Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor de jeugd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor de jeugd

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Heiliging

Als jullie zouden vragen aan een willekeurig iemand: “Weet u wat heiliging betekent?’’ Dan zul je verbaast opkijken over het feit, hoe weinig mensen daar een goed antwoord op kunnen geven. Misschien dat een goede krantenlezer zal zeggen: “Heeft het iets te maken met de Paus, die mensen heilig verklaart, zoals pas bij die Chinese martelaren.” Anderen zullen denken aan de uitdrukking ‘een heilig boontje’, dat betekent iemand die altijd handelt volgens de regels. Wat zouden jullie voor antwoord geven? Jullie zijn immers bij Gods Woord opgevoed. “Ja, zal iemand zeggen, heiliging heeft te maken met je levenswandel.” Een ander zal zeggen, dat het te maken heeft met onze aparte positie als christenen in onze samenleving. Velen zien het als een soort tegenprestatie. Ik denk aan de uitspraak: “Dit deed Ik voor u, wat doet u voor Mij.” Je zou dan met de heiliging laten zien, datje God voor Zijn verlossing dankbaar bent. Laten we samen eens luisteren naarde Schrift.

Noodzaak

Zonder heiliging kun je niet zalig worden. Het is een onmisbare schakel in de heilsorde en een bijbels kenmerk van allen die bekeerd zijn tot God en geloven in de Heere Jezus Christus. We lezen in Hebr. 12: 14 “Jaag naar de vrede en de heligmaking, zonder welke niemand de Heere zal zien.” De kanttekenaren schrijven daarbij: “namelijke in het toekomende.” Iemand kan in de mond roemen over zijn geloof in Christus en zeggen dat hij gerechtvaardigd is, maar als de heiliging ontbreekt, is dat een leugen.

Gave

Heiliging is niet iets van onszelf, iets wat ik zelf op moet brengen. Het is in de eerste plaats een gave van God. Het is het werk van de Heilige Geest. Hij zondert mij af van de dienst van zonde en duivel en brengt mij aan de voeten van de Heere Jezus, om van Hem te leren hoe ik mijn leven moet toewijden aan God. Christus is aan Gods kinderen gegeven tot heiligmaking. ( 1 Kor. 2:30) Stap voor stap leert Hij mij Hem te volgen op Zijn kruisweg. Ik hoef niet over te doen wat Christus gedaan heeft, maar wel in geloofsverbonden-heid met Hem mijn leven volledig opofferen. Dit kan ik nooit in eigen kracht, maar door de kracht van de Geest van Christus zal dit werkelijkheid worden. Als ik het zelf moet doen, dan val ik weer terug in eigen werkheiligheid. Dan moet zo nodig alles! Maar als Christus Zijn heerschappij over mij uitoefent, dan is het een genadegift om heilig gemaakt te worden.

Opgave

Het is niet alleen een gave. maar ook een opgave om heilig te zijn. Herhaaldelijk zegt de HEERE in Zijn Woord: “Zijt heilig, want Ik ben heiig.” Omdat de HEERE zelf heilig is, dient zijn volk ook heilig te zijn. Als in de weg van ontdekking en overtuiging van zonde deze eis tot je komt en toegepast wordt door Gods Geest, dan krimp je ineen. Immers je bent onheilig. Wanneer we echter door het geloof Christus zijn ingeplant, dan zijn we heilig in Hem. Dit ware geloof in Christus laat een mens niet zoals hij is. Zo’n jongen of meisje voelt daadwerkelijk de liefde tot een heilig leven in zich geboren worden. Dit gaat gepaard met een vurige haat tegen alles wat deze heiliging in de weg staat. Heb jij Gods wil lief. Gods wet!? Haat jij je eigen-ik. de zonde, alle vormen van wereld liefde!? Ervaar jij de strijd om als een onheilige te komen tot de bijbelse heiligmaking!? Dit zijn levensvragen, die werkelijkheid voor je zijn, als de Heilige Geest het beginsel van de heiliging in je uitwerkt.

De volgende keer wil ik wat dieper ingaan op de praktijk van de heiliging in het geestelijke leven.

Ontvang de hartelijke groeten van jullie vriend,

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 oktober 2000

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Voor de jeugd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 oktober 2000

Bewaar het pand | 12 Pagina's