Voor de jeugd
Jullie weten allemaal wat een rechtzitting is. Er is een rechter aanwezig. Hij zal straks een uitspraak moeten doen, over iemand die ergens van beschuldigd is. De aanklagers zijn aanwezig, maar er is ook een advocaat, om de beschuldigde te verdedigen. Zo’n rechtzitting vond vroeger plaats in een vierkante ruimte. Dit werd een vierschaar genoemd. Nu wordt dit in de prediking nogal eens gebruikt als voorbeeld, om de rechtvaardiging van de zondaar uit te leggen. God is de Rechter. De zondaar is de schuldige. De wet klaagt hem aan, ook Satan is erbij, verder voelt de zondaar dat zijn geweten hem aanklaagt. Christus is de Advocaat. Hoe beleef je dat ? Dat is een belangrijke vraag. Wel moet je oppassen voor onbijbelse ervaringen. Ik bedoel daarmee, om deze dingen op hele bijzondere manier te willen meemaken. Als in een visioen. Dan komen in het vaarwater van de Roomse mystiek. Toch is er sprake van een gezonde bijbelse geloofsbeleving van de rechtvaardiging van de zondaar.
Vooronderzoek
Aan een rechtzaak gaat een vooronderzoek plaats. De schuldige is van te voren grondig ondervraagd. Er is een rapport opgesteld, waarin zijn beschuldiging staat opgeschreven. Zo’n vooronderzoek vindt in zekere zin ook plaats bij een zondaar, die door God gerechtvaardigd wordt. We treffen dit aan in onze Heidelberger Catechismus, zondag 3 t/m 6. Lees deze zondagen eens rustig door en vraag jezelf eens af of je daar met je hart al ‘amen’ op gezegd hebt. Ik zal proberen dit vooronderzoek op eenvoudige wijze samen te vatten.
1. Ligt het aan God datje zo’n boos en verkeerd hart hebt? Nee, want God heeft mij goed geschapen.
2. Hoe komt het dan, dat je zo bent? Door de zondeval en ongehoorzaamheid van onze voorouders Adam en Eva, waardoor ik in zonde ontvangen en geboren ben. Dat zijn de eerste twee vragen in het vooronderzoek. Ben je het eens met deze antwoorden of zeg je al gauw: “Daar kan ik toch niets aan doen. dat Adam gevallen is?”
Tegenwerpingen
Tijdens zo’ n vooronderzoek, komen al heel snel de ‘ja-maars’ naar boven. Iemand die ergens van beschuldigd wordt is geneigd zichzelf in allerlei bochten te wringen, om zichzelf vrij te pleiten. Helaas gebeurt dat ook bij jou. als de Heilige Geest je prikkelt in het geweten en zegt dat je schuldig staat tegenover God jouw Rechter. In zondag 4 behandelt de Catechismus 3 tegenwerpingen. De eerste tegenwerping luidt: “Is het terecht dat God van mij eist dat ik de wet volkomen gehoorzaam dien te zijn. terwijl ik het niet kan? Dus een beroep op je onmacht. Het is vaak het eerste wat we zeggen: “Ja, maar ik kan mijzelf niet bekeren, ik kan de wet niet onderhouden, het is niet eerlijk om dat van mij te eisen.” Opnieuw zegt God dan tegen je: “Je hebt het gekund. Ik heb je goed geschapen. Hoe komt het toch datje zo bent?” Buig dan je hoofd en belijd je ongehoorzaamheid en jouw luisteren naar Satan. De twee tegenweiping is: “Wil God dan niet Zijn Hand over Zijn hart strijken en de straf voorbij laten gaan?” Nee, absoluut niet. God is rechtvaardig en vertoornt Zich over de zonden. De zonde moet gestraft worden, anders is God God niet meer! Dan de derde tegenwerping: “Ja maar God is toch ook barmhartig?” Al heel snel wordt er gezegd, dat God liefde is. Dat is bijbels, maar God is ook rechtvaardig. Er moet aan Zijn rechtvaardige eis voldaan worden. God is niet barmhartig ten koste van Zijn rechtvaardigheid. Ik hoop dat jij al muurvast bent gelopen met al je tegenwerpingen. De Heilige Geest zorgt ervoor dat een zondaar stil wordt en dat zijn hoofd gaat buigen, met de belijdenis : “HEERE U hebt gelijk, ik heb de straf verdiend.”
Levensvraag
Zondag 5 gaat een hele belangrijke levensvraag op je lippen leggen: “Is er nog een middel om de welverdiende straf te ontgaan en opnieuw weer in genade aangenomen te worden?” Het woordje ‘genade’ wordt hier voor het eerst gespeld. Genade zeg je pas als je echt niet anders meer kunt. Vroeger werd er wel eens gevochten op het schoolplein. Als de verliezer dan onder lag, dan hield de winnaar zijn knie op zijn borst en zei: “Zeg eens genade.” “Nooit”, riep dan de ander, totdat hij het niet langer meer vol kon houden. Zo worstelt Gods Geest met jou, om je te ontdekken aan je zonde en schuld. Alle tegenwerpingen neemt Hij je uit handen, totdat je roept: “O God is er nog genade?” Ken je dit roepen om genade al? De volgende keer luisteren we naar het antwoord. Ontvang de hartelijke groeten van jullie vriend,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 september 2000
Bewaar het pand | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 september 2000
Bewaar het pand | 8 Pagina's