Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor de jeugd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor de jeugd

Wedergeboorte (2)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De vorige keer zijn we begonnen om met jullie na te denken over de wedergeboorte. We hebben kunnen lezen hoe de Heilige Geest het verstand verlicht. We willen nu stilstaan bij wat er gebeurd met je wil, als de wedergeboorte zich in jouw leven voltrekt.

De wil vernieuwd

Wat wil je graag? Dat is een vraag, die allerlei verlangens bij je oproept. Wat is jouw antwoord op deze vraag? Waar wordt je door beheerst? Door sport, geld, populariteit, lusten, eigen wijsheid, een godsdienst naar je eigen smaak of .... door de Heilige Geest? Jullie weten dat onze wil niet langer vrij meer is, maar gebonden aan satan en de zonde. Onze wil is niet zuiver meer, maar vervuild en halsstarrig, vol met bijbedoelingen, gericht op zichzelf. Onze wil gaat uiteindelijk dwars tegen God in, al zul je dat niet direct willen toegeven. Als het wonder van de wedergeboorte plaatsvindt in je leven, dan gebeurd er iets met je wil, waardoor het radicaal veranderd.

Wat gebeurd er dan met de wil? Het is niet zo, dat de Heilige Geest je wil geweld aandoet. Zijn inwerking op de wil is wel krachtig, maar niet gewelddadig. De wil wordt niet als een gevangene naar een cel gesleurd of als een os naar de slachtbank . (Calvijn) De wil wordt door de liefde Gods gebroken in haar verzet en omgebogen naar Gods wil. Zo wordt een onwillig meisje gewillig, een dwarse jongen gehoorzaam aan Gods Woord. Thomas Boston zegt: ‘ De wil wordt genezen van zijn totale onbekwaamheid om te willen wat goed is.’ De zonde wasje eerst zoet, maar nu wil je haar uitspuwen als gif dat je ingedronken hebt. (Boston) De vernieuwde wil komt in verzet tegen de zonde, vooral tegen je ‘koningszonde’. De zondige lusten zijn je tot smart en je wilt ze niet langer ‘te eten geven’, integendeel je wilt ze laten uithongeren. Je weet maar al te goed hoe je je zondige begeerten kunt voeden, bijvoorbeeld door televisie kijken, bepaalde lectuur lezen, meedoen aan bepaalde gesprekken. Dat ga je daadwerkelijk mijden. Dat wil niet zeggen, datje nooit meer in de zonde valt. Dat zal heus nog wel gebeuren, maar als het goed is, wordt dat je strijd en is het je tot smart als je merkt hoe vaak je nog de wil van God verzaakt.

De wil is bereid

De wil is bereid om de Heere Jezus Christus te ontvangen. (Boston) De wedergeboorte zorgt ervoor dat er in hart van een verloren zondaar plaats gemaakt wordt voor Christus en Zijn weldaden. Thomas Boston zegt: 1 De binnendeur van de wil is voor Hem geopend en ook de buitendeur van ons verstand.’ Let erop de naam-christen (dat is de namaak-christen, die de waarachtige wedergeboorte mist), zal ook zeggen hij of zij Christus wil ontvangen, maar zij willen niet de ‘Gehele Christus’. Ze willen Hem wel als Profeet, om aan hen de weg naar de hemel te vertellen; ze willen Hem ook wel als Priester, om voor hun zondeschuld te betalen; maar ze willen Hem niet als Koning, om over hen te regeren met Zijn Woord en Geest. Als je echt wederomgeboren bent, wil je de ‘Gehele Christus’ leren kennen. Dan wil je leerling worden op de school van Heilige Geest, om te leren waartoe en waarom Christus moest lijden en sterven. Je wilt weten wat het allemaal inhoudt: Echte zondekennis te hebben, Gods recht te kennen, Christus te kennen, enz. Je wilt het niet alleen verstandelijk weten, maar je wilt er ook iets van beleven. Je wilt eigenlijk ontzettend veel, als je wil vernieuwd wordt. Je wilt bij het echte volk van God horen. Je wilt heilig voor God leven. Deze drang is vooral in de eerste tijd van het geestelijke leven heel sterk. Er komen ook tijden, dat je denkt: ‘ Wat komt er allemaal van terecht.’ Onthoudt dit maar goed: De Heere leert tot de laatste snik van je leven, wat Hij tegen Zijn discipelen heeft gezegd: ‘ Zonder Mij kunt gij niets doen.’ Heb je het ook wel eens gezongen: ‘Mijn hart o Hemelmajesteit, is tot Uw dienst en lof bereid’ ?

( De aanhalingen van Thomas Boston komen uit zijn boek ‘De Viervoudige Staat’.) Ontvang de hartelijke groeten van jullie vriend,

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 maart 2000

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Voor de jeugd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 maart 2000

Bewaar het pand | 8 Pagina's