Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor de jeugd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor de jeugd

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voordat we verder gaan, kijken we even terug. We hebben jullie meegenomen de heilsweg op. De weg waarlangs de Heilige Geest zondaren leidt naar de eeuwige zaligheid. Deze weg begint bij de roeping en wedergeboorte, dan ontvang je bekering en geloof. Nu komen we bij de behandeling van de rechtvaardiging van de zondaar. Wat is dat? Dat je als zondaar door de Hemelse Rechter vrijgesproken wordt van schuld en recht krijgt op het eeuwige leven. Dit alles ontvangt de zondaar door het geloof in Christus. Ik kan best begrijpen dat je hier eerst eens diep over nadenken moet. Als je hier serieus mee bezig bent, dan kunnen er allerlei vragen bij je boven komen, zoals: ‘Wat ervaar je dan?’ ‘ Heeft elk kind van God dezelfde geloofservaring?’ ‘ Is de rechtvaardiging , slechts één moment in iemands leven of krijgt een mens er vaker mee te maken in zijn leven?’ Misschien ben je 17, 18 jaar en voel je dat je bekeerd moet worden, dan kan de rechtvaardiging op je afkomen als iets waar je voor je beleving nog lang niet aan toe bent. Misschien heb je na de behandeling van het geloof, gedacht: ‘ Als ik mij niet bedrieg, mogen er toch zwakke uitingen van geloof zijn in mijn leven.’ Nu echter de vraag op je af komt: ‘ Ben je gerechtvaardigd voor God?’ Kan satan zeggen: ‘Dat mis je nog, dus het is niks met je.’ Daarom is het belangrijk om het licht van Gods Woord erbi j te houden.

Wie rechtvaardigt de zondaar?

Dat doet God. Als we onszelf rechtvaardigen (dus vrijspreken van schuld), dan heeft dat geen enkele waarde.

We lezen in Romeinen 8:33 ‘ Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het. Die rechtvaardig maakt.’ Het gaat in de rechtvaardiging erom hoe God over ons denkt. Zijn we in Zijn heilig oog rechtvaardig of onrechtvaardig. Hij is onze Rechter. Elk mens zal voor Hem rekenschap af moeten leggen van alle daden en gedachten. Heb je daar al over nagedacht? Hij weet alles van jou. Alles heeft Hij in Zijn boek opgeschreven. Je zult een keer voor Hem moeten verschijnen.

Je kunt denken dat dit nog wel een poosje uitgesteld zal worden of dat het allemaal wel meevalt, maar Gods Woord leert ons dat we als een zondaar voor Gods rechtvaardig oordeel geplaatst zullen worden. Beeld je het eens in; Je staat voor Gods majesteit en heiligheid. Hij is de Rechter. Voel je dat jouw geweten onrustig gaat worden. Niemand van ons zal onschuldig zijn voor dat gericht. Toch zullen er mensen zijn die door God onschuldig verklaard worden. Dat zijn zondaren die door het geloof verbonden zijn aan de Rechtvaardige, dat is de Heere Jezus Christus. Christus is gegeven tot rechtvaardiging ( 1 Kor. 1:30 ). Hoe rechtvaardigt God? Volkomen! Als we door het geloof één zijn met Christus, vindt Hij geen schuld meer in ons zondaren.

Hoe wordt je gerechtvaardigd?

Door het geloof. Daar heb ik in de vorige artikelen uitgebreid over geschreven. Ik wil nu ingaan op de vraag: Hoe beleef je de rechtvaardiging? Beleeft iedereen dat op dezelfde manier? Hoe kun je de troost van de rechtvaardiging genieten? Vragen, waar je mee kunt worstelen, als je nog maar net op de weg der zaligheid geplaatst bent. Toch kunnen er later ook weer kruispunten in je leven komen, dat de vraag krachtig op je afkomt: ‘Ben ik wel rechtvaardig voor God?’ In zondag 23 kun je lezen hoe iemand de rechtvaardiging belijdt en beleeft. Vooral vraag en antwoord 60 gaat hier op in.

Misschien heb je als belijdeniscatechisant deze vraag uitje hoofd moeten leren. Denk er eens goed over na en vraag je eens af: ‘Wat heb ik daarvan ervaren in mijn leven?’ Denk niet dat dit iets is van iemand, die al jaren een kind van God is en dan na een aantal jaren een keer toe komt aan de vraag: ‘Hoe zijt gij rechtvaardig voor God?’ Het is juist de vraag, die de Heilige Geest gebruikt om een onbekeerde zorgeloze zondaar wakker te schudden en te plaatsen voor Gods oordeel.

Zo heeft Maarten Luther zichzelf twintig jaar lang afgemarteld om antwoord te krijgen op de vraag: ‘Hoe zul je rechtvaardig verschijnen voor God?’ Als hij terugkijkt op die tijd, zegt hij: “O als ik het klooster inga, zo dacht ik, en met de kap en pij God ga dienen, zal Hij mij belonen en welkom heten.” “God moest aanschouwen hoe ik de orde van het klooster hield en een zo streng mogelijk leven leidde.” Zo probeerde hij rechtvaardig te worden voor God.

Als hij het later beoordeelt, dan heeft hij het niet over de eerste ‘ritselingen van het nieuwe leven’, maar hij zegt: “Het was allemaal afgoderij., omdat ik Christus niet kende.” Wel kunnen we stellen dat de blijvende onrust in zijn leven Gods leiding is geweest. Gelukkig is de mens. die geen rust krijgt in zijn eigengerechtigheid en steeds meer en meer gaat zien dat hij niets heeft om voor God te kunnen bestaan. God de Heilige Geest hield Luther ook onrustig. Telkens werd hij aangevochten met één en dezelfde gedachte, nl. “dat hij nooit vroom genoeg was en de volmaaktheid niet bereikte.”

Met schrik dacht hij aan de jongste dag, het gaf hem een gevoel van verlorenheid voor God. Soms wees zijn biechtvader Von Staupitz hem op Christus, maar altijd moest hij het weer zelf aanvullen met de werken vande wet. Totdat.......hij ermee vastliep.Gods Geest liet Luther dood lopen op de weg van zijn eigen werkheiligheid en toen ging de deur van het Evangelie voor hem open. Ik laat het Luther zelf vertellen: “Toen ik echter in mijn toren, in mijn kamertje nadacht over de woorden (Rom.l:17): ‘De rechtvaardige zal uit het geloof leven’ en over de gerechtigheid Gods, dacht ik plotseling; wanneer wij als rechtvaardigen uit het geloof moeten leven en wanneer de gerechtigheid Gods, aan een ieder die gelooft tot heil strekt, zo zal zij niet onze verdienste, maar barmhartigheid van God zijn. Zo werd mijn geest opgericht, want de gerechtigheid Gods bestaat daarin dat wij door Christus gerechtvaardigd en verlost worden.” Toen begon voor Luther het leven des geloofs. Het geloof, waardoor een zondaar rechtvaardig is voor God.

De volgende keer hoop ik verder te gaan met dit onderwerp. Ik hoop dat ik het eenvoudig genoeg doe. Is Luthers worsteling, ook jouw strijd?

Ontvang de hartelijke groeten van jullie vriend,

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 augustus 2000

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Voor de jeugd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 augustus 2000

Bewaar het pand | 8 Pagina's