geest opent je ‘zielsoren’ voor de boodschap dat er een mogelijkheid van zalig worden is in de Heere Jezus Christus. Er is een Weg des behouds! Er is een Deur van Hoop! Er is een Zaligmaker! Van die boodschap kun je niet meer loskomen. Die blijft diep op de bodem van je ziel vasthaken. Door de levendmakende kracht van Gods Geest, wordt je in staat gesteld om op te staan en tot God te gaan, om met Hem te onderhandelen over de vergeving van zonden. Deze roeping trekt mij door het beginnende geloof tot Christus, om door Hem met God in het reine te komen. Deze roeping Gods gaat gepaard met liefde, waardoor jij je geroepen weet om heilig voor God te leven. ‘God heeft ons niet geroepen tot onreinheid, maar tot heiligmaking.’ ( 1 Thessa- lonicenzen 4:7) ‘God roept tot de heerlijkheid; te vergelijken met iemand die uit de gevangenis geroepen wordt om op de troon te zitten.’ ( Thomas Watson in Hoofdsom van de Geloofsleer, bldz. 291)

Door de inwendige roeping wordt de dode zondaar wederomgeboren. Daarover wil ik de volgende keer met jullie nadenken.

Oproep

Leg de roeping, die tot je komt niet naast je neer. Buig toch je knieën en zeg het eens tot God, Die roept: ’ HEERE, ik ben net als die blinde Barthimeus, ik moet gehaald en gebracht worden.’ ‘Ja, ik ben net als de jongeling van Naïn, ik moet uit mijn dodigheid opgewekt worden.’ ‘ Toon Uw almacht en roep mij, voordat het te laat is.’ Laat dat jouw bede mogen zijn.

Ontvang de hartelijke groeten van jullie vriend,

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 februari 2000

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Voor de Jeugd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 februari 2000

Bewaar het pand | 8 Pagina's